Men det er akkurat greia i resonnementet mitt: Vance har ingen ryggrad. Enn så lenge må han spille rollen som Orange Mans trofaste attack doge (ev. finn et passende virvelløstdyr, kanskje en blekksprut?) Og da får man begredelige scener at typen den som utspilte seg i det hvite hus.
Men fordi Vance egentlig ikke egentlig ser ut til å ha noen voldsom underliggende overbevisning så kan han totalt flip-floppe på slike ting i det øyeblikket han ikke må være i den rollen lenger. Eller, for å si det sånn: Det Trump vil ha ut av Ukrainakonflikten er en fredspris til forfengeligheten sin. Hva kommende pres. Vance vil ha, avhenger trolig fullstendig ut av hvordan han ser seg best tjent med å spille kortene sine. Jeg sier ikke at det vil bli bedre enn med DJT. Jeg sier bare at det finnes scenarier med JDV hvor det muligens kan bli det.
To aspekter her. For det første: Vance har (uansett hvordan man vrir og vender på dette) klart å få disse to karene til å støtte seg. Og hadde neppe vært i den posisjonen han er om han ikke hadde fått dette til. Det er (på noen måter) et prestasjon i seg selv. Det finnes dem som mener Vance har fått alt i fanget mer eller mindre tilfeldig, uten noen særlig form for agens selv. Det er nok en sannhet som passer best til deres egen mentale overbevisning. Ikke at jeg ser på Vance som et criminal mastermind heller da.
Så er spm: Spiller Vance Musk og Thiel, eller han deres puppet? Jeg heller litt mot at Vance har brukt dem på veien sin, og at så lenge de fortsetter å støtte ham, så vil det kanskje kastes noen bein tilbake i deres retning selv om han havner i det ovale kontor, men ikke noe mer. Er man US. pres, så er man US. pres.