Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Derav:

Budapestmemorandumet er kategori “sterk ordlyd”. Men om hardere lut presenteres?

1 Like

De vestlige landene vil trolig ha temmelig mange trinn på eskaleringsstigen, før det blir total krig mot Russland. De vil dermed prøve å begrense konflikten geografisk til Ukraina. Da forsvinner mye av det de har å by på som Russland frykter - dype presisjonsangrep mot strategiske mål.

En lang eskaleringsstige vil gi Russland stort lokalt handlingsrom - spesielt med tanke på at hverken Europa eller USA har noe i nærheten av bakkestyrkene som behøves for å kontrollere en så lang frontlinje.

5 Likes

Nei, De hadde en Nato type avtale.

Så jeg ser det som svært lite sansynlig at de godtar det. Desuten har Russland dårlige kort nå.

3 Likes

Så hvis jeg leser deg (ev. @John8 ) riktig så mener du at det kan bli “fred”, men det vil være en “fred” av akkurat samme karakter som det vi har med Russland nå, dvs. konstant prodding, og manøvrering, testing av grenser, sabotasje, infiltrasjonsforsøk m.m fra russisk side?

1 Like

Sry, dårlig ordlagt fra min side: Jeg mente NATO men med folk på bakken / fly over luftrommet osv… Altså “NATO++”, men observerer også at dere jeg tenker har peil på det rent militære her, mener det ikke holder uansett for Ukraina.

1 Like

Det kan være noe annet, men jeg tror ikke Ukraina vil stole på noen.

Jeg tipper det er 50% sansynlighet for at Ukraina har atomvåpen 3-5år etter at krigen er ferdig.

5 Likes

Hvilken form det vil ta er ikke lett å beskrive på forhånd. Poenget er at Russland i en slik situasjon vil ha redusert sin egen militære byrde dramatisk (siden Ukraina ikke kommer til å angripe), samtidig som de holder Ukrainas byrde oppe. I tillegg kommer diverse påvirkningsoperasjoner for å så splittelse både innad i Ukraina, og mellom landene. Målet for Russland er å destabilisere Ukraina, og få inn et regime de kan styre.

3 Likes

Tipper det er noen andre land som tenker i samme baner. Sør-Korea f.eks. Og kanskje Japan? Kan ikke se for meg at land som Ukraina + de to jeg nevnte nå bruker spesielt lang tid på fremstille dette.

4 Likes

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2004443773309485550

Zelensky:
«A lot can be decided before the New Year»

«Iføge Axios sin kilde skal russerne nå også ha erkjent at man trenger en våpenhvile for at folkeavstemmingen skal kunne avholdes.»

2 Likes

Jeg må si at jeg synes følgende scenario er skummelt:

Det blir våpenhvile.

Det blir folkeavstemning i Ukraina over en avtale av typen “vi gir fra oss dette og dette i bytte mot (passelig gode) sikkerhetsgarantier”.

Det ukrainske folket stemmer mot, kanskje fordi de ikke synes sikkerhetsgarantiene er gode nok, kanskje fordi de ikke vil gi fra seg ukrainsk land, kanskje begge, kanskje bare så enkelt som at “fred så lenge ru. eksisterer bare er fred på papiret”.

Hva kan USA (og ev. EU-landene) finne på i kjølvannet av det utfallet?

Eller hva om det blir 50/50? Ikke bra det heller.

2 Likes

Japan er i gruppen av land som kan ha atomvåpen på 6 måneder. De har knowhow og de har sansynligvis materialet.

4 Likes

Oppfølging av innlegg nr.5458 fra meg:

Innad i eliten skal det ha blitt utarbeidet et dokument med oppsummering og dokumentasjon av den dyptgående krisen i russisk næringsliv, jfr den massive opprustningens følger.

Dette - selvfølgelig hemmelige - dokumentet sies å være noe av det som ligger bak meldinger a la denne:

«Patience has run out»

https://x.com/jason_corcoran/status/2004333815163244811

Ryktene sier videre at da Zelensky i sin juletale ga uttrykk for håp om at «Putin may perish» el lign ordlyd, så ga dette sterk respons i den gruppen som var og er i besittelse av dokumentet nevnt ovenfor.

Ryktene sier også at forholdstallet mellom døde og sårede nærmest har blitt snudd på hodet. Det kommer nesten ingen skadede tilbake. Ryktene sier 1/3 sårede og 2/3 døde av de soldatene som ikke returnerer etter å ha blitt kommandert ut på enda et nytt selvmordsangrep.

7 Likes

Denne videoen er dedikert NRK.NO og artikkelen der for få dager siden om de angivelige 4.000 nye tanksene russerne hadde greidd å få frem til fronten.

Med 4,000 nye tanks er det ikke behov for hester som fremkomstmiddel i de ukrainske dronenes «kill zone»?

Vel, virkeligheten synes å være litt annerledes:

Droneoperatøren gjorde en innsats for å spare hesten - kudos!

8 Likes

Ukraina avanserer noe nord for Pokrovsk:

https://x.com/visegrad24/status/2004499292233646532

4 Likes

Jeg vil egentlig tro Japan har atomvåpen i løpet av uker hvis det skulle komme til det.

Når det kommer til Ukraina, vel, hvis de blir bombet med atomvåpen, så vil de ha atomvåpen og det på ganske kort tid. Ukraina klarer å få droner til Moskva. Når vi snakker om at Russland kan bombe Ukraina. De har sett at de sanksjonene de selv innfører er de mest effektive.

4 Likes

I kommentarfeltet spørres det om de har gått tom for vinduer…

:woozy_face:

9 Likes

Vindu, te eller selvmord.

2 Likes

60 dagers våpenhvile for å gjennomføre en folkeavstemming i Ukraina om fredsforslaget. Hvis Russland ikke aksepterer det, eksponerer Russland at de ikke ønsker fred, men fortsatt krig. Svarteper hos Putin.

Zelensky føler seg sikker på at en klar majoritet av Ukrainas befolkning kommer til å stemme NEI til fredsforslaget (enten det skyldes avståelser av territorium eller utilstrekkelige garantier eller annet). Svarteper hos Putin.

Etter at de 60 dagene er omme, gjenopptar Putin krigen (russerne har delvis forlatt SMO bruken). Hele verden bør se hvem som er skyld i krigen. Kanskje unntatt Trump, som av grunner som neppe blir klarlagt med det første har en tendens til å skylde på ukrainerne).

5 Likes

Da syntes tydeligvis ruzzland at det var på tide å avlyse optimismen rundt en fredsplan

6 Likes

Mange mann og mye utstyr tapt for ruzzland, men når begynner vi å se statistikk på antall hester :smiley: :man_shrugging:

10 Likes