Det er nok mange som har stilt seg det spørsmålet.
Keep your enemies close?
Hej Norge
Dagens Update 
Denys

Helpless Russians retreat en masse in Zaporizhzhia front; Ukraine retakes soil in lightening advance
Security forces began terror campaign against businesses in Russia; a new wave of government robbery
People left without water, electricity or heating: horrific life in Ukraine’s occupied territories 

TOTAL TRIUMPH! UKRAINE RIPS THROUGH RUSSIAN DEFENSE! IS THIS THE FINAL CHANGE TO THE FRONT?!
Holy Moly

Konstantin – Ægte news inside Russia 

BREAKING: Massive Fire at Key Russian Oil Hub After Reported Drone Strike
Dagens Pollental ! UAV’s,
+ 33 Missiler og en del Artilleri

Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
I morgen er det desværre 4 år siden krigen startede – glemmer det aldrig da Krigen startede på min Fødselsdag. Heldigvis ser det ud til der er kraftig fremgang for Ukraine 
Dansken
Økonomien fortsetter å blø.
Dette går veien for Ukraina.Håper de ikke stopper før de har tatt halve av russland.
Fire is getting out of control: Russia’s giant oil pumping station is completely engulfed in flames

Dansken
Ja, Orban og Fico skaper mye hodebry. Det er ikke så enkelt å bruke den s.k ‘Atomknappen’ heller
For jeg går ut fra at disse to idiotene vil støtte hverande
På den annen side har EU mye seg selv å takke med dette evindelige kravet om enstemmighet
Guardian-artikkelen jeg antar det siktes til i Bluesky-lenka di.
Folk får lese selv og gjøre seg opp en mening.
I innlegg # 6805 er det postet 2 lengre videoer ad angrepet natt til i dag på en oljepumpe og mixing stasjon på et viktig knutepunkt for Russlands oljeledninger.
Betydningen av denne oljepumpestasjonen kan illustreres ved flg’ skjermbilde fra Denys’ video:
Russisk olje tas opp i Sibir. Olje som skal utskipes pumpes til utskipningshavnene ved Finskebukta og i Svartehavet. Som fremgår av kartet, passerer mye av oljen den pumpestasjonen som ukrainerne angrep i natt i Tartarstan, ca 1.100-1.200 km fra Ukraina.
Druzbha Pipeline = Brorskaps oljerørledningen(e) =Brotherhood Pipeline(s).
Denne russiske kapteinen i den russiske hæren er sterkt frustrert over at russiske soldater ved fronten angripes av ukrainske fly. Bl a de russiske troppene ved Kupyansk skal til dels ha blitt desimert fra luften av ukrainske jager-/bomberfly.
Han ironiserer over hvor det russiske flyvåpenet befinner seg:
Byen og oblasten Belgorod ligger direkte ved grensen til Ukraina.
Putin ble nylig bedt av guvernør Gladkov om effektivt luftvern mot de ukrainske angrepene som målrettet ødelegger byens energi infrastruktur.
Putin prioriterer ikke leveranse av luftvern til Belgorod.
Portable toaletter (250 stk) ble imidlertid levert for noen dager siden etter guvernørens anmodning om luftvern:
Ukraina fortsetter angrepene:
AMK Mapping (russisk-vennlige i mitt hode) rapporterer om ganske store ukrainske fremganger ved Pokrovsk:
https://x.com/NijhuisClaretta/status/2025894336596979798?s=20
Nyheten forrige uke om at Pokrovsk hadde falt, var kanskje ikke korrekt?
Video som viser utallige vervingsplakater i byen Novosibirsk.
Det lokkes med rubler 4,5 millioner. Motsvarer roughly NOK 0,5 millioner.
Det er hyggelig med gode nyheter, men jeg vurderer ikke å senke skuldrene før det entydig vises at Urkaina vinner frem. Krigen har bølget frem og tilbake nesten siden den startet.
Ukraina vinner altså frem et sted, men taper terreng et annet sted. Intet er altså entydig med hensyn på den underliggende situasjonen.
Men problemet er vel at man trenger enstemmighet for å bestemme at man ikke skal enstemmighet…
Ikke helt sant. Russland tok området. Ukraina tok masse tilbake.
Så har russland krøpet fremover med massive tap.
Nå har Ukraina for første gang siden megaoffansiven i 2022 tatt tilbake et større området. Området de har trukket seg tilbake på er veldig lite sammenlignet.
2000 soldater for en milliard kroner.
2 dager med soldater.
Det var en artikkel i aftenposten i dag om hva denne krigen har kostet.
“De samfunnsøkonomiske kostnadene for Ukraina har nå passert 6400 milliarder kroner. Det omfatter både direkte ødeleggelser, samt samfunnsøkonomisk tap.”
og
"Tar vi hensyn til de voldsomme militærkostnadene i Russland, bistanden fra Vesten og flyktningutgifter, kan krigen i Ukraina så langt ha kostet mellom 17.000 og 20.000 milliarder kroner.
Til sammenligning er dette nok til å dekke FNs budsjett i 226 år. Det er nesten nok til å slette all gjeld til verdens 78 fattigste land to ganger."
Jeg tror ikke at dette dreier seg mest om areal for Ukraina nå. Jeg tenker at det viktigste for Ukraina er å ta fra Russland innitiativet.
Oppnår Ukraina at russiske reserver må settes inn der Ukraina finner svakheter i russiske linjer, kan ikke disse reservene brukes til offensiver der Russland finner svakheter i ukrainske forsvarslinjer. Dette vil gi betydelige fordeler for Ukraina. Gjenvunnet areal har taktisk verdi, men ser for meg mer ut som noe de tar når muligheten byr seg.