Nå skjønner jeg sånn ca. hvordan det var å leve sommeren 1914.
Romanovfamilen frontet av det opplyste strategisk geniet Tsar Nikolaj II, Keiser Vilhelm II, Franz Ferdinand, Mehmet V, Ole Brumm og hele hurven har gjenoppstått fra de døde.
Nå skjønner jeg sånn ca. hvordan det var å leve sommeren 1914.
Romanovfamilen frontet av det opplyste strategisk geniet Tsar Nikolaj II, Keiser Vilhelm II, Franz Ferdinand, Mehmet V, Ole Brumm og hele hurven har gjenoppstått fra de døde.
Slik jeg forstår ideologene i Trump sin administrasjon, så ser de verden delt inn i tre sfærer. USA, Kina og Russland har hver sin sfære, der de kan utøve makt. Sør-Amerika er i deres tankegang Trump sin bakgård, der han skal og bør utøve makt.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Om ikke annet vil det kunne påvirke retorikken. USA fjerner en statsleder i et naboland, de mener er illegitim.
Hva er forskjellen fra å fjerne Zelenskyj for Russland eller Taiwans politiske ledelse for Kina.
For Russland, som «alliert» av Venezuela, blir det enda et område å holde fokus på - og vurdere å støtte med f.eks. leiesoldater eller gamle wagner gruppen. Styrkemessig er Russland strukket veldig langt. De er i Afrika og Syria i tillegg. Så Russland må vurdere hva de skal gjøre nå når deres alliert i sør Amerika er i trøbbel. Flere fokus områder er bare bra for Ukraina - selv om den direkte effekten er minimal.
På et rent praktisk nivå er det nok mye større backlash, det vil si fare for eskalering av krigen i Ukraina hvis Putin går inn og arresterer Zelenskyj, enn om Trump går inn og arresterer Maduro.
Jeg tror det samme kan sies om Xi Jinping går og henter ut Lai Ching-te, det vil også gi større geopolitisk uro enn Trump og Rubios arrestasjon av Maduro, tror jeg.
Det er også en liten forskjell i at både Ukraina og Taiwan er høyverdige demokratier, mens Venezuela er et diktatur.
Mao jeg tror ikke at Putin går inne og arresterer Zelenskyj, null sjanse som i null-0.
Kanskje det er flere forskjeller, enn de jeg nevnte?
Det tror ikke jeg heller, men som argument for å fortsette den “militære spesialopperasjonen”. Og for Kina gjelder det samme med tanke på militær intervensjon av det “illegitime” demokratiske styret i Taiwan.
At de er demokratisk valgt tror jeg ikke russerne eller kineserne ser på som et problem. De annerkjenner ikke dette uansett.
Spørsmålet er hva situasjonen på bakken blir i Venezuela. Hvem tar over makten? Blir det – forholdene tatt i betrakning – en “udramatisk” overgang til et mer USA-vennlig interimstyre? Ev. et permanent interimstyre? Eller vil det oppstå konflikter / borgerkrig-lignende tendenser i maktvakuumet som har oppstått? Vi får bare vente å se. Samme gjelder for Putin og Xi. Jeg gjetter på at de fordømmer, men ikke er villige til noe særlig for Venezuela. Dette slaget er fort tapt for dem allerede. Og det skjønner de.
Russland: – Ekstremt uroet
– Angrepet på Venezuela er et uakseptabelt brudd på et annet lands suverenitet, skriver utenriksdepartementet i Russland, som selv gikk til fullskala-angrep på Ukraina i 2022.
– Vi er ekstremt uroet over rapportene om at Venezuelas Maduro og hans kone er tatt med makt og fjernet fra landet, uttaler utenriksdepartementet, ifølge Reuters.

Uansett hva man måtte mene om handlingen til USA er det faktisk mulig å forstå poenget da en despot totalt herjer med landet og truer andre stater også.
Ingen.
Meeeeeeeen, det er likevel en vesentlig forskjell her.
Nabolandene.
Hvordan forholder nabolandene seg til Venezuela til dette? Det er ikke mye kjærlighet og støtte å få fra dem, nei.
Og hvordan forholder de internasjonale støttespillerne (Kina, Russland, Cuba, Iran) seg? De følger nøye med. Ikke mer.
Ukrainas regime har lokale venner. Taiwans styremakter har tilsynelatende lokale venner.
Så kan vi selvfølgelig diskutere hvorfor det er sånn.
Lagde egen venezuela tråd, la oss holde denne til tema.
Han provade ju i samband med krigsutbrottet/utvidgningen 2022. Men gænget som som skulle mørda Zelensky blev selve dødade eller stakk av, som jeg førtsått.
Det verkar a varit 2 ulike elitførband som skule “ta” Zelensky. Ett gæng som fløgs inn till en lokal flyplats, der de blev drept. Ett annet gjeng sies ha kommet landveien, men snudde før de var fremme vid Kiev.
Litt underlig moderering her nå? Jeg skrev et innlegg der jeg antydet at det som nå skjer i Venezuela indirekte kan gagne Ukraina som følge av en forsuring av forholdet mellom Trump og Putin.
Var ikke det relevant i denne tråden?
…og ikke minst, hva vil skje med oljeprisen…
Jeg ser at enkelte “Z-bloggere” nå er ferdige med neglebiting, og er godt igang med fingertuppene, mens de begynner å se skriften på veggen…
Dette var jo eneste agenda og nyheter første to ukene. Var jo en hel gjeng kadyrovitter som jakta ledere i ukr. Det slutta jo fort når ukr sf la bakhold og fjerna en større del av dem 
Den skal vel rett ned på steinbitskontoret?
Og det er vel enkelt og greit bra nytt for Ukraina.
For det stikker vel fort noen alvorlige kjepper inn i hjulene på det russiske krigsmaskineriet.
«Don’t play with this President» sier Rubio, det kommer til å gå galt…
Tja, ser vel ut som Putler leker med Trump’ern hver eneste dag uten særlige konsekvenser.
Du ser ikke sånn umiddelbart hvor ulikt sammensatt de situasjonene er ?
Denne mannen slutter aldri å imponere! Glimt i øyet 4 år inn…