Med “pre war” tenker du da på befolkningen for 4 år siden, eller for 14 år siden?
Russland har ikke store byer under okkupasjon nå, som de ikke hadde for ti år siden. Det er en del som har flyttet fra disse områdene etter 2014, og det er neppe gode folketellinger fra perioden. Utenom Krim, så har jeg ikke hørt om vesentlig innflytting. Min gjetning er at dagens befolkning på fastlandet er langt mindre enn i 2014.
Luhansk oblast:
98 % av territoriet er okkupert av Putin.
Antall innbyggere pr årsskiftet 2021/22: 2,100 millioner
Donestsk oblast:
Ca 66 % av territoriet er okkupert av Putin.
Antall innbyggere pr årsskiftet 2021/22: 4,059 millioner
(det eksakte tallet blir synlig når lenken åpnes, mens står «4,1» i preview)
Luhansk (0.98x2.100)=2,058 millioner
Donetsk (0,66x4.059)=2.679 millioner
Til sammen (L + D) = 4.737.000 pr årsskiftet 2021/22.
I tillegg kommer okkuperte deler av Kherson og Zaporizhzhia.
I tillegg kommer også 100 % av Krym
**
Til fradrag kommer andelen av befolkningen pr årsskiftet 2021/22 som har flyktet og flyttet.
Fokus har vært et antall millioner som har forlatt Ukraina. Men har ikke sett tatt brutt ned åpnede ulike oblastene i Ukraina de som har forflyttet seg utenlands, kom fra.
En del ukrainere har også flyttet vekk fra Østre til Vestre del av Ukraina.
Nå er vel ikke befolkningen spredt jevnt ut over terrenget.
Den delen av Donetsk som er på ukrainske hender består av en rekke byer (det er det som gjør den vanskelig å erobre). Videre har byer som er erobret av Russland de siste årene blitt evakuert, så jeg tror regnestykket blir misvisende.
Selvfølgelig klar over at befolkningen ikke er jevnt spredd utover terrenget.
Men har vi tilgang til bedre metoder å beregne på?
Jeg har ikke sett oppgaver over antall ukrainere som har flyktet eller flyttet (gjerne i krigens første fase).
Jeg har heller ikke sett oppgaver over antall ukrainere som har blitt evakuert av ukrainske myndigheter kort tid før byen/området ble erobret av Putin.
Det er mange variabler her og vi mangler nok en del data.
Det var bakgrunnen for mitt matematiske oppsett, som en slags veiledende start.
Current Population Estimates (2024-2025)The population in occupied areas has dropped significantly due to:
Mass displacement (many fled to Ukrainian-controlled areas or abroad)
Russian deportations
Ongoing conflict and forced relocations
Reliable estimates suggest 3-5 million people currently live in Russian-occupied territories:
Around 3.5 million (2024 analysis from German think tank SWP, based on Ukrainian sources and adjusted for outflows)
Up to nearly 5 million (2025 reports from ISW and others, including some higher figures for Crimea and eastern regions)
Some sources note 3-3.5 million as a conservative figure
These are total residents, mostly Ukrainians (ethnic or citizens). The decline is due to over half the pre-war population leaving the occupied zones.Precise numbers are hard to confirm because of the war, restricted access, and Russian policies (e.g., forced passportization and Russification). The majority of residents remain Ukrainian citizens, though Russia pressures them to accept Russian citizenship.
Og dette er jo også en viktig del i kjernen på problemet med å holde folkeavstemninger om avståelse av områder eller valg av president. Disse millionene kan jo vanskelig få drive verken valgkamp eller antas å få stemme fritt.
Germany may transfer Sea Lynx naval helicopters to Ukraine, according to Militarnyi.
Germany is considering giving Ukraine part or all of its 21 Sea Lynx Mk.88A naval helicopters being phased out of the German Navy’s aviation service, German naval aviation commander Captain Broder Nielsen said. This would follow the earlier transfer of Sea King helicopters, which Ukraine continues to fly.
Sea Lynx helicopters were used from German frigates for maritime operations and are well‑equipped with long range, advanced sensors and modular weapons. Rather than being retired to museums, they could continue service with Ukraine to boost its maritime aviation and coastal defence.
The move comes as Germany receives the first new NH90 Sea Tiger helicopters, making the older Sea Lynx surplus to Bundeswehr requirements, but potentially valuable for Ukraine’s evolving needs.
Finnes flere operatører av Lynx, blant annet UK. Og UKR har utømmelig behov for helikoptre.
Dette var innlegg 5167.
Der konklusjonen var 3,0-3,5 mill i de okkuperte områdene. (Snitt 3.250 mill)
I innlegg 5188 fremgår at ISW anslår at 5.0 mill bor i de okkuperte områdene.
**
Ekspempel på hva jeg sikter til med etterprøvbare kilder.
Personlig stoler jeg på opplysninger og tall fra ISW, og mindre på ditto fra de fleste andre kilder.
At det er flere kilder som indikerer 3,0-3,5 sier lite eller intet om validiteten i flertallet av kildene. Det gjelder generelt. I tillegg snakker vi her om befolkningsopplysninger som til dels kan komme fra et regime som lyver og manipulerer tall konstant. Men GROK konkluderer altså med 3,0-3,5.
Fra 3.250 mill til 5.000 mill er for øvrig en økning (feilmargin) på 53,8 %.
(1.750 : 3.250 x 100) = 53,8 %.
Meget signifikant feilmargin, spør du meg.
Det er en stor feilmargin, og det er desverre veldig vanskelig å vite nøyatig hvor mange som bor i disse områdene.
Og noen fasitt kommer vi ikke til å få før krigen er over. Fordi vi ikke aner hvor mange som er døde i krigshandlinger, hvor mange som har flyktet, hvor mange som er sendt til “filtreringsleire i Russland”.
Ukrainian government sources and the “Children of War” database report at least 19,500–20,000 children have been forcibly deported or transferred from occupied territories to Russia or Russian-controlled areas since February 2022. This includes orphans, children separated from families, and those from institutions.
Estimates from Yale University’s Humanitarian Research Lab and other sources suggest the true number could be higher, potentially up to 35,000 children relocated to over 100
Syrskyi uttalte nå i kveld ad Pokrovsk området at:
«Despite months of Russian pressure, our units are holding the line and gradually reclaiming lost ground. In Pokrovsk we have returned control over 16 square kilometers of territory»
Fremgår også at disse 16 kv km er i byens nordlige del, at russene har forsøkt å erobre Pokrovsk i 17 måneder (altså siden juli 2024) og at ukrainerne har gjenerobret mark også utenfor Pokrovsk ved landsbyene/ bosettingene
** Hryshyne
** Kotlyne
** Udaschne,
med til sammen 56 kv km.
Kyiv Independent viser til flg’e original tekst på ukrainsk: