Kyiv Independent har også ikveld en interessant artikkel egnet til å få spredning internasjonalt.
Artikkelen eksponerer hvordan en nøkkelperson i Trumps fredsforhandlinger i samtaler gang på gang eksponerer sjokkerende uvitenhet om sentrale forhold. Artikkelen er et karakterdrap på Steve Witkoff.
Selv om mye er kjent stoff for deltakere på denne tråden, er det interessant lesning, synes jeg. Mitt amatør-tips er at man på ukrainsk side gjerne vil ha Witkoff byttet ut med en kompetent person:
En russisk Su-34 skal for kort tid siden være skutt ned over Svartehavet.
Ansvarlig: Et Patriot system.
Overlevende: Visstnok 0 - null - av besetningen.
Her er nedskyting stedet ‘endret’ til over Kursk oblast i Russland
Fortsatt går nyheten ut på at ingen om bord i jagerflyet overlevde.
If so, even better.
Ser rykter på nettet om at det dreier seg om 1 stk su-34 + 1 stk Su-30
Ryktene mener det råder forvirring på russisk side.
Det er flere russiske mil bloggere som har meldt tap av 1 stk Su-34 ikveld. Kildene er altså ikke bare ukrainske.
Den endelige bekreftelsen blir vel i form av at Kreml benekter nedskyting av en Su30 og en Su34.
(Et gammelt jungelord sier at man ikke skal tro på noe før Kreml benekter det.)
Det er den sedvanlige kongnitive feilslutningen hvor man forventer å kunne få angripe noen totalt urettmessig og fritt, men så blir grinete når den man angriper tar igjen.
Det som er fantastisk er at Trump fungerer som et talerør for Putin og hans propaganda. Hadde Trump vært mindre på Russland sin side, så hadde det kanskje kommet en linje om at de flyene brukes til å bombe høyblokker og kraftverk i Ukraina. At eneste grunnen til at de flyene blir angrepet er Russland sine angrep på Ukraina. Og at det er uaktseptabelt.
Word! Og “he will have to respond” - hva i all verden skal det bety?! Russerne bruker jo absolutt alle virkemidler og ressurser de har bortsett fra masseødeleggelsesvåpen til å angripe de militære målene de klarer og terrorisere sivilbefolkningen i Ukraina allerede.
Det er en metode at flytte ansvaret før kriget til Ukraina. Ur Trump/rysslands synvinkel så er bombning av sivile mål i Ukraina kun svar på attacker som Ukraina gjort mot russiska flybaser, skip etc. Eller man vill i alla fall få folk at tenke åt det hållet.
Lurte på om dataene om hvilke priser Russland får for oljen sin faktisk stemmer hos f.eks. Urals Oil - Price - Chart - Historical Data - News og utfra grafen over, så bommer de med 10-20$. Må si jeg stoler vesentlig mer på dataene FT har fått tak i.
Jeg tipper dette er bullshit, men poster det allikevel
Positivt at de to ikke skal være med, men som det står lengre nede i artikkelen:
(min utheving)
Ukraine, according to the report, wants firm assurances of US security commitments before conceding any territory. Washington, however, believes relinquishing the Donbas is necessary to end the war and has applied scant pressure on Russian President Vladimir Putin to retreat from one of his most uncompromising demands, sources told the outlet.
Forstår ikke at Ukraina trenger og gi etter for noen russiske krav om og gi fra seg land når vi ser utviklingen i russisk økonomi. Eksperter mener også at russerne snart får store problemer med og rekruttere nok soldater framover .Holder de ut til våren er mye gjort.
Det er vel normalt at man bruker kamuflasje som er naturlig del av omgivelsene. Idéen om å kle seg ut som noe som en ligner en pingvin er da kanskje ikke så smart på den nordlige halvkule (video i link )
Intet meldt fra offisielle russiske mil myndigheter, såvidt jeg vet.
Den kjente (og pålitelige i rapporteringen) mil bloggeren «Fighterbomber» har opplyst at det er 2 stk russiske jagerfly som ble tapt av russerne igår.
I den daglige ukrainske oversikten over russiske tap ila gårsdagen, oppgir ukrainske gen staben 1 stk russisk fly tapt igår:
Kyiv post melder om 2 stk nedskutte Su-34.
Men litt ned i artikkelen siterer de Andryi Kovalenko (leder for Ukraine’s Center for Countering Disinformation) som har skrevet på Telegram at det er 1 stk Su-34 og 1 stk Su-30):
Sucho sier 1 stk jager ble skutt ned av ukrainerne over Svartehavet, mens nr.2 fikk en teknisk feil mens i luften og kræsjet i Kursk:
**
Synes det heller klart i retning av at russerne mistet 2 stk jagerfly igår.
Sannsynligvis ble besetningene i begge fly drept.