Sparsomt med info foreløpig, men ukrainerne skal ha angrepet oljeraffineriet i Volgograd i natt:
Opprenskningen i Kupyansk fortsetter. 1 min 20 sek med kjøretøy og soldater fra Russland som blir ikke-operative:
For øvrig har den russiske fadesen rundt Kupyansk ført til at russiske mil bloggere har begynt å krangle. Det foregår et «blame game» med kritikk av falske russiske rapporter. Kritikk rettes mot de russiske kommandantene og ulike propaganda kanaler:
Med Kommersant («Handelsmannen») som kilde gjengir denne linken hva Putin skal ha delt på et lukket møte med russiske oligarker og big business:
Bl a skal Putin ha fokusert på at hele Donbass skal være russisk, og at de amerikanske utsendingenes skifte i standpunkt her etter europeiske innspill, oppfattes som ‘svakhet’ av Putin.
Dette synes å være Putins karakteristikk av Witkoff/Kursher.
Kommersant er en av 3 ledende næringslivsaviser. Fri presse eksisterer ikke i Russland, men Kommersant oppfattes å være flink til å utnytte spillerommet som finnes.
Mer eliminering av russiske assets i Pokrovsk:
Har det stilnet av med meldinger om russernes erobring av Pokrovsk?
Fristende å innvandre til Russland…, Tror ikke det.
Må innrømme at jeg har litt vansker med å forestille meg like klar melding fra NATO-landet Norge til Russland, som NATO-landet Estland nylig ga til Russland.
Altså at Barth Eide igår uttalte at
«dersom grønne menn krysser grensen opp ved Kirkenes, så skyter vi de»
Men Estlands utenriksminister sa nettopp dette:
Kacha flybase på Krym angrepet i natt. Eksplosjoner. Mer detaljert info mangler pt.
Men Budanovs gutter har over tid spesialisert seg på å ta ut russiske assets på Krym.
Så mitt tips går i den retningen:
Tyrkia skjøt ned russiske droner nær Istanbul. Truer med å innskrenke russernes transitt gjennom Bosporus dersom flere droner kommer på avvveie og inn på tyrkisk territorium:
https://euromaidanpress.com/2025/12/26/frontline-report-2025-12-25/
Ovenfor dokumentasjon av en del ukrainske angrep på russiske mål siste 12 timene eller så.
Hva hører og leser den jevne russer om dette i russiske medier?
Lite.
Men denne meldingen fra russiske forsvarsdept’et blir nok publisert overalt:
Originalen:
https://t.me/mod_russia/59776
I korthet:
Vi skjøt ned 77 droner sist natt.
34 over Volgograd, 23 over Rostov, 5 over Kaluga, 5 over Krim.
Intet om hva ukrainerne traff og skadet/ødela.
Høres fantastisk bra ut!!!
Euromaidan Press’ bilde er ikke av et F 16. Men nyheten er ekte.
Den aktuelle natten er den mellom 22 og 23 12 2025:
Fjerde avsnitt hos Ukrinform:
Ser ut som at den rusiske taktikken er at fylle opp området med vrak av kjøretøy og folk. Ser dokk ikke ut å fungere da Ukrainene flyer over hele kaoset med droner og sprenger og elder opp det som er bak fronten. De kjørte liknande taktikk med framang i kriget mot Finland da Sovjet tok Karelen av Finland. Går dokk ikke fullt så bra nå i Ukraina. Fast det går inte alls åt like mye folk som mot Finland.
Jeg antar at dette primært gjelder over Svartehavet, eller langt øst i Ukraina. I disse områdene kan russiske fly eller russisk luftvern være en trussel.
Det er vanlig å dele inn luftrommet i soner for fly, og soner for bakkebasert luftvern, slik at man ikke skyter ned sine egne fly. Om F16 kan operere over Svartehavet, så har de mulighet for å skyte ned flest mulig av missilene fra den russiske svartehavsflåten før de når land.
https://x.com/SavchenkoReview/status/2004524036517232659
(Publ 1.05 PM - 26 12 2025)
«Russia agrees to a ceasefire pending a peace agreement, allowing Ukraine to hold a referrendum on the territories»
Zelensky skal møte Trump på søndag på Mar-a-Lago.
Men Ru. vil altså ha hele Donbas.
Så er jo spørsmålet om noen betydelige sikkerhetsgarantier kan få det ukrainske folket til å gi fra seg forsvarsverkene.
Jeg tror “sterk ordlyd” betyr fint lite mtp sikkerhetsgarantier. Jeg tipper det som kan bety noe er konkrete plasseringer av fly, tropper m.m i rest-ukrainsk territorium.
Det enkle svaret er nei, UKR kan ikke gi fra seg disse forsvarsverkene.
Samtidig virker det som Russland virkelig trenger en liten pustepause nå. Seriøst mye rapporter fra fronten på både UKR og Russisk side som sier at Russland sliter med mannskap etter totalt feilede offansiver.
Tror du ikke en NATO-type avtale kan få dem til å gjøre det? Det vil jo gjøre det (i praksis) umulig for Russland å angripe igjen uten å havne i konflikt med x antall forskjellige land, forsvarsverk eller ikke.
Edit: Jeg prøver å tenke fra et ukrainsk perspektiv, ikke fra et norsk et. For oss er det jo ønskelig at Russland utarmer seg selv fullstendig. Men hva ønsker (egentlig) ukrainerne?
Hej Norge
Jule Update 

Konstantin !!! Ægte news inside Russia !!!
- Juledags Pollental !!
Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Jeg er blant de som lenge har ment at alle disse øvelsene mtp avtale om fred/våpenhvile ikke ville føre frem.
Helt enkelt fordi den russiske siden helt siden «fredssamtalene» i Tyrkia i mars/april 2022, og frem til nå, har stått på krav som i realiteten ville gjøre et Rest-Ukraina nærmest forsvarsløs etter avståelse av vitalt territorium.
Siden det mislykkede møtet i Oval Office høsten 2025 har den ukrainske siden vært fokusert på å i handling vise US/Trump/Verden at det ikke er Ukraina som blokkerer en mulig avtale om våpenhvile eller fred. Det er Putin.
Siste døgnet har jeg kommet over en rekke indikatorer på nettet på at at den skjulte motstanden innad i Russland mot fortsatt krig i Ukraina, samt krigsretorikken mot NATO-land, har vokst sterkt. Også deler av eliten i Kreml, samt oligarkene og næringslivet skal nå ha fått nok.
Om dette er realiteter og ikke bare rykter, kan det forklare det plutselige skiftet i russernes posisjon i de pågående forhandlingene:
Russerne har signalisert villighet til å fire på kravet om en eller annen form for russisk kontroll med Donbass.
Som kjent viser lekkasjene fra forhandlingene at Donbass-spørsmålet er punktet som var/er i veien for å nå frem til en avtale.
Dersom Donbass-spørsmålet nå kan løses, så tror jeg en avtale er mulig.
Tjaaa… Ukrainerne trodde de hadde sikkerhetsgarantier i Budapestmemorandumet. Garantiene viste seg verdiløse - under flere forskjellige amerikanske presidenter.
Her i Vesteuropa lurer vi selv på om NATO gir oss noen virkelig sikekrhetsgarranti, så det vil være naturlig om ukrainerne er skeptiske. Vi får se om brent barn skyr ilden.