Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

“Aleksandr Bolsjunov fra Kasakhstan”
Ja dette skrev den godeste Bolsjunov da han ville melde seg på Ski Classic rennet Moonlight
Forsøket ble naturligvis oppdaget og avvist

Han burde nok ha prøvd å skifte nasjonalitet langt tidligere siden han e r oppvokst bare en lett skitur fra den ukrainske grensen

Jeg tolker dette som en «prøveklut» utsendt fra Putin.

Fra Vyacheslav Volodin CV:
** Stabssjef hos den russiske presidenten 2012-2016
** Assisterende statsminister i Russland 2010-2012
** Kjent som en av arkitektene bak det nye valgsystemet i Russland som ga hans og Putins parti 76 % av stemmene i 2016.

Han er en profilert tilhenger av Putin, kjent for slagordet «No Putin, no Russia»
Han er fra Saratov, og allerede i sin periode som borgermester der rundt 2005 uttalte han til venner sin ambisjon om en dag å bli president i Russland.

**
I et overordnet perspektiv tar jeg utspillet «fra Dumaen» som at lederskiktet i Russland erkjenner at SMO’en er mislykket, og at skal man ha håp om et «vellykket» resultat, må langt sterkere militære virkemidler tas i bruk.

Utespillet markedsføres bredt. Hensikten er å se hvordan Ukrainas støttespillere inkl/og USA reagerer, for å sjekke om det er «fri bane» for militær eskalering.

5 Likes

Spørsmålet er hva de evt kan gjøre. Atomvåpen er ikke et alternativ. De kan kanskje bruke interkontentinale raketter uten atomvåpen, men der er det sånn at de må si i fra til USA m.fl. før hver oppskyting for å unngå å bli bombet tilbake ved et uhell…

Tror du har rett. USA ser jeg på som fullstendig tannløst i denne forbindelse. Dessverre.

Europa? Tjah.

5 Likes

Har vært en usedvanlig kald vinter i Ukraina, og det blir enda kaldere til uka, her vist ved værmeldingen fra Kharkiv som er en stor by ganske nærme frontlinjen

Natt til onsdag blir kaldest, omtrent som langt inne i Sibir, indre deler av Grønland eller nord i Canada, steder hvor det nesten ikke bor noen, og de som er der er vant til å klare seg i kulde.

Kulda kommer til å være dritt for begge sider, vil jeg anta.

Men det gjør også frontlinjen annerledes fordi når det under 20 kuldegrader stort sett døgnet rundt, og under 25 kuldegrader det mest av døgnet så fryser alle innsjøer og mindre elver, men også større elver. Noe som gjør mobiliteten helt annerledes.

Først i krigen var tanks det helt store, men det er lenge siden jeg har hørt noe om det, som sikkert skyldes droner, men med kulda så forandrer krigen nok en gang karakter for ting som skje av det uventede.

I praksis rammer kulden som hersker nå, Ukraina hardere enn Russland.

Årsaken er at det nå er omfattende strømbrudd over store deler av Ukraina, og man greier ikke å få strømnettet opp igjen. Aggregat løsninger finnes, men langt fra overalt. Mange er også uten rennende vann. Vanskelig å lage varm mat for mange.

Antatt «en del» døde av kulde nå, men ingen tall angitt. De gamle og syke er nok mest eksponert.

1 Like

Putin angrep med ca 85 droner i natt.
Så mye for den ‘våpenhvilen’:

Det har vært en pause i bombing av energi-infrastruktur, som beskrevet i linken din:

Og som tidligere rapportert, så har det vært en kortvarig pause på energisiden:

Men…, som det også står i linken din, det er frem til første februar:

Skulle ikke forundre meg om Russland, første februar, igjen prøver å ta ut energi-infrastruktur, akkurat når en brutal kulde setter inn.

1 Like

Russland kommer nok også til å merke kulden. Flere byer i Russland har allerede hatt betydelige problemer med fjernvarmenettet på grunn av manglende vedlikehold. Her snakker vi om manglende vedlikehold siden Sovjettiden. De to foregående vintrene var milde, og det skjulte trolig en del problemer.

4 Likes

Sitatet over er innlegg nr.6373 postet 1 døgn tilbake.
Som fremgår har Putin lovet, og Trump markedsført, at Russland skulle:

«stanse angrepene på Ukraina frem til natt til 31 01, og kanskje natt til 01 02»

Altså en våpenhvile på 2-3 dager, og ikke 1 uke slik det har blitt solgt inn til verdenspressen. Innlegg # 6373 er en respons på innlegg # 6372 der innholdet er nyheten om en våpenhvile, slik den er gjengitt i Finansavisen:

«Vladimir Putin har gått med på å stanse angrepene på Kyiv fram til søndag på anmodning fra USAs president Donald Trump, ifølge russiske myndigheter.»

Ingen begrensing til kun å la være å angripe infrastruktur for strøm.

Som fremgår av innlegg # 6385 angrep Putin med 80-talls droner natt til i dag, 31 01. Fremgår uttrykkelig i Kyiv Independents artikkel i innlegg # 6385 at:

»The reports of the Russian attacks come a day after US President Donald Trump announced that Russian President Vladimir Putin agered not to strike Ukrainian cities, though Moscow said this will concern only Kyiv, and last only until Feb 1.»

Ingen begrensing til kun å la være å angripe infrastruktur for strøm.

Så mye for Putins våpenhvile.

Det er ikke faktisk grunnlag for debattanten «Snoeffelen» sin argumentasjon for at Putin har holdt sitt løfte ved å ikke angripe infrastruktur for strøm natt til i dag.

2 Likes

Ukraina har visst lykkes bedre enn jeg trodde

7 Likes

Da har jeg mistolket det som stod i Kyiv Post:

For øvrig har jeg null tro på at Putin har noen intensjon om reell nedtrapping av ødeleggelse av Ukrainas energi-infrastruktur, tvert om så tipper jeg det settes i gang fra “hardly any airstrikes on energy infrastruktur” til solid bombing natt til mandag. Det er bare å kikke på væremeldinga, så skjønner man jo hva som kommer til å skje.

Videre kanskje en “pause” i slutten av neste uke, og pån igjen når termometere igjen synker til neste mandag:

3 Likes

Hej Norge

Dagens Update !!!

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

:1st_place_medal: :1st_place_medal: :1st_place_medal:

Konstantin --Ægte news inside Russia !!

:joy: :joy: :joy: :joy: :joy:

:-1: :-1: :-1: Våbenhvile !!!

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

3 Likes

Status i Kyiv den 31 01:
** Fortsatt strømbrudd over det meste av byen
** Vannet i springen borte mange steder pga manglende strøm
** Metroen stanset ved 11.00-tiden. Passasjerer måtte evakueres

Dette iflg oppdatering av artikkelen linket i innlegg # 6385.

Spesialsoldatene i SBUs enhet «Alpha» opplyser å ha eliminert («destroyed» - menes kanskje drept) ikke mindre 1.800 russiske soldater i løpet av 1 uke.

Video på 1 min 33 sek viser hvordan det går for seg:

3 Likes

4 minutter lang. Litt om konsepter.

Pivotal error: Typ noe man ikke kan reverese, blir nevnt: Pearl Harbor, SMO, Grønland

Death Ground: Et sted / en tilstand hvor man ikke har noe bedre håp enn å kjempe videre. Alternativet (gi seg) = å dø. Gjelder Putin, Gjelder Zelensky, Gjelder den ukrainske befolkningen, gjelder ikke den russiske befolkningen (det blir ikke sagt i videoen, men det er selvfølgelig et “utenfra og inn”-perspektiv, når man ser narrativet som spinnes av rekrutterere i Russland for russerne, så kan det tenkes at en del av folka som verver seg faktisk tror at “SMO” er et eksistensielt spørsmål). Bare for å gå full meta her: “SMO” er på en måte et eksistensielt spørsmål for Putins regime, for uten en ekstern fiende å mobilisere mot så er det ingenting å skylde eller distrahere bort fra det trist faktum at kleptocrewet har ranet den russiske befolkningen de siste 20 årene.

9 Likes

At aggressoren i det hele tatt har fått bruke Starlink til å styre droner mot ukrainske byer er en skandale på nivå med landsforræderi mot dem som faktisk kjemper for å overleve. Dette er ikke en teknisk feil Musk, men heller et politisk og moralsk valg som har kostet liv så spar meg for applausen. Han har ikke “løst et problem”. Han har endelig sluttet å aktivt bidra til at Russland kan drepe mer presist. Det han gjør nå er ikke heltemodig, men et minimumskrav for å ikke stå på feil side av historien. Hadde det vært Ukraina som brukte russisk teknologi til å angripe Moskva hadde systemet vært stengt ned på flekken, men når det er Russland som dreper ukrainere? Da tok det år før han gadd å gjøre noe.
Hvis dette faktisk holder betyr det færre russiske droner med presis styring. Mer effektivt ukrainsk luftvern og færre døde sivile. Det er det eneste som betyr noe her, men jeg kjøper ikke Musks “samvittighetsoppvåkning” før vi ser at han står i dette når presset fra Kreml, MAGA og hans egne kyniske forretningsinteresser øker.

10 Likes

Hvordan mener du at de skal stoppe en 3part å selge til Russland?

Software

1 Like

Joda, kan selvfølgelig ta ned Starlink rundt frontlinjen/ukraina. Dette gjorde Spacex for noen år siden og ble definert som den store satan av noen brukere her inne. Ukraina er 100% avhengige av Starlink både defensivt og offensivt.

Problemet er at software-løsningene er mulig å komme seg rundt. Eks aktivering/strømmsette innenfor ukrainsk landområde osv.

Tror noen må ta litt mindre møllers tran og innse at det ikke er så lett alltid… Evt. sluke litt mindre propaganda om at alt Musk er involvert i er slemt.

Da vet vi hvordan Russland betaler for kina stuff.

5 Likes