Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

https://x.com/TrentTelenko/status/1959369120333357190

veldig bra tråd om den systemiske russiske korrupsjonen.

Now, in 2025, Russian oil refinery companies are 4 months behind in paying their employees.

That is a flashing danger sign of Russian economic distress rivaling the 1990’s.

Var ikke klar over at ting faktisk er så ille.

12 Likes

ZELENSKIY: UKRAINE NOW USING ITS OWN WEAPONS TO STRIKE RUSSIA, DOES NOT CONSULT WASHINGTON ON THESE ATTACKS

Ser ut som jeg tar feil!. Tøft om det er korrekt.

16 Likes

“Today we have very, very positive results in Donbas. Good surprises for the Russians. I think the Commander-in-Chief of the Ukrainian Army will share all the details later” — Zelensky

Spennende

13 Likes

Ad den systemiske russiske korrupsjonen:

FSB (autorisert av Putin - that goes without saying) innledet en bølge av arrestasjoner av topp-militære allerede før Putin avskjediget Shoigu som forsvarsminister (Shoigu fikk som plaster på såret en rolle som sekretær for det russiske sikkerhetsrådet):

Arrestasjonene av toppene begynte med vise-forsvarsminister Timur Ivanov, som ble arrestert for massiv korrupsjon. Det interessante er at Ivanov og Shoigu visste at FSB var ute etter Ivanov, og Shoigu utstyrte Ivanov med en livvakt-gruppe bestående av kamptrente veteraner fra krigen i Ukraina (SMO’en).

Men det hjalp ikke, FSB-agenter overlistet Ivanov og livvakt-gruppen. Dette skjedde den 23 04 2024. Første lenke er publ 21 05 2024, de to neste er publ hhv 23 04 og 24 04 2024:

https://www.reuters.com/world/europe/russian-deputy-defence-minister-detained-bribe-allegations-officials-say-2024-04-23/

Her en artikkel publ juli 2024 med en slags oversikt over Putin/FSBs opprydding blant korrupte militære ledere:

Shoigu selv måtte gå av som forsvarsminister i mai 2024, og ble 12 05 2024 utnevnt til sekretær i russiske sikkerhetsrådet:

1 Like

Han ryddet opp i ledere som han ikke stolte på. Alle er jo korrupte.

11 Likes

Tror svært mange på denne tråden er mer enig i @geirb sin vurdering av Trump, enn det du står for.

11 Likes

Garantert, og 9/10 klarer å ha en god saklig diskusjon rundt det.
Da er det synd at noen ikke klarer det og bare lager støy for alle andre.

Ust-Luga er blant de viktigste utskipningshavnene for russisk olje, gass og destillater, og ligger litt utenfor St Petersburg.

Havnen der ble angrepet av ukrainerne idag. Luftvern? Njet.
Kort video + lengre video som begge viser angrepet, samt artikkel om angrepet:

8 Likes

Jeg klarte ikke helt å adressere akkurat dette utsagnet i det opprinnelige svaret mitt, så jeg kommer tilbake til temaet nå:

Jeg tror ikke den russiske ideen er krig. Jeg tror den post-sovjetiske ideen er kleptokrati. At noen få tusker til seg det som var felleseie. At noen få beriker seg på alle andres bekostning. Og når dette (kleptokratiet altså) viste seg – tro det eller ei – å ikke få store deler av den russiske befolkningen ut av fattigdom som på mange måter ligner på den 1800-tallets livegenskap, så har det vært svært beleilig for Putin å skylde på alt mulig annet (NATOs utvidelse, nazister i kornåkeren osv…). Ingenting som å skape en distraksjon for egen befolkning som de kan samle seg om (Taiwan, Falklandsøyene osv…). Så kan man jo diskture om kleptokratiet egentlig er noen idé, eller om den er et slags underbruk av en nihilisme som jeg tror er dypt og inderlig befestet i den russiske folkesjela etter mange hundre år som diverse tsarers (inkludert røde tsarer) subjekter.

8 Likes

Putin reiser til Kina i uken som kommer, og skal bli der i 4 dager sammen med en større delegasjon.

Merker jeg kjenner på noen dårlige vibber av å lese dette:

https://x.com/nexta_tv/status/1959584597731139970

3 Likes

RUSSIA DECLARES ZELENSKY “ILLEGITIMATE,” SAYS HE CANNOT SIGN ANY DEAL

Så da blir det ingen deal. :smiley:

Uheldig for vance.

11 Likes

Altså, jeg er ikke noen Trump fan, men JD Vance må være USA sin verste visepresident.

16 Likes

Ser at du fremdeles forholder deg til X uten å legge ved link - Vel, denne uttalelsen (fra diverse X-kontoer) er hentet fra Lavrov sitt intervju til NBC.

I et intervju med NBC som ble sendt søndag, utelukket ikke Lavrov direkte samtaler mellom Russlands president Vladimir Putin og Zelenskyj «forutsatt at dette møtet virkelig kommer til å avgjøre noe.»

Lavrov erkjente at Zelenskyj er «de facto lederen av regimet» , men sa at «spørsmålet om hvem som skal signere avtalen på ukrainsk side er svært alvorlig» . «Vi trenger en veldig klar forståelse fra alle om at personen som signerer er legitim.»

Den ukrainske lederens presidentperiode ble avsluttet for over et år siden, og han har nektet å avholde et nyvalg med henvisning til unntakstilstanden. Russland har siden erklært ham for «illegitim».

Dette er ikke noe nytt fra de russiske treskallene.

12 Likes

Rettes til “kommende President”.

2 Likes

Ny landsby i nærheten av Pokrovsk gjenerobret av ukrainerne - Novomykhailivka.
Kanskje denne nyheten Zelensky hintet om ville offentliggjøres ikveld:

https://euromaidanpress.com/2025/08/24/hur-surprise-assault-liberates-novomykhailivka-in-donetsk-oblast-as-russians-lose-company-sized-unit/

Iflg Wiki erobret russerne landsbyen den 28 04 2025.

13 Likes

Kanskje litt på siden, men i et år hvor fyllingsgraden på naturgass i EU ligger 16%-poeng under fjoråret, Tyskland ligger 26% bak fjoråret, reell pris betalt har økt betydelig, og Ukrainas gasslager nesten gikk tom på vårparten så har det vært fylt mye bedre enn fryktet, og man kan gå vinteren i møte uten kniven på strupen. Ikke utenkelig at bufferen ender opp bedre enn i fjor, i motsetning til hva de fleste andre land i Europa ender på når desember starter.

1 Like

Five elite combat divers or so called Russian Naval Spetnaz killed by ukrainans in Novoryssisk Bay.

Novoryssisk er en av Russlands største og viktigste havner. Ved Svartehavet, i Krasnodar krai.

6 Likes

Video på noe over 24 min.
Men den er god og gir et godt innblikk i Russlands demografiske problemer:

5 Likes

Jeg har tidligere (juli 2024) hevdet at grunnen til at Vance ble valgt var at Trump innså at han kunne bli skutt en gang til, og derfor valget en person som er enda mer kompromissløs enn han selv:

Trump bestemte seg umiddelbart etter han ble skutt:

image

Når det gjelder det jeg skrev i juli 2024 om at:

image

Så var da det også ganske nær ved å skje et par måneder etter jeg skrev det over:

image

Kan godt hende at Trump hadde valgt Vance uansett, men jeg tror at Trump hadde valgt Marco Rubio om han ikke hadde blitt skutt.

image

Og grunnen til at jeg tror Rubio da kunne blitt valgt er det faktum at han faktisk fikk en sentral rolle i Trump sin administrasjon, og det faktum at han var respektert av både republikanere og demokrater, før Rubio ble confirmed var rekorden for enighet 98-0 i senatet, Rubio slo den rekorden:

image

Blir selvsagt vann som har rent i bekken, og hvordan ting kunne vært, men Rubio hadde nok lagt seg et lodd eller 2 mer på vektskåla til Ukraina når balansen av giv and take skal vurderes.

Det er uansett en påminnelse om at historiens gang ofte preges av tilfeldigheter.

EDIT, får bare korrigere og presisere meg selv, og det er at jeg tror attentatet 13. juli 2024 gjorde at Trump gikk for en MAGA VP (Vance) og ikke en “Neocon-VP”, som han lettere kunne funnet på om Trump trodde han var “udødelig”, og ingenting kunne hende han.

6 Likes

Det jeg synes er interessant her er at Ukraina går på offensiven. Hvis man ser på de russiske tapstallene som rapportert av Ukraina, så er de relativt lave, rundt 1000, langt under der de var når Russland startet offensiven, den gang helt oppe på rundt 2000. Jeg spekulerer i at årsaken til at Ukraina kan gå på offensiven er at Russland har måttet lette på presset. Det kan så ha frigitt ukrainske styrker.

4 Likes