Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Flere har postet kart fra utviklingen på slagmarken i Zaporizhzhia.
Gjennomgangsmelodien har vel vært at det ikke går så bra for russerne nå.
Dette kartet (russisk mil blogger Rybar) indikerer at russerne nå presses noe bakover i Vestre Zaporizhzhia:

https://x.com/actfast/status/2036168716392735072?s=20

6 Likes

Det kartet viser at Russland har mer kontroll enn f.eks. DeepStateMAP | Map of the war in Ukraine sitt kart viser. Der har det ikke vært noen endring på en måned. Det er dog en relativt stor gråsone som vel dekker endel av området Rybar mener Russland har kontroll over og mister nå. Ukraina har tydeligvis ment at Russland aldri hadde kontroll, bare at de selv ikke hadde kontroll heller.

1 Like

Ukraina rammer storbyene i russland slik at russere skal få føle krigen nærmere .
Nyere utvikling tyder på at denne innsatsen begynner å gi synlige resultater. Ukrainske angrep når i økende grad dypt inn i russisk territorium, og retter seg mot både militær og økonomisk infrastruktur.

5 Likes

Heller ikke Russlands støtte til Iran de siste ukene har klart å justere kompasset til Trump-administrasjonen. De støtter fullt og helt den mannen som helst skulle sett Russland vinne Ukraina.

"For den amerikanske presidenten er Ungarn selve symbolet for hva et Europa smidd i MAGA-form kan bli. I en videotale til den ungarske versjonen av den nasjonalkonservative CPAC-konferansen i helgen, understreket president Trump igjen at Viktor Orban har hans hele og fulle støtte. Denne uken er dessuten visepresident JD Vance ventet til Budapest for å gi Orban ekstra støtte i innspurten.

[…]

I helgen kunne Washington Post melde om en oppsiktsvekkende informasjonskanal fra Brussel til Moskva. Ifølge europeiske etterretningskilder har Ungarns utenriksminister Peter Szijjarto de siste årene jevnlig ringt Russlands utenriksminister Sergei Lavrov i pausene mellom sensitive møter i EU. «Slik har hvert eneste EU-møte gjennom flere år i praksis hatt Moskva ved bordet», forteller kilden.
"

https://www.dn.no/kommentar/brennpunkt-budapest/2-1-1964202

3 Likes

Litt spent på hvor lenge den Ukrainske offansiven holder fart. Men sånne ting som dette er jo ganske morro da.

Russian war blogger Rybar admits:
Kupyansk’s city center is effectively under Ukrainian control.

Another myth of “unstoppable Russia” collapsing in real time.

6 Likes

Opplever at denne kommentaren i Dagsavisen om Trumps “episke raseri” i det store og hele også kan overføres til Putin.

1 Like

Når man ikke har tilgang til kvantitet, så får man bruke kvalitet (og intelligens) for å vinne.

2 Likes

Vi er vel godt vant med at disse tv-figurene sier my rart, men de har jo samtidig kontakter i Kreml som holder dem i ørene om de sier noe regimet ikke vil skal komme ut.
Og med en trump som er sinna på NATO fordi vi ikke hjelper ham med hans angrepskrig er det kanskje et tidspunkt for å gå til angrep på NATO nå mens splittelsen mot Europa vs USA er som størst. :cold_face:

1 Like

Sådan en gang TullPrat fra dig – fortsæt din evige diskussioner som ikke bidrager til noget, ud over at du får frit løb for dine meninger og tanker.
Der er ikke en’ som kender udkommet af denne SMO – så diskuter du bare videre, du skal nok ramme rigtigt en gang imellem.

Uanset diverse kanske vildledende overskrifter er mine indlæg baseret på god Journalistik med info fra diverse militæret kapaciteter som har overblik over fronten.

Jeg akter at fortsætte med mine indlæg som jeg plejer – da kan du bare scrolle videre forbi dem, lige som jeg scroller forbi dine indlæg.

Dansken

5 Likes

Gårsdagens russiske tap, som rapportert av ukrainske generalstaben

Antall eliminerte soldater tilbake til nivå 800-900, som var normalen inntil for ca 1 uke siden.

Antall nedskutte droner fra nivå 1.900-2.000, og helt ned til nivå 1.000.
Hele 180 kjøretøy ødelagt på 1 dag, stort hopp
6 tanks og 3 pansrede kjøretøy ødelagt, som er over normalen.

Skal vi driste oss til å anta at russerne har fått så mye tyn siste uken at nye «kjøtt-offensiver» er blitt færre? UKR med drone herredømme mindre utfordret av RUS i luften. Drone herredømmet brukt til å eliminere russiske kjøretøy en masse.

6 Likes

Zelensky sa i sin kveldstale til ukrainske folket igår at han har mottatt Intel som indikerer at russerne forbereder massive angrep natten mellom 23 og 24 mars. Russern planla visstnok også drap på enkeltpersoner på ukrainsk side, Men disse planene skal ha blitt forhindret av UKR sikkerhetsstyrker:

6 Likes

Dette har ju ryzzland talet om lenge. Det er kun et tidspørsmål før ryzzland angriper noen av baltstaterna. Mest sannsynlig medan Trump eller hans etterfølger (troligen Vance, men kan bli noen annen) sitter som president.
Akkurat nå har det fullt upp i Ukraina, men så fort de er ferdig der kommer blikkene at riktes mot baltikum eller Finland.

2 Likes

https://x.com/freudgreyskull/status/2036075562939372029?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Noen som har funnet tall på hvor mange soldater russland har satt av til våroffansiven?

Oljeterminalen i Primorsk brenner fortsatt:

7 Likes

Spørsmålet er jo om det blir bedre eller verre når Trump er ferdig med sin periode. Den tiden kan ikke komme fort nok.

3 Likes

Det beror nok på hvem som kommer som ersetter. JD Vance; Ikke noen større førendring, bortsett fra at han mest sannsynlig ikke er så stor beundrer av Putin som Trump.

Gavin Newscum: Ikke så stor førendring, men kankje litt lettere før Ukraina at kjøpe våpen direkt fra USA. Hvis USA fortsatt er med i NATO vill han nok fortsatt ha det så ettersom det underlættar salg av våpen til andre NATO-land. Hvis USA allerede har gått ur blir det nok ikke noen større endring.

1 Like

Unnskyld, men hva baserer du dette på? Av det jeg har lest av hva han har uttalt siden 2022, så har han været veldig pro Ukraina og bl.a argumentert for at NATO burde beskytte landet. Er klar over forskjellen på opposisjon/posisjon, men en klarere røst til støtte for Ukraina i USA har jeg til gode å se.

11 Likes

Mitt inntrykk er at han fremstår som meger tvilsam rent gjenerellt. Mye snakk - lite verkstad.

Edit: Kan vare sånn at mitt inntrykk er feil. Det kan man ju håpe, før inntrykket er alltså at dette ikke er noen bra person, allt. Så enkelt før honom at overraske positivt!

Sjekk hva velgerne hans sier :wink::

Husker at han ble filmet i 22 når han hjalp til med å pakke hjelpesendinger til Ukr. Som sagt, skjønner at sånt kan snu hvis han skulle komme i posisjon, men jeg syns han har vært veldig tydelig, senest i München forrige måned. Vi får se hva som skjer med tid og stunder :hugs:

15 Likes

Hej Norge
Dagens Update – det er mig med de kendte ægte Repotager inside Russia :laughing:

Denys update fra bland andet Primorsk :fire:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Solovoyov-- Solovyov :partying_face:

:exploding_head: Furious HYSTERIA in Moscow! Solovyov STORMS LIVE SHOW, cursing — studio in SHOCK

Nok igen Krim
https://militarnyi.com/en/news/ukraine-bastion-missile-launcher-crimea/

Dagens Pollental

Og for de Bingo interesserede :ukraine:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

9 Likes