Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

5,000 Years of Military History Predict Russia’s Defeat in Ukraine

7 Likes

UKs PM Starmer stryker først Trump medhårs, før han (prøver å) leder Trump i riktig retning videre:

https://x.com/Keir_Starmer/status/1956692156099244329

Bensinrasjonering på Krim og et par andre steder. Ikke helt klart om hovedårsaken er manglende produksjon av drivstoff, eller manglende kapasitet eller evne til å transportere bensin.

11 Likes

"Ifølge ham har Putin gått med på at USA som et ledd i en fredsløsning tilbyr Ukraina en sikkerhetsgaranti som er tilnærmet lik den landet ville ha fått som medlem av Nato.

– Vi klarte å oppnå følgende innrømmelse: At USA kunne tilby en beskyttelse som ligner Artikkel 5, som er en av de virkelige grunnene til at Ukraina ønsker å være med i Nato, sier han."

3 Likes

Finlands president Alexander Stubb er visstnok veldig god i golf, nummer 9 på den veldig uoffisielle lista.

2 Likes

Jeg skummer mye innhold og husker ikke hvor jeg leste det, men White House skal ha sagt/signalisert at de europeiske lederne ikke skal være inn på Oval Office, men delta i arbeidslunsj etterpå.

Hadde jeg vært Zelensky hadde jeg forhåndsavtalt med de europeiske lederne at minst én av dem uansett hva Trump vil, blir med ham inn den Ovale løvens hule som Zelensky husker altfor godt - av de gale årsakene.

Og hadde Trump sagt nei, bare Zelensky alene, hadde jeg sagt
‘Fint da blir det intet møte i Ovale kontoret og vi går rett på arbeidslunsjen’.

Hele verden vil skjønne hvorfor.

**
Macron har helt rett i at de europeiske lederne blir med Zelensky ikke bare for å støtte ham, men også i Europas egen interesse. Vinner Russland frem i Ukraina, er det bare et tidsspm før russerne går løs på neste land, som kan være et NATO-land. Macron vil ha en europeiske enhetsfront i DC imorgen:

**
Trump er i ferd med å gjøre det motsatte av hva USA gjorde da USSR okkuperte de 3 baltiske statene (sommeren 1940):

5 Likes

Gidder ikke følge med trump sirkuset lengre. Det er egentlig bare for (shit) show og likes.

Men siden det ikke kom noen våpenhvile blir det NÅ sanksjoner fra US mot Rus eller hva skjer der?

6 Likes

The1nonly:
Up to You.
Personlig tror jeg Europas fremtid formes nå.

Iver Neumann er en intelligent mann med erfaring.
Han synes å mene at det som skjer nå kan bli historisk:

Her har vi ytterligere en person som synes å mene omtrent det samme:

7 Likes

Europas fremtid formes av trump eller av Europa selv?

2 Likes

Som WW II nerd, regner jeg med at du drar kjensel på noen aspekter ved Ukrainas nye kryssermissil:

3 Likes

Jada, og det er jo ganske utrolig at den utviklingen av et rakettvåpen som fant sted i gruppen av unge, nytenkende og ambisiøse tyske ingeniører på begynnelsen av 1940-tallet på Østersjøkysten, satte standarden for «nye» våpen nå mer enn 80 år senere.

Ikke alle er vel klar over sammenhengen mellom ‘moderne’ krysser-missiler og von Brauns V-1.

Ikke alle er heller klar over hvilken rolle Wernher von Braun spilte for JFKs prestisjeprosjekt om å lande mennesker på månen før 1960-tallet var ute. Er man interessert i hvordan USA sørget for at de fleste fra det tyske V-1/V-2 programmet kom til USA (til tross for forbud mot immigrasjon av nazister og deres medhjelpere), kan man google «Operation Paperclip». For øvrig i sterk konkurranse med USSR som var ute etter de samme folkene, og greidde å skaffe seg noen av dem.

Den operasjonen har en norsk forgrening, der mange dokumenter fremdeles er hemmelighets stemplede. Gjaldt en spesifikk gruppe tyskere forlagt på Lillehammer i krigens sluttfase. Disse tyskerne hadde ikke noe med rakettutvikling å gjøre, Off topic slutt.

Idag er det ukrainerne som leder an i utvklingen av droner og det som ofte kalles jet-droner. On topic linker jeg til en guide til Ukrainske droner med lang rekkevidde:

http://www.hisutton.com/Ukraine-OWA-UAVs.html

8 Likes

Skjer ikke noe mot ryzzland fra USA så lenge Trump er “president”.

2 Likes

“President Zelenskyy can end the war with Russia almost immediately, if he wants to, or he can continue to fight. No getting back Obama given Crimea (12 years ago, without a shot being fired!), and no going into Nato by Ukraine. Some things never change!!!”

Ferdig snakka :tangerine:

4 Likes

https://x.com/schizointel/status/1957193799433617417?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Ble dyr pr for putin dette gjennombruddet.

5 Likes

Nei, Trump jobber for Ruzzland. Det er ganske viktig å legge til grunnen for denne tråden nå. Alt må ta utgangspunkt i det.

Sikkerhetsgarantier fra Trump er null verdt.

(Og hvorfor blir postene mine bare slettet nå. Maga-gjengen ikke helt fornøyd med at Trump jobber for Ruzzland kanskje. Jeg har advart om det lenge så bør jo ikke komme som noen bombe)

12 Likes

Som alle andre må Zelenskyy også godsnakke om Trump, men det blir spennende å se hva som skjer de neste døgnene. Det virker jo som de europeiske lederne er ganske godt samsnakket. :crossed_fingers:

Edit:
Så har man jo disse fra den :tangerine: mannen:
Først skylder han på Biden:

Så på Obama

Det er jo tydelig at det ikke var putin sin skyld at det ble krig i hvert fall :face_with_symbols_over_mouth:

15 Likes

Skulle ønske Nobelkomiteen fikk sendt en lapp til det hvite hus med eksplisitte krav for å få premie. Hvis Trump får Putin ut av Ukraina skal jeg møte opp i Oslo og klappe (det går an å klappe og kaste opp samtidig).

9 Likes

Trump sier vel her at Zelenskyj kan avslutte krigen ved at Ukraina overgir seg til russerne, «or he can continue to fight». Det ble jo som tidligere nevnt også fred i Norge 10. juni 1940.

10 Likes

Tyskland hadde ikke som mål å utslette Norge og norsk kultur, slik som Russland har i Ukraina.

12 Likes

Norge har faktisk et sykt viktig kort her, Bruke fredsprisen som brikke for å få ukraina en god deal.

2 Likes