Ukraina har en stor mengde “fire teams”, som i praksis er noen heimevernsoldater (noen av dem kvinner) med en pickup og ulike typer maskingevær montert på planet. Jeg tenker at det er en del mennesker i sentrale posisjoner i Russland, som vegrer seg for å utstyre befolkningen med slik kraftig og mobil ildkraft.
Ukraina sitt forsvar klarer ikke å hindre at russiske droneangrep gjør betydelig skade, men de prøver i alle fall. Ut over industri og energiområder, må de også forsvare mange boliområder.
Når Ukraina fokuserer på raffinerier, burde Russland i alle fall ha noe luftvern på det begrensede antallet raffinerier de har. Oppgaven burde være overkommelig, men to ny raffinerier brant i natt…
Samme nyhet som mvalen har rett over.
Altså de gjentatte angrepene inatt på russiske raffineriene i hhv Syzran i Samara oblast ca 700km øst for Ukraina, og i Krasnodar krai på halvøya der den berømte broen over Kerch-stredet kommer i land på østsiden.
Linken her har noe mer info, og især:
** Bra video av de kraftige brannene på raffineriet i Krasnodar krai.
** Kommentar fra ukrainske dronekommandanten Robert «Magyar» Brovdi. Han er legendarisk og en viktig person for utviklingen av Ukrainas dronevåpen. (Han er fra fjellområdet helt vest i Ukraina på grensen til Ungarn - Magyar/Madjar betyr ungarsk på det ungarske språket).
Wiki-siden (ENG) for Robert Brovdi:
Rosnefts hjemmeside for Syzran-raffineriet:
https://www.rosneft.com/business/Downstream/Neftepererabotka/OilRefineries/SyzranRefinery/
Dagens Up-Date !! 
Sover Putskiii godt om natten – Døm selv 
Bemærk nede i teksten — dette gør ondt på Putskii
“The company produces a wide range of products: gasoline, diesel fuel, gas condensate distillate, TS-1 jet fuel and is the only producer of TS-1 fuel in Russia, marine fuel, fuel oil and road bitumen”
https://militarnyi.com/en/news/oil-refinery-burns-in-krasnodar-after-drone-attack/
Dagens Pollental
Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Har sett anslag på at rundt 24% av russisk raffineringskapasitet nå er ute av drift. Gjentatte ukrainske angrep tyder på at den ukrainske strategien er å holde disse raffineriene stengt.
Russiske myndigheter må gjøre en del valg angående hvem som skal få drivstoff. Uansett hva de velger, så vil det få konsekvenser for deler av en russiske økonomien. Å redusere oljeeksporten har konsekvenser for hva staten kan kjøpe inn. Å redusere mengden drivstoff i samfunnet, reduserer den økonomiske aktiviteten på flere nivåer - og dermed skatteinngangen til staten.
Postet hele denne blokken, sier endel om når Ukraina kan forvente å få ERAM og hva de faktisk er.
USA-regimen har också godkänt en enorm order på 3 350 exemplar av den nya glidbomben ERAM. Bomben fyller upp ett intervall mellan HIMARS/M270:s GMLRS-robotar och västs kryssningsrobotar som Storm Shadow/SCALP, och ska ha en räckvidd på 240 – 450 km beroende på profil. Precisionen (CEP) ska vara inom tio meter och bomben väger 227 kg (eller 500 lbs för USA som fortfarande kör med brittiska imperiets måttenheter snart 250 år sedan man slog sig fria från britterna). Glidbomben ska också ha tröghetsnavigering som kompletterar om den uppträder i GPS-störd miljö och ska även tåla elektromagnetiska störsändare.
ERAM kan betraktas som en minikryssningsrobot, men finns inte på lager utan är ett nytt vapensystem som togs fram 2024 och tillverkningenstakten väntas vara 1 000 per år inom två år, så det blir inga stora leveranser i närtid. De första bomberna väntas dock levereras inom sex veckor och det finns fyra olika leverantörer och varianter skriver The War Zone. USA förväntas fortsätta godkännaderätt vid bekämpning av mål långt in i Ryska Federationen, medan Ukraina fritt kan använda glidbomberna mot mål på ockuperat territorium eller nära gränsen till Ukraina likt vi ser med dagens glidbomber. Där ska man dock komma ihåg att det ofta är franska AASM Hammer som används mot mål i Ryska Federationen, inte amerikanska GBU-bomber i olika varianter. Fransmännen är lite mer framåtlutade i vad deras vapensystem får användas till än fega amerikaner.
KOMMENTAR
Volymerna som väntas levereras kan förklara det ökade användandet av AASM Hammer och GBU-glidbomber de senaste veckorna och månaderna, då Ukraina haft på känn att man får mer glidbomber löpande framöver. ERAM-glidbomberna ska vara billiga (ett relativt begrepp) och tänkta för volym i ett högintensivt krig.
Eftersom ERAM är helt nytt spretar informationen om systemets förmågor rejält, och därtill finns alltså flera leverantörer med lite olika profil, inklusive med hjälpmotor, och det finns viss förvirring om vad som egentligen ingår i ERAM. En omnämnd bomb är i själva verket en robot med 900 km räckvidd, men det är som sagt oklart om den inkluderas i ERAM.
ERAM är så nytt att det inte ens finns på Wikipedia, ej att blanda ihop med Standard Missile-6 ERAM, en luftvärnsrobot till Aegissystemets VLS-tuber.
ERAM står för extended range attack munition och den längre räckvidden är bland annat ett svar på att luftvärn gör att attackflyg sällan eller aldrig kan korsa frontlinjen. Förmodligen borde även svenska flygvapnet titta på detta, då vi idag bara har GBU-bomber inklusive SDB, men också kommer behöva förmåga att fälla våra bomber på ännu längre avstånd från målet när kriget kommer till Sverige.
Usikker på bakgrunnen for dette drapet, samt dets mulige konsekvenser.
Attentatmann kledd som bud skjøt ex-speaker Andrii Parubii i ukrainske nasjonalforsamlingen
8 - åtte - ganger:
Produsenten av «Flamingo» er under etterforskning vedr anklager om korrupsjon:
Er det noen andre enn meg som ser ironien i at vi:
- Ikke lar oljefondet investere i Lockheed Martin
- Kjøper F-35 av Lockheed Martin for vår egen sikkerhet
Faktisk så er det slik at jeg tenker den mentale gymnastikken som har måttet skje for å få gjennom dette må gjennomgåes. Enten, så må vi droppe flyene, eller tillate investering i Lockheed Martin.
Russiske inntekter krymper.
a stronger ruble and low global prices further cut revenues.
Rubelen er styrt av sentralbanken og med vilje satt høy, det gjør at russiske myndigheter trenger å gi færre rubler for dollarene disse selskapene drar inn. De trenger pengene til å kjøpe delene til våpnene sine.
Godt poeng. Jeg var bevisst på at Dagbladet her kjørte ganske dramatisk språk. Poenget mitt var egentlig å løfte fram hvordan Zelenskyj selv forsøker å ramme inn situasjonen for å få vestlig støtte mer enn å påstå at Pokrovsk i seg selv nødvendigvis avgjør hele østfronten.
Enig i at mye av den strategiske logistikken ligger lenger bak, men samtidig kan byen ha betydning som “lokalt nav” for stillingene i Donetsk. Hvis Russland faktisk konsentrerer 100k soldater der så kan det uansett bli en blodig kamp om de ytre forsvarslinjene selv om Ukraina har dybdeforsvar lenger bak.
Det er nå 13 år siden det norske forsvaret besluttet å kjøpe de flyene. Og de ville garantert ikke gjort det i dag. Så jeg ser ikke helt paradokset her
Jeg tror du tar feil, det er ikke noe bedre på markedet.
Må vi ha det aller aller beste da? Må vi egentlig ha stealth-fly hvis vår primære agenda – og det da heter tross alt "forsvaret, og ikke “angrepet” – er å bedrive suverenitetshevdelse i eget luftrom?
Så du tenker det vil fungere for Norge å drive en defensiv krig? Alt vi har sett i Ukraina viser oss det motsatte.
Norge vil ikke være alene, men vi trenger å kunne dra vår del av lasset. Vet en evt motstander at hvis de går på offensiven, så kan de regne med glidebomber på de uheldigeste steder, så tenker de seg kanskje om to ganger?
Det er lettere å ta ut fly på bakken en i en dogfight for å si det sånn.
Nei, jeg tenker ikke det. Men jeg tenkte det den gangen flyene ble kjøpt. Krigføring har forandret seg siden den gangen. Jeg er imidlertid fortsatt usikker på om det hadde vært mer formålstjenlig å kjøpe billigere fly, og så brukt resten av pengene på andre grener / ny tech.
F35 skal visst ha svært gode sensorer, og regnekraft til å kunne skape et godt situasjonsbilde. Med litt kreativitet, burde det gå an å bruke dette bildet til å gjennomføre angrep med billige dronebaserte våpen, i stedet for noen få dyre våpen skutt ut fra flyet.
Det deles ikke ut sølvmedaljer i krig - eller for å si det rett ut: du ønsker ikke å komme på 2 plass i en krig. SELVSAGT MÅ VI HA DET BESTE.
Tyskland hadde på mange områder det beste materiellet under ww2. Endte langt utenfor pallen…
Vietnam og Afghanistan er to av flere eksempler på at krig er særdeles komplisert adferd der utfallet avgjøres av mer enn bare topp utstyr.
Sry: Muligens litt offtopic, men fyrer løs likevel.
Hadde egentlig tenkt å skissere opp noen ideer selv, men siden det er folk her inne som er langt mer kvalifisert til å mene noe om dette enn meg, så stiller jeg heller bare et åpent spørsmål. Alle innspill mottas med takk / tas til etterretning.
Hvordan tenker dere (@Christian) – gitt hvordan krigføring har utviklet seg med Ukrainakrigen – at fremtidens norske forsvar burde være bygget opp? Hvordan får vi mest mulig avskrekking for minst mulig penger? Hvem som er fiende #1 for Norge er vel relativt åpenbart, men vi har også noen sketchye allerierte (USA), som det ikke er gitt stiller opp for oss / kan sabotere for oss på forskjellige måter (f.eks tilgang på reservedeler, utstyr som ikke virker når det skal osv…) Hvordan griper vi situasjonen best an?