Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det er ca 50%.
Jeg pelier ofte å bjæbbe om at USA har så dårlig koll på Europa. Men sannheten er at mange I hvert fall i skandinavien) har dårlig koll på USA. Deras ekonomi, deras politik (eller mangel på sådan) og kultur.
Trump har bilit en væckarklokke, også om politikene i stort sett fortsatt sover.

Som tur er så skjer dette samtidlig som ryzzland er på vei ned i dass. Det blir ikke kriget i Ukraina som tar knækken op Ivan, uten den stenharde, inre Kontrollen og den totale mangeln på rettsikkerhet. Ryzzland går mot at bli mer lika Albanien under Enver Hoxa eller dagens illeluktende Nordkorea.
Så frågan er bare hvor lang tid det tar før ruskisene ikke lngre klarer att holde kriget igang. Ikke før at Ukraina presser dem, utan før at alt mer intert sluter at fungere.

4 Likes

Jeg håper at minst mulig av disse 50 prosentene er i amerikanske statsobligasjoner. Når rentene går opp, går salgsprisen ned. Skal vi selge oss ned, må tapet realiseres.

3 Likes

Rundt 9% av NBIMs totale beholdning er amerikanske statsobligasjoner. Om Trump-admin nå faktisk “straffer Norge” pga. oljefondets etiske retningslinjer, så burde de dumpe dem som respons. Trump forstår og respekterer kun rå makt.

6 Likes

Interessante betraktninger om Vance. Men hadde det ikke vært for Thiel, så hadde Vance mest sannsynlig aldri gått inn i politikken og bare vært en ganske vellyket advokat et eller annet sted. Tror nok Vance sin takknemlighetsgjeld er ganske så massiv. Har Vance jobbet for sin posisjon? Ja, så definitivt! Men det var vel også potensialet Thiel så i ham for over ti år siden

2 Likes

Trump flytter USAs militære Space Command fra Colorado til Alabama:

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/trump-moves-space-command-headquarters-alabama-colorado-2025-09-02/

Tyskland ser ut til å være bekymret for sikkerhetssituasjonen sin. Med tanke på at det vil ta mange år å bygge opp igjen militær kompetanse og slagkraft som de bygde ned, er det lett å forstå at de er opptatt av landene som grenser direkte til Russland.

13 Likes

Merz - og derved Tyskland - er på god vei til å innta en lederrolle i Europa når det gjelder å stå opp mot Russland.

4 Likes

Deres tilbakeholdenhet når det kommer til feks Taurus gjør at jeg ikke er helt enig.

Frankrike som har gitt egne fly, med opplæring og tilsvarende våpen som Taurus føler jeg gjør mer. Kanskje ikke monetært, men de har gitt våpen ingen andre har gitt.

9 Likes

Såååå, Ukraina sier at Russland tapte 800 soldater i går. Det laveste jeg har sett i 2025? Samtidig melder Ukraina om at de er på offensiven ved Pokrovsk. Russland som har prøvd å gape for mye og nå er tomme for ressurser til å være på offensiven? Jeg har tidligere kommentert at hvis Russland ikke pusher hardt, så gir det Ukraina muligheter. Det ser ut til at det stemmer? Spørsmålet er om Ukraina har muligheter til noe å ta noe mer enn noen landsbyer tilbake fra gråsonen. Kan de faktisk gå på offensiven?

6 Likes

Ganske sikker på at 800 (gårsdagens tall) er det laveste i år 2025 jeg også.
Og om feil, så er 800 i alle fall blant de 4-5 dagene i 2025 med lavest tall.

Enig i innlegget stort sett. Jeg tror kanskje det tar litt mer tid mer tid før Ukraina kommer på offensiven. Ved Pokrovsk er det fortsatt små, lokale landsbyer som ukrainerne tar tilbake fra russerne. Neppe grunnlag for å kalle det som skjer ved Pokrovsk for en ukrainsk offensiv - enda.

2 Likes

Enig, jeg bare spekulerte i at lavere trykk fra Russland gjør at Ukraina kan frigjøre nok folk til å gå på offensiven.

Spørsmålet er jo hvor de kan gå på offensiven og få noe igjen for det. Man må slå gjennom deler av fronten for at det skal være noe poeng. Tidligere ukrainske offensiver har frigjort type 10.000km2, men da er vi tilbake i 2022?

Trump publiserte denne meldingen til Xi mens militærparaden i Beijing pågikk:

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/115137717177283585

«Please give my warmest regards to Vladimir Putin, and to Kim Jung un, as You conspire against The United States of America»

5 Likes
1 Like

Kina og Russland bygger ut samarbeidet. Jeg er rimelig sikker på at det er Kina som må finansiere dette og kommer med det til å styrke finansene til Russland som da får solgt mer gass (noe de ikke får i dag fordi Europa ikke kjøper og de ikke har nok LNG kapasitet)

Blant avtalene de to presidentene undertegnet, er et juridisk bindende memorandum for bygging av en 6700 kilometer lang gassrørledning fra Russland, gjennom Mongolia til Kina.

Den nye rørledningen, som er med navn Power of Siberia-2, vil få en kapasitet på 50 milliarder kubikkmeter per år, ifølge russiske medier.

Russiske Gazprom og China National Petroleum Corporation undertegnet samtidig en avtale om å øke gassleveransene gjennom den eksisterende Power of Siberia-rørledningen fra 38 til 44 milliarder kubikkmeter per år.

Europa kan fortsette handelen med Kina som før og være med på å finansiere Russlands krig mot Ukraina (først) og hvem vet etterpå? Moldova (Transnistra ble angrepet!). De baltiske statene ("den russiske befolkningen blir undertrykket!).

7 Likes

Ikke vanskelig å forstå seg på verdenssynet til pessimister som mener Vesten er fortapt.

3 Likes

Mitt største håp her er at både Putin og Xi er relativt gamle. Dessverre kan de fort ha 10 år igjen å lage faenskap. WW2 varte bare 6 år.

2 Likes

Tror du virkelig at Putin vil risikere en full krig mot Nato?

2 Likes

Altai Gas Pipeline / Power of Siberia 2 har vært planlagt lenge. Uten noen byggestart.

Allerede i 2006 ble de første memorandumene mellom russiske Gazprom og den kinesiske avtaleparten signert under Putins besøk i Kina.

Så får vi se om prosjektet blir realisert nå:

Den nye ledningen skal altså gå gjennom russiske Altai republikken som ligger helt inn på kinesiske grensen. Om bygges vil den sikre Russland store inntekter:

3 Likes

Ja. Ikke som ting står nå, men jeg ser for meg et scenario hvor det kan skje. F.eks. med en fredsavtale i Ukraina som er like svak som i 2014. Hvor Europa slutter å hjelpe Ukraina med å bygge opp forsvaret sitt. Hvor Europa har reversert økningen i forsvarsbudsjettene sine. Hvor Russland har fått noen år med gode olje/gassintekter. Hvor Kina har tatt eller holder på å ta Taiwan, så vil jeg ikke utelukke det. På det tidspunktet er USA enten i krig med Kina eller har isolert seg fullstendig. Tror du de kommer for å hjelpe oss?

Russland ville ikke gjort noe sånt uten at de hadde kinesisk produksjonsindustri i baklomma, hvor de truer med å sende 5000/dagen av enveis angrepsdroner inn over evt land som steller seg i veien for dem. Det er ingen konvensjonelle våpensystemer som håndterer dette pr dags dato.

3 Likes

De baltiske statslederne har i alle fall innstilt seg på at USA ikke nødvendigvis kommer å frigjør dem etter en invasjon.

Geografisk ligger særlig de baltiske statene slik til at en forberedt russisk invasjon kan være gjennomført ila 1 uke eller mindre. Estland tas ila 1 dag, Latvia ila 2 dager, og et russisk to-frontsangrep fra Bealarus og Kaliningrad knuser de litauiske forsvarerne ila 3-4 dager.

Spørsmålet blir hva NATO / USA vil gjøre stilt overfor en fullendt invasjon.

Tilsvarende scenarium: Russland tar militær kontroll over Svalbard.

USA/ Trump går til full krig for å kaste russerne ut igjen?
Eller Trump lager «en deal» det USA overtar Grønland, og Putin får behold Svalbard, og begge to er happy.

6 Likes