Det er en lang sommer med enorme lidelser for Ukraina Trump har pisset vekk her.
Ikke bare Trump. Biden og hans gjeng hadde kunnat bistå med tommahawks eller annet fra dag 1, men syntes det vare bedre å ikke gjøre det.
Hej Norge
Boms: du behøver ikke vente til krigen er ovre – Ukraines nyeste påhit
Og den ægte vare – Indside Russia
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/07/15/ukraine-plan-to-win-war-without-america/
Dagens tekst !!
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken
Tror vi må vente litt med å trekke litt slutninger da i utgangspunktet staben er så Russisk vennlig. Kan det være noe de prøver på.
Mulig litt of topic. Bare slett. Men synes det er litt skremmende med alle i Norge som støtter partiet FOR nå. Må vi mobilisere litt snart?
Jeg tenker at det er en fornuftig tilnærming. Trump har levert flere motstridende uttalelser i det siste. I den siste jeg har fått med meg, presiserer Trump at han ikke er på Ukrainas side.
Jeg ser noen kommentarer som går på at Trump sender ut meldinger om fremtidig støtte til Ukraina, for å passivisere kongressen og europeiske land. Dermed blir det ikke iverksatt nødleveranser av våpen fra Europa, og sanksjoner fra kongressen settes på vent.
Det som i alle fall er klart, er at det er stor bekymring blant republikanske politikere for valgkampen frem til mellomvalget om et drøyt år. Fremstår det republikanske partiet som Putins nyttige idioter, gir de demokratene noen veldig gode argumenter i valgkampen.
Det er vanskelig å se for seg at en eventuell fredsavtale skulle innebære at russerne trekker seg ut av noe av det de har okkupert, særlig når man leser om de kravene Putin ifølge VG stiller for å gå med på en fredsavtale. Alt som vil ha et anstrøk av ydmykelse tror jeg vil være uaktuelt for Putin. Han ønsker å fremstå som er seierherre, og det innebærer å få beholde alt de har okkupert.
Trump kjøpte Russland 50 dager til ser det ut til ja:
“Senate Majority Leader John Thune said Monday he would hold off on advancing a closely watched package of sanctions targeting Russia’s trading partners after President Donald Trump said he was prepared to act himself later this summer if Russian President Vladimir Putin doesn’t move toward a peace deal with Ukraine.”
Donald Trump säger nu att Ukraina inte ska skjuta robotar mot Moskva, vilket Ukraina har gjort i flera år nu och säger att man inte kommer sälja några medeldistansrobotar till Ukraina via Nato
Det hadde vært bedre om han bare ikke kommenterte ryktet.
Det høres ut som en konspirasjonsteori, men gitt historikken med støtte til Putler, så er dette kanskje en mere utspekulert måte for å gi Putler mer tid til å ta land.
Han gir litt mer mulighet til å stoppe terror bombingen, men ikke til å angripe terrorens fødested.
Altså, det er ikke en konspirasjonsteori at senatet ville innføre sanksjoner nå og at Trump sier han vil innføre sanksjoner om 50 dager. Det er heller ikke en konspirasjonsteori at senatet har lagt sine sanksjoner på is pga Trump som uttalelse.
Så hva er det i utsagnet som er en konspirasjonsteori?
Jeg sa ikke at det er en konspirasjonsteori, bare at det kunne høres ut som en, men jeg tror Trump må smøre sine støttespillere ved at han selger utstyr til UKR , selv om han støtter Putler pga at han har solgt sjela si for lenge sia.
Jeg er altså enig i at Trump kjøpte Russland 50 dager til, som det kan se ut som.
Trump kjenner nå på presset fra fløyen i det rep. partiet som støtter Ukraina. Det er jo ikke blitt lettere å argumentere for at Putler er en «fredens mann». Så da er vel det eneste han ser som mulig å kjøpe litt tid. Vi får se, men når 50 dager er gått, kommer det garantert nye unnskyldninger og tilbaketog.
Hvordan skal man forholde seg til en person som er så vinglete som Trump? Sette seg på fanget hans, slik Rutte har gjort?
Man må finne seg sin egen vei og gjøre seg oberoende. Europa (og egentlig alle andre) må bli mindre beroende av USA. Inget varer før evig. Ikke USAs dominans heller.
Akkurat nå så har europa satt seg i en dårlig sits ettersom man ikke regnet med at ryzzland skulle bli så agresivt og helt forlitet seg på at USA skall ordne alt.
Før ryzzland er det enklre. De har hele tiden varit mer eller mindre uberoende av USA. Man utnytjar Trump så mye man kan, men han er ikke noe å stole på. Ikke før ryzzland heller.
Han har jo egentlig hvert ganske konsekvent når det gjelder Ukraina om ikke så mange andre ting, snakke litt tøft, sette noen tidsfrister, så la ting dra ut til han føler litt press for å gjøre det samme igjen.
Håper selvfølgelig det blir annerledes denne gangen men holder ikke pusten akkurat, om holdningen har endret seg er det ingen som helst grunn å sette frist på 50 dager, 2 uker eller hva det måtte være.
Edit:
Fool me once, shame on - shame on you. Fool me - you can’t get fooled again.
George W. Bush
Vi kan tydeligvis det.
«Fristen» på 50 dager er egentlig meningsløst. Rus har jo allerede avslått den og det har også vært nok av frister tidligere. Hvorfor ikke bare bestemme seg for noe? Det er hele tiden «kick the can».
Første batch med 42stk patria 6x6 levert ukraina, av Latvia.
Hej Norge
Dagens UpDate
Denys !!
Nooeee på gang !!!
Konstantin — den ægte vare Inside Russia
https://www.msn.com/en-gb/news/news/content/ar-AA1II6tA?ocid=sapphireappshare
Call the Ayatollah
Hold da op —
Russian road of death near Pokrovsk, almost 6 minutes of absolute carnage.
Dagens Pollental — stadig mye gear der tages ud om dagen
Slava Ukraini
Slava Zelensky
Dansken