Jeg har tidligere (juli 2024) hevdet at grunnen til at Vance ble valgt var at Trump innså at han kunne bli skutt en gang til, og derfor valget en person som er enda mer kompromissløs enn han selv:
Trump bestemte seg umiddelbart etter han ble skutt:

Når det gjelder det jeg skrev i juli 2024 om at:

Så var da det også ganske nær ved å skje et par måneder etter jeg skrev det over:

Kan godt hende at Trump hadde valgt Vance uansett, men jeg tror at Trump hadde valgt Marco Rubio om han ikke hadde blitt skutt.

Og grunnen til at jeg tror Rubio da kunne blitt valgt er det faktum at han faktisk fikk en sentral rolle i Trump sin administrasjon, og det faktum at han var respektert av både republikanere og demokrater, før Rubio ble confirmed var rekorden for enighet 98-0 i senatet, Rubio slo den rekorden:

Blir selvsagt vann som har rent i bekken, og hvordan ting kunne vært, men Rubio hadde nok lagt seg et lodd eller 2 mer på vektskåla til Ukraina når balansen av giv and take skal vurderes.
Det er uansett en påminnelse om at historiens gang ofte preges av tilfeldigheter.
EDIT, får bare korrigere og presisere meg selv, og det er at jeg tror attentatet 13. juli 2024 gjorde at Trump gikk for en MAGA VP (Vance) og ikke en “Neocon-VP”, som han lettere kunne funnet på om Trump trodde han var “udødelig”, og ingenting kunne hende han.