Hvilke av påstandene vi er enige om mener du er fake news?
Formuleres og spisses konsekvent på en høyst misvisende og kalkulerende måte. Herunder:
2) Misvisende vinkling (ikke nødvendigvis løgn)
- Fakta kan være riktige, men presenteres selektivt
- Viktig kontekst utelates
- Overskrifter kan være overdrevne eller manipulerende
(spurte ChatGPT generisk om “hva menes med fake news”)
Så det du sier er at du kaster ut fake news fordi du ikke liker Trump, de vi diskuterte var helt korrekt.
Dette er faktisk et veldig godt eksempel på hvorfor mye av debatten her inne blir ødelagt, fordi mange ikke klarer å skille sak og person. Trump som person er ufyselig og fæl, ingen er uenige om det.
Saken over er helt korrekt. Så hvorfor kaster du da ut fake news. Det ødelegger bare forsøket på en god dialog og debatt.
Ermm… what? Det Trump & Co serverer er gjentagende mas på en fake news-aktig måte. Hva du babler om er meg en gåte.
Så det er fake news at USA har dratt store deler av Nato kostnaden ? som USA har mast om under 4 presidenter som har eskalert under Trump?
Uansett hvilken vinkling man velger, så er systemet med verdenshandel basert på dollar bygget på tillit til at USA både har evne og vilje til å opptre som verdenspoliti. Alle de fire presidentene har bidratt til å redusere denne tilliten, men Trump er i en særklasse.
Krig og vanskelige tider styrker normalt dollaren i et dollarbasert system, når ulike veddemål og finansielle verktøy må gjøres opp. Samtidig fører den reduserte tilliten til USA til at stadig flere aktører aktivt velger alternative løsninger. Det gir på sikt lavere tilgang på kapital for USA.
Amerikanerne kan gjerne kreve et mer rettferdig system, men må da også belage seg på å sette tæring etter næring.
Offerrollen er forfalskning av virkeligheten.
Så man forfalsker virkeligheten ved å fortelle fakta?
Ved å bake fakta inn i en tenkt virkelighet som aldri har eksistert. Nemlig at USA bare har drevet veldedighet.
Rollene og byrdefordelingen innen Nato, har vel hittil vært slik de har vært fordi USA har sett seg tjent med det? Det har aldri vært slik at Europa har pålagt USA sin rolle.
Hej Norge
Dagens 
Modige mennesker disse Ukrainer – nu lidt raketter ind på HvideRuslands territorie 
Ukrainian kamikaze drones destroy Russian landing boats with crew, radar station in Crimea
Massive drone attack on Moscow, key facilities hit - war is gradually moving into Russian territory
POWERFUL STRATEGY! UKRAINE BOUNDS WHOLE EUROPE! NEW WAR TECHNOLOGIES! IMPOSSIBLE VICTORY!
RUSSIAN GENERALS GO MAD OVER PUTIN’S ACTIONS! DEADLY STRIKE DELIVERED! COLLAPSE NEAR!
Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Og der er vi over på hvorfor det Trump driver på med er “fake news”.
Joda, USA har en stor marine, men det er ikke fordi de er gavmilde, men fordi de har sett seg tjent med det.
At USA nå ikke lenger ser seg tjent med det er jo en annen ting.
Interessant at du som moderator går inn i lange diskusjoner om Trump…andre (inkludert meg) har fått innlegg slettet pga off topic
La meg få ta en analogi for å forklare hvordan jeg ser på Trump sine uttalelser som en motpol til din måte å lese Trump på.
En klokke som står stille, viser riktig tid to ganger i døgnet.
En klokke som går noen sekunder feil hver time, vil aldri være rett, den vil bare tilfeldigvis vise riktig tid en gang i blandt (litt som når det renner ut av kjeften på Trump)
Du illustrere egentlig poenget veldig godt hvorfor det er vanskelig å ha en god diskusjon når man ikke klarer å skille sak og person.
Ja livet kan være uretferdig. Jeg prøvde å snu tråden tilbake igjen, men det var stort ønske å om å diskutere. Det kom frem noen gode poeng som ikke var totalt urelevant.
Men dette er kanskje fin måte å vri tråden tilbake igjen. Så da er det tilbake til UKR- Rus igjen.
Helt utrolig at Putin kveler dette viktige teknologiske miljøet/økosystemet som er så viktig for de væpnede russiske styrkene.
Ukrainerne følger sikkert godt med. Det kan bli endringer ved fronten om ikke lenge.
Jeg tror dette sier litt om hvor stor frykten for væpnet revolusjon er i kremlin i disse dager.
Det lukter en kaiser uten klær som er redd for at han oppdages og kastes.
https://x.com/Telegraph/status/2034303885167239672?s=20
Hvis de klarer dette, så er det plutselig kjipt å være på den stripa mellom UKR og havet.
Om det ikke er så fryktelig mange droner med 150 km rekkevidde, så er det lange strekninger som må kjøres med lastebil.
Lastebilene med ammunisjon må ikke bare kjøre inn i killsonen. De må kjøre på langs av denne sonen. Det skal bli hardt for Russland å opprettholde et artilleriovertak i sør.