Så akkurat pressekonferansen til Putin og Trump. Av alle pressekonferanser jeg har sett Trump holde så må dette være en av de værste. At det er et mulig å si så mange ord uten å egentlig si noen ting. Fremstår fullstendig tilbakestående.
Kunne vel ikke si noe mer konkret, han skal presentere våpenhvile/avslutning forslaget til Nato og Ukraina også ligger ballen hos dem før endelig avgjørelse tas mellom partene.
Sååå, ingen våpenhvile, så da er det på med sanksjoner? Nei, mer prat er planlagt.
Jeg tenker at nå er ballen hos Trump. Han kan gjøre som han har sagt, eller la putin tvinge han rundt lillefingeren.
Det positive er at det ikke ser ut til å bli negativt for Ukraina. Lettelse av amerikanske sanksjoner var hele tiden worst case scenarioet. Det ser ikke ut til å skje.
“To a man who has only a hammer, every problem soon begets the appearance of a nail”, skrev gode gamle Adam Maslow en gang i tiden. Trump er en sånn mann, bare at han også mangler hammeren. Er som å se på en hund prøve å løse algebra dette. Og da vi snakker ikke Border Collie akkurat.
Dette endte jo akkurat som forventet, alt er status quo
putin vil fremdeles bombe gamle damer med rullator på kjøpesenteret 👩🏻🦼➡️
Ikke helt…
Nå er det igjen Zelensky som skal presses, mens Putin slipper unna uten sanksjoner.
Godeste Zelenskiy motstår nok dette “presset” fra trump nok en gang, de fleste vet at amerikanerne har det mest i kjeften (inkl russerne)
USA har dessverre en track record med å holde tilbake militær hjelp for å øve press på Ukraina.
Hvis noen vil vedde en tusenlapp på at han får rød løper og mottakelse på flyplassen, så ligger min klar.
Hvordan han behandler de to viser hvem som er alliert.
Klassisk “passing the buck”-manøver fra Trump. Altså forsøke å gjøre Zelensky til syndebukken her.
Får meg til å tenke på sist en mislykket businessmann fikk være US. president. Men han hadde en diametralt forskjellig holdning til ansvar. Sjekk skiltet nede til høyre på kontorpulten…
New York Times oppsummerer sirkuset i Alaska på en treffende måte: Mr. Putin has accomplished a major war goal: He has gotten out of the box of sanctioned autocrat, and was greeted by the president of the United States as a peacemaker. He has bought time. He has defused all that talk of sanctions on his oil sector. And he gave up nothing.
Og alt sammen fordi Mr. Vain vil ha seg en fredspris.
Kan vi ikke bare spesifisere kravene til at han får den?
1991-grenser.
Krigsreparasjoner.
Buffersone til Volga.
Morgenthau-plan for det som er igjen av Russland (les: Sett dritten under administrasjon som en norsk kommune på ROBEK-lista)
Ingen betingelser fra russisk side (som at Ukraina ikke skal kunne søke om NATO eller EU-medlemsskap)
Et rettsoppgjør som får Nuremberg til å virke som “Lekestue” med Vibeke Sæther
Fix dette, Mr. Trump, så skal du få fredsprisen servert av selveste Torbjørn Jagland i bastskjørt.
Merkelig at de ikke klarer og legge sammen 2 +2 her.
Slik viser man styrke uten å si noe 
Financial Times er i sin helhet bak betalingsmur.
Men på nettet verserer et rykte om at noen i Trump-leiren skal ha lekket til FT at Putin i Alaska sa seg villig til å gå med på våpenhvile, hvis Ukraina først trakk seg ut av de delene av Donetsk oblast som Ukraina idag kontrollerer.
Såvidt jeg husker kontrollerer Ukraina idag ca 1/3 av Donetsk, og Russland 2/3 av Donetsk.
I andre ikke-redaktørstyrte kanaler uttales at Putin tilbød Trump å fryse frontlinjen der den er nå i Kherson oblast og Zaporizhzhia oblast, mot at Ukraina overlater hele Donetsk oblast til Russland.
For egen del skyter jeg inn at russerne allerede kontrollerer ca 98 % av Luhansk oblast, samt 100 % av Krym oblast.
RBC Ukraine oppgir med Axios som kilde at Putin ba Trump om at USA anerkjente ‘okkuperte ukrainske oblaster som russiske’:
Uklart for meg om dette skal omfatte de russisk-okkuperte delen av hhv Kherson oblast og Zaporizhzhia oblast.
Kanskje flere enn meg som husker fra pressekonferansen i Alaska at Putin mot slutten uttrykte håp om at ikke Zelensky/ukrainerne nå ‘skapte vanskeligheter’ mens en nikkende Trump sluttet seg til dette håpet.
**
Jeg får «München 1938» vibber av det hele.
Med Trump i rollen som Chamberlain.
Et taktisk moment nå er at Putin/Trump prøver å hindre at Ukraina og Europa skal ha noen innflytelse på resultatet:
Det er i alle fall min tolkning av at Trump før Alaska-møtet hadde invitert Zelensky å komme til DC mandag 18 08. Svært begrenset tid for konsultasjoner Ukraina-Europa. Presset på Zelensky i DC på mandag kommer til å bli stort.
Kreml har allerede ferdig-skrevet narrativet om at det er Ukraina/Zelensky som ikke ønsker fred.
Iflg samme narrativ gjør Russland/Putin ‘nær sagt hva som helst’ for å få til en fredsløsning.
De fæle ukrainerne derimot …
Passer bra sammen med Trumps narrativ ad hva som faktisk skjedde invasjonsdagen 24 02 2022:
At Zelensky valgte å gå til krig uten godkjennelse av ukrainske nasjonalforsamlingen.
Vi husker det ukrainske angrepet på et russisk raffineri i Volgograd for noen dager siden.
Brannene ble etter hvert slukket.
Men fortvil ikke: Nå brenner det igjen i raffineriet, eller det som er igjen av det:
Noen ganger sier et par bilder mer enn mange ord.
Putin og Trump hhv før og etter møtet bak lukkede dører:
Bongo fra Kongo?
Kanskje det meste Trump gjør kan sees i det lyset, jeg er ikke helt sikker at det nødvendigvis er slik ting henger sammen.
Feks når Reagan under den kalde krigen møtte Gorbatsjov i Reykjavik, ble ingenting oppnådd, og samtalene kollapset. Men i ettertiden skjedde det tydeligvis ting der. For de som er gamle nok var faktisk Sovjetunionen en ganske skummel fiende. Jeg husker i alle fall frykten fra atomkrig og atombomber. Såpass tydelig at jeg fortsatt tenker at atomkrig er skumler enn klimakrisen.
Jeg tror også en militærbase ble valgt for å vise russerne styrke, og overflyvningen av B2-bombern flankert av F35 var koreografert med nøyaktighet på pluss/minus 10 sekunder:

Det røde teppet ble rullet ut til Putin, javel, men det var 30 cm bredt, mens Trumps sitt røde teppe var 2 meter bredt.

Og optikken er enda mer slående når man får vinklingen med Trump forfra, og strip til Putin fra siden (grønn pil)
Personlig tror jeg Trump “sjangler” på sin røde løper bare for å forsterke det inntrykket, bare se siste 10 sek av denne videoen.
Det er subtilt nok til at man fremstår som å “legge for mye i det” om tolker det dithen i media, men tydelig nok til at alle likevel ser hva som fysisk skjer.
Jeg men er dette er “mad man diplomacy”
Og at ingen klarer det bedre enn Trump siden pressen backer han opp, og pressen i Norge er intet unntak, faktisk tvert i mot. Det er umulig å vite hva han kan finne på.
At det ikke blir tatt noen spørsmål på pressekonferansen etterpå kan selvsagt sees på som at det er total fiasko for Trump, men hvorfor er det helt utenkelig at Trump har en plan som faktisk ikke har sporet av, men ikke trenger å brettes ut i sin helhet akkurat nå?
Kanskje det var et mageplask for Trump, men kanskje gi det litt tid før man feller en historisk dom her.
Kanskje mesteparten av det Trump gjør kan tolkes som “mad man diplomacy” og jeg er helt enig i at vi ikke kan vite hva han egentlig planlegger. Som skribenten viser med Reagans Reykjavik møte er det mulig at et første møte ser ut som et antiklimaks, men at det likevel setter scenen for historiske bevegelser senere.
Det røde teppet B2 og F35 overflyvningene og den nøye koreograferte optikken overfor Putin er tydelige signaler små, subtile, men med kraftig gjennomslag visuelt. Trump manipulerer bildet og pressen tar det og verden legger merke til det selv om det på papiret ser ut som et symbolmøte uten substans.
Joa pressekonferansen uten spørsmål kan tolkes som total fiasko. Men samtidig finnes det flere indikatorer på at dette kan være et kalkulert grep. Pompeo og flere påpeker at “sticking points” fortsatt gjenstår og forhandlingene lever videre.
Ingen selvmotsigende uttalelser fra Trumps team.
Oppfølging med Zelenskyj og NATO land tyder på at dette var et første steg ikke sluttresultatet.
Flere medier kalte møtet et “anticlimax” ingen avtaler og ingen spørsmål. Bare show.
AP oppsummerte det som: “no agreement, no questions, but lots of pomp.”
Kritiske kommentarer fra analytikere som mener Trump leverte et “self-own summit.”
Dette kan være et episk mageplask eller første trekk i en større strategi. Det vi ser nå er usikkert og det er nettopp poenget med “mad man diplomacy” Det er uforutsigbart subtilt og ikke alt må vises i media for å eksistere.
Dømmingen nå er prematur. Enig i at det må gies litt tid så ser vi om dette var en selvpåført ydmykelse eller et taktisk åpningskort.