Det er vel omtrent detsamme som at ha ruzziske “fredsbevarande” styrkor…
Ukrainska Pravda må da vel være en likeså god kilde som ymse X-kontoer (som det ofte blir vist til).
Slitsomt med alle turistene på ferie fra nabolandet som kommer med disse bensindrevne dronene som øker etterspørselen med 30% hele tiden…
Kinesisk deltakelse i fredsbevarende styrker?
Kina har siden slutten av 1940-tallet vært den viktigste garanten for Nord-Koreas eksistens.
Nord-Koreanske styrker har deltatt på russisk side i krigen nå i siste halvdel av 2014.
Uklart om det fremdeles finnes Nord-Koreanske soldater f eks i / nær Kursk.
Mange mener at den største trusselen mot Vesten over tid er Kina, og ikke Russland.
Og nå skal Vesten avtale at kinesiske soldater permanent skal stasjoneres i Europa; Østre Ukraina?
Kina må jo tro europeere er skikkelige idioter …
Hele Gotland uten strøm i kveld og tilsynelatende problemer med vannforsyningen også….
Har vært vannmangel på Gotland siden juli, strømbruddet har forverret det. Strømmen har visstnok kommet tilbake nå.
Gjelder ATACMS og visstnok også Storm Shadow, siden sistnevnte bruker US data.
Og med det nye “review system” er det faktisk den strategiske mesterhjernen Pete Hegseth som får bestemme om russiske mål er OK å skyte på eller ikke

Og DJT ser altså ut fortsatt til å leve i villfarelsen om at man kan få Putin til forhandlingsbordet ved å presse mindre. Er bare så jævla kognitivt utfordra. Vitner bare om en total mangel av forståelse på hvem han dealer med.
Det finnes bare en løsning.
Dumpe USA som leverandør av militært materiell, og forsøke å knytte Europa tettere opp mot Japan, Australia, Brasil og Sør-Korea. Og gjerne flere også. Argentina burde også være aktuelt, ikke minst pga plasseringen.
Med andre ord:
MUSAFSA
“Make the United States of America Feel Small Again”
Forøvrig, så mener jeg at Norden bør vurdere å lage en egen union, for ikke å bli “pushovers” som enkeltland innenfor EU eller opp mot russland.
Jeg er i utgangspunktet imot norsk EU-medlemsskap, men I lys av Natos svekkelse, så er det mulig at vi i praksis ikke har noe valg. Og da kan det være på sin plass med faktisk kraftsamling, slik at vi plutselig har samme innflytelse som Frankrike og Tyskland.
Det er derfør Ukraina har tagit fram egne våpen, som ikke er beroende av USA.
Det må vi også gjøre. F35ene f.eks kan raskt bli stående på bakken vid en konflikt med ryzzland/USA.
Det finns kompetanse at få til dette raskt, hvis den politiske viljen finns.
Får se hvor lenge det drøjer før noen bygger om Storm Shadow med en ny controller.
@Geirbjarne det holder nå. Du har forsøpplet tråden i ukesvis med pisss. Helt greit du ikke liker Trump, men da får du heller begynne å poste noen beviser for alle påstandene dine.
Ble annonsert igår at usa skal sende bomber til ukraina som går ca 250miles. treffer innenfor 10meter.
Samtidig ser det ut som den ukrainske sommeroffansiven er igang. Dog helt annen form og farge iforhold til sist.
https://x.com/IAPonomarenko/status/1959534577434628439
Samtidig ser det ut som Ukraina har velsignelse til å fortsette å ta ut Russisk oljeinfrastruktur.
Teksten hos «The Guardian» sier:
«US Defence officials have blocked Ukraine from using US-supplied long-range missils to strike since late spring as part of a Trump administration effort …»
Slik har det altså vært siden våren 2025.
Dette fremstår ikke som en nyhet, men mer som en påminnelse om restriksjoner Trump-administrasjonen siste ca 6 månedene har lagt på Ukraina.
Enig i at disse restriksjonen er helt «håpløse».
Og de vil selvfølgelig ikke bringe Putin til forhandlingsbordet - da hadde han vært der for lengst.
Dette svaret forholder seg kun til siste setning i Evilfreuds innlegg - det postet for 17 min siden - altså setningen om at Ukraina synes å ha tillatelse til å ta ut russisk oljeinfrasteuktur:
Mitt inntrykk er at Ukraina har brukt egne droner i slike angrep, samt enkelte ganger egenutviklede rakettvåpen. Rakettvåpenet Liutyi har vært brukt flere ganger f eks mot raffineriet i Saratov:
https://militarnyi.com/en/news/liutyi-attack-drone-upgraded-for-strikes-with-increased-payload/
Ukraina trenger ikke USAs godkjennelse for bruk av ukrainske våpen. Ukraina har som kjent sterkt fokus på utvikling av egne våpen.
Tingen er, ukraina hadde lang pause i å ta ut russisk olje.
Så kom det plutselig Opec+ deal om økning, så begynte UKR å ta ut igjen. Og igår ble det annonsert presisjonsbomber fra USA til ukraina.
Det slår meg at USA spiller en rolle som er vanskelig å få helt kontroll på.
UKR trenger ikke usa sin godkjennelse for å bruke egne våpen. Men usa leverer fortsatt mye våpen til ukr. så det er opplagt at de er med å dikterer hva som kan angripes og ikke.
Hej
Interesant hilsen fra Trump på Uafhængigheds dagen i🇺🇦
Og lige så interesant fra Putskiii
Dansken
Jeg har siden febr/mars 2024 og frem til idag fulgt med på Ukrainas kampanje rettet mot russisk oljeindustri ved å angripe raffinerier, oljedepoter mv.
Kan ikke huske at det har vært noen langvarig opphold i disse angrepene.
Ellers et godt spm i hvilken grad USA legger seg opp i Ukrainernes bruk av egne våpen. Jeg ser poenget ditt, men er er nok mer i tvil om USA faktisk utøver press her.
Jeg tror USA har en styrende hånd fordi Trump er såpass hard på oljeprisen innenriks i USA.
Samtidig er det jo Kina og India som nyter godt av billig russisk olje.
Så politisk er dette ekstremt kompleks. Og jeg tror jo Trump er sur på Putin fordi fredsforhandlingen ble en farse.
Den enkleste vei til fred, og den Putin forstår, er ved makt å ta kontroll over luftrommet, og deretter etablere “nøytrale” militære enheter som fredsbevarende styrker ved de nåværende grenser.
På generelt grunnlag er og blir det smått utrolig at krig / folkemord er et politisk akseptert konsept i det 21.århundre.