Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Krigen utkjempes på stadig nye måter. Så selv om de neste generasjonene bruker uendelig tid på dataspill er det jo mulig at de blir minst like nyttig som de veltrente som løper 3-mila. Videoen er vel verdt å se: :ukraine:

10 Likes

Mulig at mange ukrainere begynner å tenke i de baner også.

12 Likes

Interessant at Kina føler det nødvendig å prøve å stjele teknologi fra Ukraina. Ville ikke trodd de ble sett på som ledende. Har de ikke også diverse samarbeid med Russland? Kanskje det står dårligere til med russisk og kinesisk teknologi enn man skulle tro? :thinking:

6 Likes

To mulige forklaringer:

Kina har kryssermissiler med opphav i Sovjetiske design. Neptun var et sovjetisk antiskipsmissil, med en enkel radarsøker. Ukraina gjorde den om til et kryssermissil med moderne søkehode. Det er mulig at kineserne er interessert i hvordan dette ble gjort, og eventuelt oppgradere egne missiler.

En kanskje mer sannsynlig forklaring, er at kineserne ønsker å analysere missilet for å avdekke svakheter man kan utnytte for å beskytte seg mot det. Det kan komme Russland til nytte nå, og Kina til nytte i fremtiden dersom missilet eksporteres til asiatiske land.

5 Likes

Kina ber jo om å bli boikottet all den tid de aktivt støtter Russland. Annen reaksjon fra Europa ville vært pussig. For min del hadde jeg uansett ikke tatt sjansen på å f.eks. kjøpe en kinesisk bil, som f.eks. Volvo, Byd, Jac o.l. da jeg må kunne stole på tilgang til software, deler og verksted.

13 Likes

Men det er neppe noen land som våger å boikotte Kina. Til det er de fleste for avhengige av både kinesisk varer og kinesernes behov for varer (for eksempel norsk oppdrettslaks).

Tenker mer at den enkelte kanskje selv vil tenke over kjøpsvalg mer enn at land boikotter

4 Likes

Frankrike tar opp produksjonen av Scalp!

https://x.com/SebLecornu/status/1943012343731847382

5 Likes

Dokumentar fra krigen på nrk2 nå

15:11 Mer filmer på hur ukrainskt attackflyg fäller GBU-39 glidbomber mot ryska mål.

KOMMENTAR

Dessa filmer med glidbomber mot ryssarna upplever jag som allt frekventare. Man kan misstänka att ukrainskt attackflyg numera kan uppträda mer obehindrat nära fronten av flera anledningar.

Dels håller FPV-drönarna borta ryskt luftvärn från flera mil från fronten. Dels har det faktum att F-16 skjutit ner ryskt flyg förmodligen gjort att ryskt jaktflyg också håller sig borta, och sammantaget kan Ukraina utföra mer markattackuppdrag när det antingen inte finns något robotluftvärn inom räckvidd eller tidsfönstret där man kan verka mot ukrainskt attackflyg är för kort för att beslut om eldöppnande ska hinna tas. Operation Spindelnät slog också ut flera Mainstay-stridsledningsflygplan, som annars kan se långt in med sina radar, och ju färre av dessa Ryssland har desto svårare är det för dem att upptäcka lågflygande attackflyg som närmar sig fronten för att kunna få förvarning.

Då de inte hela tiden kan vara i luften så behöver Ryssland ett antal Mainstay för att kunna bevaka ett enda område dygnet runt.

… Jeg har også blitt meg merke i at Ukraina bruker mer glidebomber. Russisk luftforsvar holdes unna, russiske fly holdes unna og Ukraina har fått flere F-16.

Tsjekkia skal hjelpe til å trene piloter for Ukraina

Ukraina tar ut skyttergraver med roboter

Troops from the 2nd Assault Battalion cleared Russian positions using only FPV drones and ground robotic complexes (GRCs), according to the brigade’s report on July 9.

Lurer på hvor lenge Ukraina kan ha noe overtak på dette. Russland ligger gjerne ikke så langt etter. Hvis Ukraina klarer å ligge foran, så kan det jo åpne for angrep uten mennesker feks i sør.

4 Likes

Jeg er veldig usikker på om norske forbrukere lar politikk styre sine kjøpsvalg. Salget av Tesla Y kan være et eksempel; nordmenns kjøpslyst sendte modellen til topps på kjøpslisten nå i juni, mens Tesla ellers i Europa møter langt mer lunken kjøpsinteresse.

Kreativitet opplever jeg som et av Ukrainas fremste våpen, fra de i begynnelsen av krigen bygde pappstridsvogner for å lure russerne, via det spektakulære angrepet på russiske flyplasser, til de nå bruker droner for å ta ut skyttergraver. Men det er klart, også russerne forsøker seg på finter, blant annet når de nå har begynt å sende droner uten sprengstoff for å binde opp ukrainsk luftvern. Jeg tror likevel at ukrainerne har evnen til å ligge foran, litt sånn som Charlie gjorde det under Vietnamkrigen: Der USA var overlegne i krigsmakt, var nordvietnameserne luringer på bakken (og under).