Jeg håper virkelig russerne bare klarer å få Trump forbanna, men det er vel for mye forlangt. Trump ville hatt solid støtte i senatet osv for å øke støtten til Ukraina.
Droner er nå synonymt med våpen
Yehor Soboliev kommer rett fra fronten i Ukraina for å dele sine erfaringer på Arendalsuka.
Soboliev tror kampdroner mot droner vil bli den dominerende kampformen.
– Jeg er sikker. Droner er mer presise, de er billigere og de er raskere. Men for meg er det viktigste at det ikke er farlig å miste droner, siden det ikke er noen pilot inni.
Dette mener han vil være ekstra viktig for Norge og andre demokratiske land som er redde for å miste folk – til forskjell fra totalitære stater, som lettere kan sende millioner av mennesker i døden.
New AI-powered reconnaissance drone spotted on battlefield – photos | Ukrainska Pravda
Altså, Trump jobber for Ruzzland og Putler. Det bør vel være rimelig klart for alle snart! Oppheving av sanksjoner ikveld.
Ukraina bruker droner til å ta ut russiske overvåkingsdroner, til å ta ut Shahed og til å ta ut FPV-droner. Det finnes droner med skytevåpen osv. Klarer en av partene å ta en vesentlig ledelse i det kappløpet, så vil vi se fronten flytte på seg. Raskt.
Norge gir en milliard til å kjøpe gass som vi selv selger og tar 78% av overskuddet av? 
neste for dronene er vel utruste med små målsøkende luft/ land raketter og laser våpen…
Ukraina har utstyrt sjø-dronene sine med anti-luft skyts (Stinger?) og skutt ned i hvert fall ett helikopter.
Det ser dessverre ut til at skipet med ammunisjon og dronedeler fra Iran var på grunt vann da det ble angrepet. Etter bildet å dømme, kan trolig ammunisjonen berges. Siden dette er ferskvann, kan muligens også en del dronedeler berges.
Kruttfabrikk i Ryazan ødelagt - postet av Boms:
Linken er til innhold som er publisert idag.
Nyheten har ikke vært postet på tråden idag.
Så ikke postet tidligere.
Dette er nytt - og gledelig - uansett årsak:
«The gunpowder plant is reported to have been completely destroyed»
Mindre krutt til Ivan
En ting jeg har lært i løpet av krigen er at eksplosiver brenner med hvit røyk og hydrokarboner med svart røyk. Dette var hvit røyk. 
En ting til som jeg har lært er at dagens eksplosiver, hvis de ikke er “contained”, så brenner de i stedet for å eksplodere (i motsetning til f.eks. svartkrutt).
Man ser på flammen her at jaggu, her brenner det godt! 

Såvidt jeg kan se, så lå fabrikken 5-600 km fra Ukraina. Nesten rart den og lignende fabrikker ikke har vært et mål tidligere? 
En litt interessant ting med dette angrepet er at dronene ser ut til å ha krysset inn i russisk luftrom fra Aserbajdsjan.
https://img-s-msn-com.akamaized.net/tenant/amp/entityid/AA1KzuYi.img?w=768&h=470&m=6
Lavrov har tatt på seg genser med ‘C C C P’ på brystet
Personlig husker jeg best disse bokstavene fra barndommen på skøyteløpere som
Evgeny Grizhin, Oleg Gontsjarenko og Boris Shilkov 

Sier noe om forventningene til Trump.
Kruttfabrikken som brenner i Ryazan:
Har Ukraina angrepet oljeinstallasjoner i Ryazan tidligere?
Ryazan ligger mer enn 400 km fra Ukraina.
I alle fall følgende angrep utført (kan være flere, jeg ikke har fått med meg):
13 03 2024:
7 uker etter, da russerne hadde fått reparert det meste, nytt angrep 01 05 2024:
Allerede den 29 04 2024 påpekte Politico at den ukrainske kampanjen medførte redusert tilgang på olje og oljedestillater i Russland, samt ettapevis prisøkning:
Ved årrsskiftet hadde russerne fått anlegget skikkelig igang igjen
Så da skjedde følgende den 24 01 2025:
Eieren av raffineriet, Rosneft, stengte det midlertidig den 27 01 2025. Vi snakker om et av Russlands største raffinerier, som alene står for 5 % av raffineri-kapasiteten.
Etter alt dette skulle en tro Putin hadde sørget for bedre luftvern ved Ryazan anlegget.
Men nei, den 24 02 2025 nytt vellyket ukrainsk angrep:
Trolling på et høyt nivå? Hun legger på en måte lista slik at Trump ikke kommer unna med å dra en Chamberlain. 
“Honestly, if he could bring about the end to this terrible war where Putin is the aggressor, invading a neighboring country, trying to change the borders… without putting Ukraine in a position where it had to concede its territory to the aggressor… if we could pull that off, if President Trump were the architect of that, I’d nominate him for a Nobel Peace Prize,” she added.
ref: MSN
“You can dream, Jessica, you can dream, and I’m dreaming that for whatever combination of reasons, including the elusive Nobel Peace Prize, President Trump may actually stand up to Putin,” Clinton said.
Så, ringte Trump Stoltenberg for å sjekke om han fikk fredsprisen hvis han sikret fred i Ukraina? Og hva som evt skulle til? 
Tja, så har vel uansett ikke Hillary Clinton en posisjon til å formelt nominere noen til Nobels fredspris. Det kan jo også være litt vrient med den bombing i Iran og at de sender folk i det som nesten kan kalles konsentrasjonsleire uten noen ordentlig rettsprosess på forhånd.
Men klarer han å få putin til å levere tilbake alt av landområder skal jeg egenhendig sende ham et diplom og kjøpe en gullmedalje med sjokolade i.
Blir spennende å se, men Lavrov´s CCCP genser sier vel litt om hvilket mindset som råder fra den siden 
Edit: Fin liten videosnutt her som gir meg litt mer håp:
Dette er vel en oppdatering av situasjonen

Denne bekrefter de 2 stk foregående innleggene om oppryddingen i, og nedkjempingen av, de russiske styrkene nord for Pokrovsk:
For øvrig:
Plukker opp fra nettet at annonyme, militære kilder på ukrainsk side sier at de noen og hundre russiske soldatene som trengte ca 15 km nordover fra kontaktlinjen ikke har fått noen forsterkning i form av pansrede kjøretøy. Dette takker være forholdsregler på ukrainsk side.
De beveger seg til fots og har dels MC og golfbiler. Men de er avskåret, omringet og i ferd med å bli eliminert alle sammen. (Ja, jeg er klar over at noen russere skal ha overgitt seg).