Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Men det er akkurat greia i resonnementet mitt: Vance har ingen ryggrad. Enn så lenge han spille rollen som Orange Mans trofaste attack doge (ev. finn et passende virvelløstdyr, kanskje en blekksprut?) Og da får man begredelige scener at typen den som utspilte seg i det hvite hus.

Men fordi Vance egentlig ikke egentlig ser ut til å ha noen voldsom underliggende overbevisning så kan han totalt flip-floppe på slike ting i det øyeblikket han ikke være i den rollen lenger. Eller, for å si det sånn: Det Trump vil ha ut av Ukrainakonflikten er en fredspris til forfengeligheten sin. Hva kommende pres. Vance vil ha, avhenger trolig fullstendig ut av hvordan han ser seg best tjent med å spille kortene sine. Jeg sier ikke at det vil bli bedre enn med DJT. Jeg sier bare at det finnes scenarier med JDV hvor det muligens kan bli det.

To aspekter her. For det første: Vance har (uansett hvordan man vrir og vender på dette) klart å få disse to karene til å støtte seg. Og hadde neppe vært i den posisjonen han er om han ikke hadde fått dette til. Det er (på noen måter) et prestasjon i seg selv. Det finnes dem som mener Vance har fått alt i fanget mer eller mindre tilfeldig, uten noen særlig form for agens selv. Det er nok en sannhet som passer best til deres egen mentale overbevisning. Ikke at jeg ser på Vance som et criminal mastermind heller da.

Så er spm: Spiller Vance Musk og Thiel, eller han deres puppet? Jeg heller litt mot at Vance har brukt dem på veien sin, og at så lenge de fortsetter å støtte ham, så vil det kanskje kastes noen bein tilbake i deres retning selv om han havner i det ovale kontor, men ikke noe mer. Er man US. pres, så er man US. pres.

2 Likes

Man skal ha sin egen form for Crazy for å kunne drive på som Trump gjør. Kan Vance strongarm-e folk på samme måte? Jeg vil si nei. Det kan hende det stemmer for Trump også, det kommer an på høyesterett.

Jeg antar høyesterett vil gi etter for Trump, men jeg har langt fra sikker. Gir de etter nå, så kan det godt være ting ikke kommer opp i høyesterett framover og de vil da være fullstendig tilsidesatt.

3 Likes

Tror det var mer Thiel og Musk som dro i tådene for å få Vance som visepresident og ikke motsatt, mener det er en historie om at de fikk Trump JR til å foreslå Vance for Trump(kan godt være oppspinn). Husker også det famøse telefonmøte før angrepet på Iran, der de snakket dritt om Europa.

1 Like

Enig i at Vance ikke kan strong-arme på samme måte. Men det åpner også opp for en litt mer pragmatisk holdning fra hans side til Europa og Ukraina (selv om retorikken kanskje ikke vil forandre seg så mye). Trump lever i mentalt fairy fairy land som en slags amerikansk Christian VII. Og Vance snakker som om han gjør det også. Men jeg tror ikke Vance faktisk gjør det.

Men det kan også være at Trump er trojansk hest / rambukk her, som bare åpner opp døra for selveste Vancolini. Først må det knuses, og så kan project 2025 folka virkelig begynne på jobben. Hvem f vet.

De snakker dritt om Europa som norske fotballsupportere snakker dritt om Molde. Er bare en felles fiende. Et rallying point. Noe å hate.

Det kan godt være. Minner i så fall litt om Truman, som var en passe nobody som ble innplassert som VP-kandidat av mange mektige demokrater fordi de absolutt ikke ville ha Henry Wallace som president. Men lettvekteren Truman fikk likevel gjort jobben. Plasseres konsekvent i topp ti US. presidents i historiske rankings nå, selv om han var utrolig upopulær da han gikk av.

2 Likes

Spekulasjoner i sosiale media om slag, har skutt fart etter at Trump nå i snart en uke ikke har snakket offentlig. Det har ikke blitt bedre av at staben har lagt ut gamle bilder og videoer for å vise at alt er i orden.

Presidenten skal tale klokken 20 norsk tid. Om det er Vance som dukker opp for å tale, så vil det presenteres som et sjokk i tradisjonelle medier. Mens en del folk på sosiale media vil klappe seg selv på ryggen.

3 Likes

Alltid interessant med sånt som dette, av og til er det en fjær som har blitt til fem høns, av og til er det faktisk noe i det.

1 Like

Det kan jo bli interessant framover. Det er ikke gitt at EU forholder seg passive slik de har gjort hittil. De har nok bare godtatt en dårlig deal inntil de har bestemt seg for hva en god deal er.

Jeg fant det interessant når en amerikansk senator begynte å kjefte på Norge for politiske valg oljefondet har tatt. Jeg har ikke tallene, men det skulle ikke overraske meg hvis oljefondet var 70% investert i USA. Kanskje vi skulle investert mer i andre demokratier?

3 Likes

Etiske retningslinjer vedtas kanskje politisk, men håndhevelsen er apolitisk.

Vi må få justering av investeringspolitikken på Stortingets agenda. Å vekte kraftig ned i USA er et must. Og vi må slutte å kjøpe amerikanske statsobligasjoner.

3 Likes

Eller vi kan droppe å gå til full “krig” med USA og heller ta opp problemene vi har og få løst dem, så får de fortsatt investeringene fra oss og vi slipper å bli trampet på. Det er lov å være litt pragmatiske.

6 Likes
21 Likes

Mitt syn på amerikansk statsgjeld/valuta er rent finansielt. Tyrkiske lire anno 2010. Vi kan beholde noe av det av politiske grunner.

2 Likes

Hej Norge

Dagens UpDate !!

Stadig lidt fremdrift på fronten – denne gang med hjælp fra Russiske soldater :partying_face: :joy:

INSIDE Russia – Ægte news :partying_face:

Dagens Pollental

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

6 Likes

Går fint dette…

14 Likes

Finansieringen til krigen gjøres også via russiske selskaper som blir kjørt til de er tomme for cash. Vises ikke direkte i statsbudsjettet, men stopper investeringer og gjør at fram i tid, så vil ting gå dårligere.

5 Likes

Antall eliminerte russiske soldater har sunket jevnt de siste 2-3 månedene …

Ja, og dette er det få som er klar over.
Selv om Putin-administrasjonen har holdt på slik i mer enn 1 år.

1 Like

Ryktene om Donalds helse vil ikke forstumme:

https://x.com/JoJoFromJerz/status/1962555982493442361?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1962555982493442361|twgr^a23bf02331f4a38b9868df4724f6c4deb829e8c1|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.diskutopia.no%2Ft%2F5174%2Ftrump-administrasjonen-part-deux%2F1175

Når AI brukes til å gjøre bilder skarpere, er vi prisgitt fantasien til AI. Jeg ville ikke lagt noe vekt på dette bildet. Originalen er for grovkornet.

3 Likes

Denne tror jeg er under 1 time gammel. Angrep mot flyplass området i Mariopol:

3 Likes

«Atesh» er en lokal ukrainsk motstandsbevegelse på Krym.
Den har utført sabotasje og intelinnsamling i alle fall fra 2023.

Er i sving denne uken også:

8 Likes