Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Fiber er ikke veldig high tech.

Mulig jeg er en neandertal, Ikke high tech? Det er ikke noe du lager på kjøkkenbordet, eller rebooter uka etter zombieapokalypsen. Det er noen steg og “dependencies” i prosessen med fiberoptisk kabel.

Det som er hightech er å lage dette for noen dollar på kilometern. Perfekt 9mikrometer glasskjerne kapslet i 125 mikrometer glass med annen refraktiv index. Så kapslet i uvherdet lakk, plast, aramid fibre, mer plast. Jeg synes det er imponerende jeg.

Russerne har ikke kommet igang igjen et halvår etter at ukraina tok ut glasstrådtrekkeriet

5 Likes

Fiberen som brukes til droner har ikke mye plast lakk og aramid.
Den skal bare leve 30minutter.

1 Like

Det er vel hovedpoenget her.

Alt Russland må importere i stedet for å lage selv suger ressurser bort fra andre våpen. Skulle Kina nå velge å stoppe eksporten til Russland, så kunne man plutselig komme i en situasjon hvor de ikke lenger hadde god tilgang på fiberoptiske droner. Litt tilsvarende det man nå ser på Starlink.

4 Likes

Uff da.

12 Likes

Imponerende. Virker som om Ukraina har veldig gode interceptor-droner nå.

11 Likes

På hvilken måte tenker du at det vil gjøre slutt på krigen?

Det som er litt nice er at ukraina har overskudd av droner. Muligens ikke av interceptorer.
Men jeg tipper Saudi blant annet betaler PREMIUM priser for å få tilgang til folk og droner.

Og da har plutselig Ukraina en VELDIG rik onkel i ryggen.

5 Likes

De vil splitte fronten, fange masse russere. Og det vil være vanskelig for putin å skjule ydmykelsen.

5 Likes

Men fronten ned mot Azovhavet er bare en mindre del av den totale fronten, og i deler av denne står vel russerne fortsatt sterkt. Så hvordan ser dere for dere at et delvis sammenbrud langs Azov vil få konsekvenser for hele krigen som sådan?

Klarer ukraina å presse til azov havet, så vil alt til venstre for det gjennombruddet inkludert krim falle.
Russland har ikke lenger båter nok til å forsyne krim, og broa er eneste livlinje.

5 Likes

Hva skal til for at ukrainerne klarer å presse russerne på havet?

Det vil tiden vise, foreløpig virker den ukrainske offansiven å være veldig positiv. Selv om jeg tipper den snart stopper opp i påvente av russerene sin våroffansiv.

1 Like

Jeg har egentlig tenkt motsatt, at ukrainerne har stått’n av gjennom hele vinteren og påført russerne store tap, samt tenkt taktikk og planlagt, og nå samler seg for et omfattende push.

Ukraina har jo pushet og tatt 400km2 på to uker.

Samtidig så var Zelensky ute å sa at de hadde full innsikt i Russland sin våroffansiv som skal starte nå i Mars.

5 Likes

Jeg ser at du har fått svar over. Bare så det er sagt, så har jeg ikke så stor tro på at de prøver. Da må vi nok først ha sett en større russisk kollaps på en større del av fronten først.

Ukraina må evne å ta ut mye overvåkingsdroner, ta ut nok luftvern til at de får greit spillerom med glidebomber og evne å ta ut mye av den russiske logistikken og troppene som blir sendt for å forsterke det frontavsnittet. Jeg tenker også at de må kunne rykke fram med mekaniserte tropper. For å få til det, så trenger de egentlig pansrede kjøretøy med aktiv beskyttelse som kan ta ut droner før de treffer.

Vi må håpe krigen nå nærmer seg et vendepunkt, litt slik det var under 2. verdenskrig med Stalingrad, Kursk og D-dagen.

2 Likes

Hva med de minelagte områdene som ble fremhevet tidligere i krigen?

Det er jo korridorer gjennom disse som Russland har brukt for å rykke framover.

Hej Norge

Dagens tekst !

:scream:CARPET BOMBING ON CRIMEA! UKRAINE MOVES IN! BLOODY SLAUGHTER ERUPTS! RUSH EVACUATION!|UKRAINE TODAY

Hvornår ryger Krimbroen ?? :grinning:

Andrey Sidorov and Vladimir Solovyov argue about Trump and Ukraine
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:
Det er hårdt at være propagandist – selv Nationalsangen lyder hult :rofl:

Konstantin Ægte news inside Russia — ingen tager telefonen i Iran :rofl: :rofl:
Russia ABANDONS Iran: Putin’s “Strategic Partner” Dies, Moscow Just Sends Condolences But No S-400s

Holy Moly !!!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

4 Likes