Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det var kanskje lettere når man i praksis hadde satt Tyskland under administrasjon da. Vi kan forsåvidt lære noe av WW2 her. Det er gode grunner til at Tyskland og Japan er velfungerende land i dag – de fikk betydelig drahjelp til å bli det. Og for fattige og til dels svært lite informerte russere så må man jo bare håpe at når dette er over, så vil Russland også bli dratt ut av imperietiden og inn i nåtiden. Det store spørsmålet blir imidlertid om et land som Russland kan styres på en demokratisk måte.

8 Likes

Er nok for mye korrupsjon og for skumle krefter i Russland til å kunne styres demokratisk før hele apparatet renskes rimelig nøye. Men det vil de nok kjempe hardt mot. Alle som kan anses å gå i den retningen ender ut av et vindu inntil videre eller dypt inne i et av Russlands fengsler, eller ved fronten.

2 Likes

Stort og interresant spørsmål ja.

Og enda større spørsmål, er demokrati liv laga i det lange løp hvis minste felles multiplum er at man er enig om å være uenig?

Jeg har mine tvil

2 Likes

What? :stuck_out_tongue: For noe random shit å dra inn i denne tråden.

4 Likes

Ikke hvis du ser på denne krigen som en kamp mellom et demokrati og et diktatur.

Eller demokratier og diktaturer, ref at Kina, Iran og NK støtter Russland, og EU, US og Vesten med Ukraina

Jeg er absolutt ikke uenig med deg. Det er også en utfordring der at mange som har, ikke har tradisjon for å dele med de som ikke har.

Noen ganger må man hjelpe, selv om det er fristende å si at som man reder, så ligger man. Det blir ekstra vanskelig når de man tenker skulle hjelpe andre, i stedet hjelper seg selv. (Jeg klarer ikke å glemme noe jeg var vitne til for mange år siden. En velfødd prest under Moskva patriarkatet steg ut av en AMG G-Wagen, mens en gruppe gamle damer i fattigslige klær kysset hendene hans. Jeg tenkte at her går pengestrømmen feil vei.)

9 Likes

Vel, hvis du ser på amerikansk historie, så er jo opptrappingen til WW1 og WW2 litt lignende den utviklingen vi har nå. USA ønsket ikke å blande seg inn. De har av historiske grunner en “America first” tankegang som gjør at de av og til ikke ser lengre enn sin egen nesetipp.

Da som nå, så var det i Europa krigen brøt ut. Den største forskjellen er at den gang kollapset Polen, mens denne gangen var Ukraina litt sterkere etter minimalt med støtte før krigen og så mer og mer støtte underveis. For å være ærlig, så gjør vi en mye bedre jobb denne gang enn de to forrige gangene.

Den finansieringspakken som Ukraina får nå via lånet er i virkeligheten russiske penger, mens Belgia fikk gjennomslag for at pengene ikke rett ut er konfiskert. På bakrommet, så fråder nok russerne om munnen.

Russerne hadde tenkt å vinne krigen ved at Tyskland m.fl. ikke støttet Ukraina pga avhengighet av russisk gass og ved bestikkelser i Ukraina. Det funket ikke. Den sekundære måten de hadde tenkt å vinne krigen på var å kjøre over dem med sin mye større økonomi. Det funker ikke når Ukraina får et rentefritt lån sikret med russiske penger og stadig finansiering direkte fra land i Europa, selv om Trump har stoppet de fleste tiltak fra USA. Selv det som glipper igjennom av støtte fra USA skaper store problemer for dem. Spesielt strammere sanksjoner kan svi.

16 Likes

:face_with_symbols_over_mouth: Bare en av mange remindere på hvor viktig det er å stoppe ruzzland :face_with_symbols_over_mouth:

4 Likes

Dagens villeste rykte.

unconfirmed Report nevzorovtv:
Underwater drones in the Mediterranean Sea attacked oil tanker.
On board & killed:
the head of military intelligence, GRU General Andrey Averyanov

Så er jo spørsmålet hvorfor lederen i GRU skulle være på en oljetanker, og svaret er hemmelig reise mellom russland og afrika.

Time will show.

8 Likes

En oljetanker som blir truffet av underwater drones burde vel lage en slags oljeflekk som er synlig fra luften? Må jo anta at den har havarert hvis GRU-sjefen skal ha godt med.

Det spørs hvor den er truffet, og størrelsen på sprengladningen.

Det jeg stusser mest på, er at en VIP-passasjer skal ha blitt drept. De er gjerne innlosjert langt over vannlinjen. Kanskje dette var et veldig lite tankskip?

Edit:
Det har vært en del hendelser med sprengladninger plassert i maskinrommet på russiske skip. Det kan hende at noe slikt ble oppdaget og forsøkt uskadeliggjort.

Jeg ser at han var sjef for den type operasjoner vi har sett fra oljetankere med russiske aner, ( kabler som kuttes, droner, osv.

Så dette er faktisk plausibelt.

3 Likes

For det første er jo uttalelsen direkte tatt fra “bakvendtland”.

Men jeg synes jo det er overraskende at de ikke har “oppdatert” kartet i studio med Krim en gang, hadde jo forventet at de hadde inkludert alt de har erklært som ruzziske område.
image

1 Like
6 Likes

Den årlige pressekonferansen i bakvendtland fortsetter med hallusinasjoner fra putin :exploding_head:

4 Likes

https://x.com/Tendar/status/2001975140813332769?s=20

UKR sender et signal, dropper granat på en tankbåt i middelhavet. Kommer til å bli frafall av båter i skyggeflåten.

7 Likes

Noen observasjoner:

• Det er åpenbart flere droner i luften samtidig.
  • Tankskipet har ikke last.
  • Ladningene er så små at de neppe utgjør en fare for skipets struktur.

Et signal til greske skipsredere om at de bør trappe ned transporten av russisk olje?

4 Likes

Det som ikke er åpenbart for meg er hvordan Ukraina fikk dronene dit. :thinking:

Budanov forkledd som båtflyktning.

Dette er kun for å vise at neste gang smeller det hardt.