Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Jeg òg. Men siden dette eksemplet dukker opp igjen og igjen vil jeg poengtere noen ting.

Chamberlain hadde opplevd WW1, hvor nesten en million briter døde og to millioner ble skadd. Mange av de skadde (les: lemlestede) gikk gjennom 1920- og '30-årene rundt som levende vitnesbyrd om krigens redsler og grusomheter, og det på grunn av en krig man i august 1914 hadde kastet seg ut i med levende entusiasme av typen “hjem til jul igjen”. Nei, Chamberlain hadde (forståelig nok, hvis man ser det ut i fra et 1938-perspektiv, og ikke i retrospekt) lite lyst til å kaste noen nye millioner unge britiske menn i kjøttkvern for en krig som lå på andre siden av kanalen.

Hvis man ser på hva USA har foretatt seg internasjonalt i kjølvannet av den kalde krigen, så er det ikke direkte vanskelig å trekke en noe halvgyldige paralleller, om man vil. At en karakter som Trump kan kapitalisere på at amerikanere ikke har lyst til å være involert i kriger langt borte, som de mener ikke angår dem, er ihvertfall hevet over enhver tvil.

Men klart: Beveggrunnene til Chamberlain og Trump er neppe de samme, uten at det trenges å utdypes mer.

Den interessante parallellen er denne: Hadde Hitler gitt seg med Sudetenland og det han fikk i 1938, så hadde han sluppet unna med det. Men det gjorde Hitler ikke, og derfor kom Chamberlain (ja, det var faktisk han) med garantien til Polen. Og når nazistene rulla over grensa der, så ga han Nazi-Tyskland et ultimatum (trekke seg ut i løpet av to dager eller noe sånt, og kunne Storbritannia fungere som fredsmegler, lol). Så han var uvillig som f til å gripe inn. Men når Tyskland ikke trakk seg ut, så ble det til slutt slik at det var Storbritannia som erklærte krig mot Tyskland 3 sept. 1939. Og joda, det ble “The Phoney war” og alt det der. Men ballen hadde begynt å rulle.

Hvorfor lirer jeg av meg denne historien? Fordi Chamberlain klarte å gjøre det riktige til slutt. Og fordi når ballen først hadde begynt å rulle så ble vanskelig for ham å gjøre noe annet enn det riktige. Så gjenstår det jo å se om årene etter 1938 for Trump vil gjøre at historiens gang også fanger ham, slik den har fanget så mange før ham.

5 Likes

Chamberlain ofret Sudetenland (tsjekkiske grenseområder til Tyskland) til Hitler - for fredens skyld. Det motsatte av fred skjedde.

Spørsmålet blir om Trump ofrer 5 fylker i Ukraina (ukrainske grenseområder til Russland) til Putin - for fredens skyld. Jeg frykter det motsatte av fred vil skje.

**

Dette som et oppsummeringssvar til de 3 stk innleggene rett over.

Ad innlegget fra Werner, forstår jeg refleksjonene du gjør.
Og som ww ii - nerd kjenner jeg igjen faktum-beskrivelsen.

Ad de 2 andre innleggene fra Snoeffelen og Bearded:
Forstår hvordan dere tenker. Greier ikke dele optimismen.

5 Likes

Selv jeg mener at det for tidlig å felle en dom så er jeg enig i at Trump ikke oppnådde det man kan se på som det beste alternativet for Ukraina, og det er en våpenhvile. Og skjønner at:

Jeg tror ikke Russland ønsker en våpenhvile, jeg tror de heller vil ha en endelig fredsavtale direkte.

Mitt inntrykk er at Russland pt er mer på offensiven på slagmarken enn Ukraina, så en våpenhvile er best for Ukraina, de får da tid til å regruppere, fylle opp våpenlagre etc, og starte i en bedre posisjon for å slå tilbake og fortsette krigen når batteriene er ladet og våpnene på plass. Muligheten for å ta tilbake territoriet er bedre i et slikt scenario.

Problemet (for Ukraina) med en fredsavtale direkte nå er jo at det er veldig vanskelig å flytte på det som er realiteten på bakken.

Så er sekundære sanksjoner en mulighet. Man kan jo lure på hvorfor det ikke er prøvd ut før, det kunne vært gjort i 2022, i 2023 og i 2024, men ble først testet ut i 2025…, og da på India for litt siden. Men India nektet tvert å la seg presse på det, så når Trump nylig prøvde seg på det så ga ikke India en tomme, slik at det kanskje blir vanskelig

Tror ikke det blir noe lettere å utsette Kina for sekundære sanksjoner, og det vil trolig skade Europa også.

2 Likes

Sekundære sanksjoner:
Tror/håper siste ord ikke er uttalt enda.

Problemet i 2025 kontra 1940-tallet er toleransen for tap av menneskeliv. Den er mye lavere nå.

Med mindre man går for de skikkelig store bombene så trenger Ukraina masse folk til frontlinjen i konvensjonell moderne krigføring.

Russerne i 2022-2025 ofrer soldater omtrent i samme tempo som sovetrusserne i 1941-1945.

Annerledes toleranse i Vest-Europa og Nord-Amerika.

2 Likes

Alaska møtet har nok styrket Putins stilling innad i Russland:

https://www.reuters.com/world/europe/russian-politicians-hail-alaska-summit-victory-moscow-2025-08-16/

Det er ikke helt samme tempo i tap av russiske liv i krigen i Ukraina som i andre verdenskrig.
Ca 250 000 russere har vel mistet livet så langt i krigen i Ukraina, mens i 2. verdenskrig så døde 27 millioner russere, det er mer enn 100 ganger så mye. Så faktiske tap, og tåle-evnen i Russland har nok også gått ned siden 2. verdenskrig.

Problemet er vel at faktoren er den samme i Norge, og andre vestlige land.

Av de 27 millionene var:
** 19 millioner sivile
** 8,7 millioner militære

Under ww ii hadde USSR full mobilisering.
Under Ukraina har Putin kun gj ført en delvis, begrenset mobilisering.

Dette er ikke primært et spm om matematikk, jfr under.
Men skal du først sammenligne matematiske er det en rekke faktorer du har utelatt.

Mitt poeng var at mentaliteten på russisk side ift å ofre egne soldaters liv, er på linje med sovjetrussernes mentalitet under ww ii.

Trodde faktisk ikke det var noen som bestred dette.

Systemet med sperretropper rett bak fronten som skyter for å drepe egne soldater som retirerer, nekter å avansere, prøver å flykte osv - dette systemet har vært på plass siden våren 2022. Kadyrov tsjetsjenere bl a har trivdes i denne rollen, og har skutt tusenvis av russiske soldater av ovennevnte grunner.

6 Likes

Ryzzland bruker jo også kriget til at gjøre seg av med folk som koster mer enn de tillfører: Kriminelle, grava alkoholikere, uteliggere etc. Slike har de mange av dessuten. Slenger man til eventuelle etterlevende en sekk potæter eller noe så klager de heller ikke.
Så dette at ryzzland skulle gå tom før folk er kun snakk. De har mange at ta av.
The Russian Dude tar opp dette i sin seineste video.

4 Likes

Tror dessverre alt av symbolikk der er eldre protokoller administrasjonen ikke har tatt seg bryet å gjøre noe med, og att det fortsatt er en del kompetente folk igjen i militæret som vet hva de driver med.

1 Like

Russland blir bare svakere og Ukraina sterkere militært. Russland sliter maksimalt økonomisk. Hadde vesten gått ut med sanksjoner for kjøp av russisk olje, hadde de ikke hatt råd til å fortsette krigen. Var nok hovedgrunnen til at Putin satte seg på flyet. Og Idioten Trump skjønner ingenting, men tror han vet alt.

15 Likes

Hadde x antall millioner tønner med olje forsvunnet fra x markedet over natta, så hadde vi fått oljepris på 200$. Det som fungerer bedre er press på prisene via andre metoder og press på resten av OPEC til å øke produksjonen.

3 Likes

Ha, ha ha. Putin sendte en av dobbeltgjengerne sine.

Utenriksminister Lavrov hadde søndag kveld tlf samtaler med utenriksministrene i Ungarn og Tyrkia. Temaet var ‘utfallet av Alaska-møtet’:

https://www.reuters.com/world/ukraine-russia-war/

Mange medier melder at «Baltic Eight» har offentliggjort en støtteerklæring til Ukraiana.

Originalteksten i lenken. Også Melania Trumps brev til Putin ad ukrainske barn er i lenken:

4 Likes

Kruttfabrikken i Ryazan som ble ødelagt igår:
Den ble virkelig ødelagt:

4 Likes

Ukrainsk drone finner russiske infanterister som har gjemt seg under bakken:

6 Likes

Møtet mellom Trump og Zelensky i DC mandag 18 08:

EU-kommisjonens leder, Ursula Van der Leyen skal være med på møtet.
Det skal også Merz, Macron og Stubb.

Ser ut som det var Zelensky som først henvendte seg til Van der Leyen.
Hun har så kontaktet «the coalition of the willing».

I 3 stk separate erklæringer har så både Tyskland, Frankrike og Finland bekreftet ar deres statsledere skal være med i DC.

Van der Leyen og Zelensky møtes i kveld, og reiser sammen til DC.

Meldingen kom ca kl.12.00 GMT, hvilket burde indikere at det var - og - ugudelig tidlig i DC.

Presset på en Zelensky alene, i møte med Trump, blir omdefinert:

Blir ikke bare denne «vanskelige» ukraineren som evt stikker kjepper i hjulene for realisering av en lynsnar fredsavtale a la Alaska. Det blir et mer eller mindre samlet Europa.

For egen regning vil jeg anta at Ukraina/Europa fortsatt vil gå for en avtale om våpenhvile nå. Ikke en slik rask fredsavtale med endelig landavståelse av Luhansk oblast og Donetsk oblast som Alaska-møtet legger opp til.

Jf også at Putin ba om USA internasjonale anerkjennelse Luhansk og Donetsk som russiske. Skjer det, har verdenssamfunnet åpnet for å akseptere og premiere angrepskrig for å legge under seg territorier som hører til naboland.

Vi er da tilbake i kolonialismens tidsalder. Hva og hvem hindrer Putin å overta Svalbard? Putin & co vil «forklare» at slik overtakelse var nødvendig for å ivareta Russlands sikkerhetsmessige behov. Putins venn Trump vil ikke stanse Putin. Europeiske delen av NATO bruker paragraf 5 og går til krig for å kaste Russland ut fra Svalbard?

** 

Edit ca 2 timer etter postet opprinnelig:

Meloni (Italia) og Starmer (UK) sier de slår følge med Zelensky og Van der Leyten til Wash DC. Merz har sagt han vil gå inn for fortsatte sanksjoner mot Russland & affilierte aktører

Ingen reaksjon fra Trump enda.

10 Likes

Tråden har tidvis fokusert på mulighetene for økte ukrainske angrep på det russiske jernbanenettet. Ukrainas spesialstyrker fokuserer på det samme:

Idag har Budanovs gutter utført et angrep på et jernbanekuntepunkt i Voronesh oblast:

11 Likes