Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Ryktene sier :

Trump told Putin, after being informed about the attack, that: “Thank God, we did not give Tomahawks to Ukraine”

Donald har sagt enda sprøere ting, så - hvem vet?
https://x.com/Faytuks/status/2005675951905272140

Og her:

(Hvis Kina mener alvor med Taiwan tror jeg tiden er bortimot optimal med en 4-åring som President. )

USA har så bra etterretning så de vet nok at dette er løgn .Men det store spørsmålet blir om trump tror på sitt eget land sin etterretning.

5 Likes

…-ledet av Tulsi Gabbard

12 Likes

USA burde bare kjøre full Salazar på Trump, han hadde ikke merket det. Garra.

Salazar fikk jo etter mange tiår som diktator til slutt slag, og da han (mot alles formodning) våknet igjen (riktignok en smule redusert) fant portugiserne ut at det var best å bare la ham fortsette å “styre” landet fra residensen sin, frem til han døde noen år etterpå.

Hva hjelper det med bra etterretning når den skal ta avgjørelser basert på etterretningen får danskekongen Christian VII til å virke som et styringsdyktig dydsmønster?

9 Likes

Eller kanskje heller hva han ønsker å tro på…

1 Like

Ja det kan du si,det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser.En reporter utfordret Trump og spurte om amerikansk etterretning hadde noe informasjon om angrepet eller om Putin la fram noe bevis.

– Det er vel mulig angrepet ikke skjedde. Jeg vet ikke, men Putin fortalte meg at det skjedde, svarte Trump.

5 Likes

– Det er vel mulig angrepet ikke skjedde. Jeg vet ikke, men Putin fortalte meg at det skjedde, svarte Trump.

Trump er jo ikke akkurat kjent for å være en A-student, men rudimentær kildekritikk burde man jo ha trodd at mannen kunne ha lært seg.

Det vi i Europa burde ha lært oss er at vi bare skulle ha sagt:

“Dette er det konkrete kravspec’et for å få en fredspris, og dessuten så spleiser vi på en A380 med 37 gullforgylte toaletter til deg om du får det til + at vi lager en slags mye større turkmenbashy-aktig statue som roterer rundt som en slags kebabstand med solens gang, slik at strålene alltid faller på ansiktet ditt! I gull den også, seff! Og så skal vi lage business sammen og tjene bøttevis med penger!! Har du hørt om Land-based salmon farming mr. Trump? Det er bra shit, vi har faktisk et opplegg i Florida klart som du og familien kan få være med å investere i, believe it or not, men laksen blir faktisk oransj i kjøttet pga at det ligger i en gammel tomatåker, i kid you not, you have to see it to believe it.”

10 Likes
6 Likes

Russlands satellitt baserte varslingssystem for varsling av bl a interkontinentale
raketter fra USA, virker ikke.

5 av de 6 satellittene systemet er avhengig av, virker ikke:

9 Likes

Russland har den senere tid laget teknologiske begrensinger på befolkningens tilgang til SoMe. Hånd i hånd med juridiske forbud og begrensninger.

Samtidig har FSB utviklet/lansert en egen russisk SoMe plattform «MAX» Messenger app. Nå er russiske myndigheter frustrerte over at «ingen» i befolkningen frivillig vil installere denne appen.

8 Likes

Advarsel:
Den som ikke ønsker å se hvordan 50 stk russiske leiesoldater i Ukraina blir eliminert i denne videoen på 1 min 35 sek bør ikke trykke på lenken.

https://x.com/bayraktar_1love/status/2005717946866495960?s=20

5 Likes

Vladimir Solovyov ble hedret av Putin med en medalje nylig.
Med medaljen hengende rundt halsen og Putin på podiet holdt han en - noe bisarr tale.

Videoen er på 51 sek. Smakebit:
«Russerne er skapt for å seire. Det er hva som skiller oss fra alle andre»

2 Likes

Hvis Putin sier det så. Klart det må legges vekt på. De er tross alt venner, og venner lyver ikke!

Bortsett fra det er jo ganske så absurd at en amerikansk president får etterretning levert fra Russland. Hvem hadde liksom trodd det skulle skje??

Og det synes folk rundt han er greit eller??

Edit: Er verre en jeg trudde når jeg ser interjuvet. Hvordan er det mulig liksom å svare reportere på den måten? Helt sykehus er det blitt.

15 Likes

Det er jo stort sett bare spyttslikkere og opportunister rundt ham. Trump er ikke Hitler, men Gud hjelpes hvordan deler av det sammenraska tullegjenget rundt ham ligner på det dysfunksjonelle rottereiret av tapere som kretset rundt Hitler, f.eks Goebbels, Goering, Himmler osv… Man kan kanskje ha noen forhåpninger til at Rubio men vet ikke om jeg helt klarer.

Det der kvasireligiøse ideologiske oppgulpet minna meg på at det fagfellevurderte tidsskriftet Politics, Religion & Ideology faktisk eksisterer. Likte det gamle navnet bedre da: Totalitarianism Movements and Political Religions. Litt mer schwung over det.

Og gjett om de har en nylig publisert heftig akademisk artikkel om temaet med tittelen: “The war and the sacred at the world Russian people’s council: a view from Russia’s regions” av en eller annen kar som heter Bojidar Kolov?

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21567689.2025.2603973?src=#d1e282

Sakser inn deler av konklusjonen, anbefaler ingen å trø seg gjennom artikkelen (det har heller ikke jeg gjort):

"Beginning with the central theme of sacred struggle , we saw how the Council’s chapters provide a metaphysical reading of the war, framing it as a civilisational clash between Holy Rus’ and a ‘satanic’ West. At the macro dimension of this representation, the WRPC speakers repeatedly depict the West as an evil force bent on global hegemony, to which Russia must respond with spiritual mobilisation and geopolitical unification of its ‘historical lands’. At the micro level, the encroachment of the ‘global Sodom’ is rendered tangible through vivid invocations of normalised perversion, attacks on family values, and demographic collapse. In this framework, the war in Ukraine emerges as a single theatre within a much broader ‘cosmic war’—a battle between the forces of good and evil in which the very fate of humanity is perceived to be at stake.

Further, the study revealed how the state itself is elevated to a sacral status, with great-powerness functioning as both the object and condition of Russia’s katechonic mission. The WRPC’s regional forums consistently link Orthodoxy to derzhavnost’ , presenting Russia not merely as an instrument but as an end in itself—a great power whose preservation is synonymous with humanity’s salvation."

5 Likes

Denne ble postet 25 12 med følgende link:

Jeg har en trist nyhet:
Selve destillasjonstårnene - kjernen i ethvert raffineri - ble ødelagt.
Det var tydeligvis 2 stk av disse på dette raffineriet, og begge ble ødelagt.

Konsekvensen er et russerne har måttet stenge ned hele raffineriet.
De vitale delene til destillasjonstårn er underlagt sanksjonene fra febr 2022.
Det innebærer at det vil ta tid for russerne å skaffe delene fra kilder & kanaler som omgår sanksjonene.

Veldig trist for Putin og finansieringen av hans krig:

13 Likes

Dette var innlegg nr.5530 på tråden.
Ukrainernes opprensking med eliminering av mindre grupper med russiske soldater fortsetter:

6 Likes

Italia og Meloni skal fortsette bistanden til Ukraina i 2026.
Til tross for sterk innenriks politisk motstand (som påstås finansiert av Putin):

13 Likes

Enda en dag med store tap ved fronten for ruzzland

:ukraine:

9 Likes

Over 1,2 mill russere høres altfor mye ut

Det er døde og skadde, så hvem vet🤷‍♂️

2 Likes