Nyheten tåler vel en liten gjentagelse, her med Aftenposten sin oppdatering. Fint om det nå kan bli litt ro om finansieringen og fokus på den militære og humanitære delen av støtten.

Nyheten tåler vel en liten gjentagelse, her med Aftenposten sin oppdatering. Fint om det nå kan bli litt ro om finansieringen og fokus på den militære og humanitære delen av støtten.

Dette anses av mange som et enormt nederlag for EU.
Så jeg vet ikke om du ser på det som gladsak eller hva?
1.220 eliminerte russiske soldater siste døgn - fortsatt høyt nivå.
Supplerer med artikkel i Kyiv Independent om dette:
Tror fremgangene i Kupyansk var ganske så avgjørende for å få sikret 1000 milliarder i lån.
Selvsagt helt avgjørende for å sikre at Ukraine har penger til å drive landet, statskassa i Ukraina hadde vært tom i april, og kanskje allerede i Februar, det var en seier i grevens tid vil jeg påstå. Det viser at Ukraina kan slå russerne et sted. Og da er logikken opplagt at kan man slå russerne et sted er det selvsagt mulig å slå de andre steder, og drive de tilbake, også fra byer. Pokrovsk?
Det kommer penger til Ukraina, det er mitt anliggende, om EU kommer styrket ut eller ikke på kort sikt er ikke viktig. Men uten å lage en EU debatt så tror jeg denne krisen vil føre til at det blir slutt på kravet til enstemmighet om en hel del saker. EU (og egentlig ikke NATO heller) kan ikke ha sabotører som Orban m.fl som bruker veto mot alt mulig som 90+ % av befolkningen er for.
Det er vel og bra det.
Men i forlengelsen av debatten om EU, Nato og forsvarspolitikk så ser bare EU og Europa enda med tannløs ut.
Det er betydelig behov for humanitær hjelp i Ukraina ut over vinteren. Det er på agendaen, så jeg tror situasjonen er håndterbar. På lengre sikt tror jeg det er en risiko for at humanitære problemer i Russland kan gå under radaren for lenge.
Jeg vil ikke bli overrasket om vi om et par år får se innsamling av humanitær hjelp til fattige i Russland. Jeg husker godt innsamlingene til barnehjem der på nittitallet.
Det begynner å bli en del indikasjoner på at Russland er på vei inn i en lignende økonomisk og sosial situasjon. Om det ikke kommer et annerledes regime i Kreml, vil slike problemer bli dekket over så lenge som mulig.
Det er en grunn til at de tre russiskvennlige statene ikke støttet forslaget. Man kan se på glasset som halvtomt eller halvfullt.
Verdt å merke seg, dette er kun EU midlene. I tillegg kommer direkte støtte fra hvert enkelt EU land.
I ditt metaverse vil EU alltid være svakt. For oss i den virkelige verden var enstemmig enighet om dette en seier for EU. DN sin artikkel om nyheten:
https://www.dn.no/utenriks/eu/ukraina/eu-enighet-om-milliardlan-til-ukraina/2-1-1919370
"Avtalen går blant annet ut på at EU fortsatt beholder de fryste russiske midlene til Russland har gitt Ukraina kompensasjon for krigen. Ukraina trenger ikke betale tilbake lånet til EU før landet har mottatt russisk kompensasjon, ifølge Merz.
Hvis Russland ikke gjør opp for seg etter krigen, blir de fryste russiske midlene brukt for å dekke lånet som EU har gitt til Ukraina, forklarer Merz videre."
Nå vil jo ruzzland kunne få gode inntekter igjen gjennom olje og gass, men det havner kanskje ikke lommene til verken barn eller syke. Og for min del så vil det sitte langt inne å sende en eneste krone den veien.
Russland ser på det som eit stort nederlag for EU. Det kan Ukraina uansett drite i. For dei er det ein stor seier.
Og i ditt sterkt tydeligvis.
Problemet med EU er at det er 27 medlemsland med sprikende interesser og interne utfordringer.
Legg til at EU er relativt ressursfattig så ser du problemet.
Som i et hvilket som helst demokrati
Det jeg synes er interessant er at Ukraina begynner å nærme seg en full blokade av Svartehavet. Derfra går en liten, men fortsatt viktig del av russisk oljetransport og handel.
Det er snakk om rundt 1 mmb, eller 50-60 MUSD om dagen, eller 18 milliarder dollar i året.
Nå ser ikke de økonomiske indikatorene helt supre ut for hverken USA eller Kina, så en periode med lavere oljepriser er ikke helt usannsynlig.
Det er ikke lett å dele med en fiende som har begått grusomheter i stor skala. Jeg har derfor veldig stor respekt for britene etter andre verdenskrig. Det var ikke brødrasjonering på de britiske øyene under hele krigen, men etterpå måtte de rasjonere, fordi de var de eneste som hjalp sivilbefolkningen i Tyskland. Etter hvert fikk de med amerikanerne, men det tok litt tid.
Let it burn 
Trump legger opp til å gi skylden til Ukraina for at denne runden med fredsforhandlinger ikke gir noe resultat.