Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Jeg etterlyste det fordi jeg så tallet 17 på NRK , men når j g googlet hadde ikke internasjonale aviser tallet. Det virket som kun ukrainske aviser osv.
Men jeg liker å gå direkte til kilden så jeg måtte lete frem klippet selv fra YouTube ettersom mediene ikke kommer frem med det. Beklager at jeg ikke søkte det opp med engang før jeg postet, jeg bare reagerte raskt når jeg såg det tallet for det virker helt hinsides. Kunne vært et signal om real game changer, men nå tolker jeg det mer som at Europa er fristilt til å sende hva de vil og USA skal produsere og sende nye. Men tviler på det er finansiering til så mange. Trump tenker nok bare $$ når det gjelder 17.

Men hører man det hele skjønner man jo at det er ganske utydelig, hvilket land har 17 og om noen har det, sender jo åpenbart ikke alt de har, det blir vel ikke så raskt påfylt igjen av USA. Tror ikke alle tørr å sjanse på å stole så mye på Trump uansett. I teorien etter at de har sendt kan han snu å ikke fylle på… (det tviler jeg ekstremt på, men mange har heftig TDS i Europa)

1 Like

USAs nye toner er på mange måter oppløftende, men må egentlig bedømmes opp mot en fremtidig fredsavtale. Her frykter jeg at Trump igjen kan snu og anklage Ukraina for ikke å ønske fred.

3 Likes

Her er et av bevisene på at Russland begynner å gå tom for panser. Dette er for lørdagen.

Veldig mye biler som blir tatt ut og ikke så mye typiske militære kjøretøyer.

Dette er for søndagen. Litt jevnere tap der.

2 Likes

Since the Patriot’s introduction in 1981, around 1,100 have been acquired by the U.S. Army. Approximately 200 of the produced launchers have been exported to countries such as Israel, Japan, Germany, and 16 others

Read More: How Many Patriot Missile Systems Are In The US Army's Arsenal?

Tallet 17 handler da om launchere (eller, enda mer sannsynlig, missiler :confused: ) tenker jeg, ikke systemer. Eneste landet som egentlig har masse av disse er USA.

3 Likes

Det er jo også verdt å ta med seg at tapene garantert er større enn dette. Begge sider poster videoer av hva de tar ut for funding til sin enhet. Jeg postet jo over et referat fra en video hvor en russer snakket om at han måtte gå 28 km fra bakrommet for å komme seg til fronten. Det var ikke trygt å kjøre.

3 Likes

Jepp når jeg ser at Tyskland har 72 launchers gir det mening at det kan gies 17 stk. Mens selve systemet med radar osv har de bare 9 igjen av kan der se ut som. Etter å ha gitt 3 til Ukraina.
50 dager går fort så blir spennende å se. Ga positive tilbakemeldinger på senatets forslag også egentlig, men mener 100% gir samme nytten og forhåpentligvis ikke blir nødvendig.

2 Likes

Det er dessverre tid til mye TACO på 50 dager.

3 Likes

Dette var det første jeg tenkte når jeg hørte antall «17». For 17 patriot systemer er MYE. 17 raketter ikke så mye. Så hva er det egentlig snakk om? Ut fra pressekonferansen ble jeg heller ikke klokere. Trump var egentlig litt vag (i kjent stil) sånn jeg tolket det.

Men uansett positivt at Trump rører på seg, håper bare det ikke koker bort i nettopp rør.

2 Likes

Hvis planen var å sende 50 missiler og de sender 17, så er det bare rør. Får se hva fasit blir

2 Likes

Det omtales som 17 komplette batterier her

3 Likes

Blir spennende å analysere hvordan bruken av krigsmateriell har utviklet seg når alt er over. For 1-2 år siden ville dette antallet soldater tapt vært akkompagnert med 10+ tanks, mens det nå er lenge mellom hver gang det er over 5 stk. Er dette bare pga mangel av tanks, eller er satsingen på droner fra russerne?

NB Antallet artilleri enheter er vel høyere enn på lenge med sine 52 stk!

6 Likes

WP sources: Trump considers sending Tomahawk cruise missiles to Ukraine

Ivanna Kostina — Tuesday, 15 July 2025, 09:09

Da begynner det å ligne noe . Tomahawk har jeg etterlyst tidligere. Mannen e r på krigsstien!
Trump etterlyser også at Ukraina bør angripe St Petersburg mer

12 Likes

Tomahawk er ikke med nå men det kan bli sendt senere om ikke putin er villig til og forhandle om fred.

1 Like

Tegnet av Morten Mørland:

6 Likes

Full forvirring om hva som egentlig menes. Media omtaler som 17 systemer, mens Twitter og bloggere mener det bare ikke er mulig og at det er 17 raketter, eller launchere og ikke systems.

17 missiler høres like umulig ut

2 Likes

Skyggeflåten, som brukes av Russland for å omgå vestlige oljesanksjoner, har vokst betydelig siden 2022. En rapport fra tenketanken Brookings fra april viser at over 40 prosent av skipene i bruk på Russlands skyggeflåte er kjøpt fra selskaper basert i EU-land.

Flåten består nå av omtrent 343 skip, og Russland har lagt til sju nye skip i måneden i snitt de siste tre årene, ifølge Brookings-rapporten.

Nato testet nye droner i Østersjøen

1 Like

Financial Times reports that Donald Trump has privately urged Ukraine to intensify deep strikes on Russian territory, even asking President Zelenskyy whether Kyiv could target Moscow if the US supplied long-range weapons.

5 Likes

Synd att USA ikke gjorde det dag1 av krigen. I så fall hadde det varit slutt før lenge siden og mange liv hadde kunnat varit spart. Men intresset fanns tydligvis ikke.

Også defør europa må bygge egne motsvarigheter (finns delvis, men vi trenger mye mer).

Våld og ødeleggelse er det enda språk ryssen forstår.

2 Likes

Link.

4 Likes