Jeg òg. Men siden dette eksemplet dukker opp igjen og igjen vil jeg poengtere noen ting.
Chamberlain hadde opplevd WW1, hvor nesten en million briter døde og to millioner ble skadd. Mange av de skadde (les: lemlestede) gikk gjennom 1920- og '30-årene rundt som levende vitnesbyrd om krigens redsler og grusomheter, og det på grunn av en krig man i august 1914 hadde kastet seg ut i med levende entusiasme av typen “hjem til jul igjen”. Nei, Chamberlain hadde (forståelig nok, hvis man ser det ut i fra et 1938-perspektiv, og ikke i retrospekt) lite lyst til å kaste noen nye millioner unge britiske menn i kjøttkvern for en krig som lå på andre siden av kanalen.
Hvis man ser på hva USA har foretatt seg internasjonalt i kjølvannet av den kalde krigen, så er det ikke direkte vanskelig å trekke en noe halvgyldige paralleller, om man vil. At en karakter som Trump kan kapitalisere på at amerikanere ikke har lyst til å være involert i kriger langt borte, som de mener ikke angår dem, er ihvertfall hevet over enhver tvil.
Men klart: Beveggrunnene til Chamberlain og Trump er neppe de samme, uten at det trenges å utdypes mer.
Den interessante parallellen er denne: Hadde Hitler gitt seg med Sudetenland og det han fikk i 1938, så hadde han sluppet unna med det. Men det gjorde Hitler ikke, og derfor kom Chamberlain (ja, det var faktisk han) med garantien til Polen. Og når nazistene rulla over grensa der, så ga han Nazi-Tyskland et ultimatum (trekke seg ut i løpet av to dager eller noe sånt, og kunne Storbritannia fungere som fredsmegler, lol). Så han var uvillig som f til å gripe inn. Men når Tyskland ikke trakk seg ut, så ble det til slutt slik at det var Storbritannia som erklærte krig mot Tyskland 3 sept. 1939. Og joda, det ble “The Phoney war” og alt det der. Men ballen hadde begynt å rulle.
Hvorfor lirer jeg av meg denne historien? Fordi Chamberlain klarte å gjøre det riktige til slutt. Og fordi når ballen først hadde begynt å rulle så ble vanskelig for ham å gjøre noe annet enn det riktige. Så gjenstår det jo å se om årene etter 1938 for Trump vil gjøre at historiens gang også fanger ham, slik den har fanget så mange før ham.