Endelig har Norge skjønt det…
Her it burn 
Må si Ukraina har virkelig fått taket på droneangrep . 
Imponerende rekkevidde og fint at Ukraina evner å ta krigen til steder hvor flere får føle det på kroppen 
Liker at ukraina ser ut til å lede på AA og dronekrigen.
De klarer å angripe mål langt borte, samtidig ser de ut til å stoppe veldig mye som sendes deres vei.
Økende tapstall igjen nå.
Positiv utvikling i fronten også. Tidligere var det jo kun beskrevet russisk fremgang. Siste tiden nå er det kun ukrainsk fremgang.
Jeg har ikke sett bedre tall enn rundt 92% stopping. Dvs at 8% kommer fram? Ukraina har jo rimelig bra OPSEC, så vi får jo stort sett aldri se hva russerne treffer, men inntrykket mitt er at Russland gjør rimelig stor skade?
Russland har truffet anlegg for produksjon og reparasjon av militært materiell. Trolig basert på informanter. Slik det ser ut for meg, så har de ikke identifisert nok slike mål, siden de stadig vekk sender missiler mot offentlige kontorer.
Administrasjon er veldig enkelt å flytte eller reetablere - spesielt basert på data i skyen. For eksempel et vervingskontor må anses som et mål med lav verdi. Det er liten sannsynlighet for å ta folk (på grunn av varslingstid), og det er enkelt å sette opp et kontor et annet sted.
Mitt inntrykk var at Russland gjorde skade på ukrainsk sivil infrastruktur. Kraftverk, lager, produksjonsbygninger osv. Ting som ikke er praktisk mulig å flytte.
Disse målene forstår jeg logikken bak å bruke ressurser på, selv om moralen bak er fryktelig.
Når det gjelder mange av de andre målene jeg har sett, så er en del offentlige bygg. Dette er ikke en del av tilfeldig terrorbombing av sivile.
Noen har brukt ressurser på å identifisere for eksempel et ligningskontor og allokere våpen til disse målene. Jeg forstår ikke hvordan russerne tenker at for eksempel å brenne opp ligningspapirene til byens skobutikker fra førdigital tid, skal kunne påvirke krigens gang til fordel for Russland.
Tja har vi nå egentlig det? Jeg vil si det kommer an på hvor mye kroner vi setter bak dronesatsingen.
Et land med en langtidsplan der den desidert dyreste investeringen er noen få fregatter som nylige Nato øvelser har vist er svært sårbare for systemer til en brøkdel av prisen har etter min mening ikke tatt innover seg den nye tiden. Om vi som er lite land skal få mest bang for buck bør vi satse på systemer som trenger lite vedlikehold, lav enhetskost, kan produseres i mengder og som kan brukes til flere forskjellige oppgaver. Å samle mye av investeringen i en stålskrott som under operasjon er utsatt for landligge pga mannskapsmangel og at 20 åringer i fredstid klarer å kjøre på land uten fiender er å samle for mye av landets midler i en korg.
Det tenkes ikke radikalt nok!
Enig framtidens kriger vil være enda mer avhengig av hvem som klarer å beskytte seg selv mot luftangrep av alle slag. Fra FPV droner til ballistiske missiler.
Å bruke penger på fregatter som man vet man ikke vil kunne forsvare fordi man ikke har brukt nok midler til luftvern … 
Jo leste hele artikkelen - derav kommentaren.
« – Hva betyr det helt konkret når du sier at det skal satses på droner i den nye langtidsplanen?
– Det betyr at vi vil styrke hvordan alle deler av Forsvaret arbeider med å bruke droner og forsvare seg mot droner. Det tilpasser vi til det norske forsvarsbehovet. Det inkluderer også opplæring av folk som kan operere dronene.»
Hva betyr styrke hvordan Forsvaret «arbeider med droner» og «ta lærdom»?
Innebærer det noe konkret utover de 150 mill kronene pr år som er «rotert inn» mot droner over en tiårsperiode tidligere?
Samt
« – Den trenger oppdatering fordi mange av de satsingene som lå i den har blitt veldig mye dyrere, og mye av det som skal anskaffes har fått lengre leveringstid. Det gjør at vi må gå gjennom finansiering og varigheten på planen, sier Støre og fortsetter:
– Norge er en havnasjon og det dyreste i denne planen er sjøforsvaret. Planen om å skaffe fregatter i samarbeid med Storbritannia, ubåter i samarbeid med Tyskland, den ligger fast og skal gjennomføres.»
Leser dette som satsingen på fregatter er største investering og blir stadig dyrere.
Ikke så mye egentlig nytt å se her.
Men vakkert å se brannene i olje- og gassanleggene ved Ust-Luga noen mil utenfor St Petersburg.
Varmer å se ødeleggelsene av såpass verdifull russisk infrastruktur:
De vellykkede angrepene mot russiske mål i Leningrad oblast siste ukene (Primorsk, Ust-Luga og Vyborg), kan ha sammenheng med at ukrainerne først har lykkes å skape vide gap i det russiske luftforsvaret i området:
https://www.youtube.com/post/Ugkxd2mRq90oaWIvc_y0_1Td85ggga_JpxDt
Jeg deler mye av tankegangen din, men vi må ha skip som er egnet for å opprettholde suvereniteten over norske farvann i fredstid. I en situasjon med krig vil ikke fregattene være deltagende som selvstendige krigsskip, men delta under felles operasjoner med alliert marinestyrker (om de overlever lenge nok).
Så kan man saktens ha meninger om fregatter er rett for fredstid. Jeg tenker det finnes bedre, og ikke minst mye billigere alternativer. Det er jo bare å se på den tragikomiske historien med å finne helikoptre som skal være på disse båtene.
Konklusjonen min er at man må gå opp løypa på nytt, med kart og kompass som er kalibrert opp mot dagens, og fremtidens, utfordringer.
Utfordringen ligger i all hovedsak i at hovedtyngden av dagens yrkesmilitære, som skal utforme kartet for våre folkevalgte sitter med kompass som ikke er justert.
Iflg en Reuters studie offentliggjort i dag er ca 40 % av Russlands olje-eksport kapasitet slått ut. Ukrainas sanksjoner virker:
Ta et tit på Bingokortet – da vil du se det er langt mere end 40% 
Og du vil se at det ikke er sanksjoner – men bomber og raketter 
Og denne !
The tide is shifting: Ukraine now gains ground faster than Russia
Dansken
Men samtidig så gjør altså EU dette: