Dette var meget bra .
Gratulerer med dagen, Sorene. Takk for jevn flyt av fine bidrag her inne

Betydningen av pumpestasjonen var åpenbart så stor at ukrainerne valgte å sende en ny gruppe med droner, etter å ha evaluert effekten av det første angrepet.
Viktige perspektiver.
Tragiske tall.
Vi er helt åpenbart ikke særlig intelligente / reflekterte skapninger, hva verre er at verdenskriger så langt har blitt startet av / i Europa.
Er jo bare ca 0.5 % av USA sin gjeld.
Og Norge er en av de største bidragsyterne til disse tallene. Er vi som nasjon tilfredse med det? Har vi gitt regjeringen cart blanche til å gjøre dette?
Mener du at Norge som har økt sine inntekter fra olje og gass med enorme summer IKKE skal støtte Ukraina med en liten brøkdel av disse inntektene når vårt naboland ruzzland angriper et europeisk land med enorme ødeleggelser og brutale overgrep mot sivile og militære???
Shit, så akkurat på siste 7 mnd i 5x speed på deepstatemap. Ser jo ikke bra ut. Russland har de siste 7 mnd tatt land langs hele frontlinjen. Ser noen få tilbakeslag, men trenden er helt klart at de tar mer og mer uten at Ukraina får stoppet det. Det går sakte, men nesten bare en vei :S
Mai 2025:
Nå:
Norge er som nasjon ikke i stand til å forsvare hverken rikdommene vi har i form av naturressurser, eller investeringene vi har i andre land. Vi er helt avhengige av at en regelbasert verdensorden respekteres.
Det er nettopp en regelbasert verdensorden som undergraves av Russland i Ukraina, og av de kreftene som hjelper Russland på ulike måter. Både Ukraina og Norge er avhengig av en verdensordning som er basert på regler, og ikke på makt. Vi er i samme båt som ukrainerne.
Ikke bare Norge men hele EU gir for lite.
USA kan vi bare glemme siden det er blitt redusert til en kristenfundamentalistisk, talibanlignende bananrepublikk og “shithole country” styrt av nepotisme og kleptokrati.
Har du sett på erobret areal i forhold til russiske tapstall? Det går virkelig bare en vei for russerne.
Jeg mener for så vidt ingen ting, jeg stiller spørsmål for å få frem synspunkter. Tenker at det er viktig i dette forumet.
Du vil få frem synspunkter, men mener ingen ting selv!!! Eller vil du bare ikke si det du mener?
Ja, ble bare veldig overrasket i forhold til følelsen man får av å lese her. Trodde virkelig det var mer ujevnt langs fronten, men Russland bare ruller inn sakte men sikkert. Ikke et sted man ser Ukraina slå igjennom siste 7 mnd langs den fronten jeg viser over hvor mesteparten av kampene er. Russland overstrakk seg over et lite område som ble tatt tilbake en gang der, men ellers er det bare Russland som vinner grunn. Får bare håpe de går tom for folk og skyts etter hvert, eller Ukraina klarer å pushe fram, men ser ikke ut som det nå.
Her må det virkelig gjøres noe stort, man vet jo hvor alle styrkene er. Gi dem skytsene til å bombe driten ut av hele den russiske armeen.
Grei midlertidig byttehandel for Ukrainerne. Litt ubebodd mark mot uforholdsmessige høy tap hos ruskiene.
Det er denne taktikken som nesten bestandig har reddet russland/sovjetunionen. Sovjetunionen hadde lett tapt WW2 hvis de ikke hadde hatt områder de kunne la fienden ta.
Heldigvis vil de i en fremtid komme til et punkt der de hverken har styrker eller økonomi til å fortsette med dette.
Da faller korthuset, så fremt vesten faktisk støtter Ukraina nok.
Dersom du går gjennom alle innleggene mine på dette forumet, så tror jeg du vil se at jeg har hatt meninger. Men samtidig tror jeg også det er viktig å stille spørsmål. Min antagelse er at flesteparten av dem som er inne her, ønsker at krigen skal avsluttes i Ukrainas favør, men dessverre tror jeg at vi også må være åpne for at det ikke vil ende helt slik vi ønsker. Og jeg er faktisk ikke helt sikker på at uendelig mengder med penger vil løse alt.
Har inntrykk av at det har gått den galne veien for Russland lenge. Det eneste positive for dem er at de har vunnet 1 % av Ukraina de to siste årene og at de har kunnet terrorbombe sivile og strøm.
Tror ikke Russland har mange år igjen om det fortsetter som nå. Kassen er tom og den sivile økonomien har stødig kurs nedover.
Ukraina kjører bare hardt forsvar der virkelig store byer er truet. Se på Russlands ulike forsøk på å komme på artilleriavstand til Kharkiv. De har blitt slått tilbake hver gang.
Hardt forsvar gir større tap for Ukraina enn et mer fleksibelt forsvar. Disproposjonale tapstall er en viktig strategi for Ukraina, så de holder ikke de fleste områder for enhver pris.