Vært utestengt 2 uker grunnet støy…så bare lurer… Har Trump satt noe press på Ruzzland eller er det bare uthaling til fordel Putler?
Stort russisk droneangrep mot bl a Kyiv inatt.
For første gang har russerne greidd å treffe, og delvis ødelegge, bygningen i Kyiv der regjeringen har sine kontorer:
Ukraina greier kanskje motsvarigheten, angripe selve Kreml i Moskva?
Ser ut som ukraina har funnet frem Bayraktar dronene sine igjen. De treffer mål på krim. Gir veldig god mening å teste med dem før de kjører på med fly.
Jeg håper at Ukraina klarer å motstå fristelsen, og holder seg til strategiske mål som har reell effekt på krigens gang. Propagandaseire er hyggelig, men å stanse produksjon og leveranser av forsyninger er viktigere.
I utgangspunktet enig med mvalen.
Men den psykologiske effekt både for de russiske regjeringstjemennene og -kvinnene selv (risikerer å bli drept på jobben), Moskvas befolkning, samt symboleffekten for hele Russlands befolkning?
Russernes forhold til krigen er at den ikke angår dem, det er noe som skjer et annet sted. Oppvåkning? Mulig jeg er litt naiv.
Da burde Ukraina sikte seg inn på barnehager, skoler og fødeavdelinger. For det er tydeligvis å regne som strategiske mål…
Strengt tatt håper jeg Ukraina sender tusenvis av brannstiftende droner mot Moskva, og svir av stedet en gang for alle.
Etter krigen er over, så kan vi i Vesten bruke noen tusen milliarder Euro på å tilbakeføre Moskva til myr, for å demme opp for den dårlige samvittigheten vi burde ha for ikke å erklære krig mot Russland.
Jeg har ingen tro på at dobbel urett blir rettferdighet. Jeg har imidlertid stor tro på å stille mennesker til ansvar for handlingene sine. Mye av det vi ser Russland gjør, skyldes trolig tidligere erfaring med imunitet for personlige konsekvenser.
Så vidt jeg har registrert er det absolutt ingen press fra Trump, det er bestanding “two more weeks”, eller sagt på en annen måte - ingen av “fristene” til Trump har ført til konkret handling med å legge noe press. Uthalingen er definitivt en fordel for Putin som nå ganske sikkert har skjønt USA ikke kommer til å legge noe reell press. Når Trump sier han vil ha slutt på krigen, så er mitt klare inntrykk at han han egentlig mener la Russland få det de vil ha så så drepingen tar slutt!
Man kan bare gå for en slags økologisk Morgenthau-plan:
Her er mitt forslag til “Nye Øvre Pasvik Nasjonalpark”:
Mange truede fuglearter (f.eks stornebbet sibirspove, lavpannet hekkeløper, uralfossekall, liten volga-alke, åttendelsbekkasin osv…) hekker i disse områdene, og det beste vil trolig være å bare verne hele driten og sørge for at alt tilbakeføres til slik det var rett etter istiden.
Får håpe Russland ikke får tilsig av Kinesisk våpen know-how … ref. lista under
Fakta om Kinas våpen
Her er noen av våpnene Folkets frigjøringshær i Kina viste fram offentlig på militærparaden i Beijing 3. september:
-
Kjernefysiske raketter som kan skytes ut fra sjø, land og luft samtidig. Blant disse var den luftbaserte langdistanseraketten Jinglei-1, den interkontinentale raketten Julang-3, som kan skytes ut fra ubåter, og de landbaserte interkontinentale rakettene Dongfeng-61 (DF-61) og Dongfeng-31.
-
Raketten Dongfeng-5C (DF-5C) er den nyeste versjonen av et rakettprogram Kina startet på 1970-tallet. Raketten kan avfyre flere uavhengige stridshoder mot et enkelt mål.
-
Hypersoniske anti-skip-raketter, som inkluderer Yingji-19, Yingji-17 og Yingji-20.
-
Krysserraketter – Changjian-20A, Yingji-18C, Changjian-1000 – og andre hypersoniske raketter som Yingji-21, Dongfeng-17 og Dongfeng-26D.
-
Laservåpen som forsvar mot droneangrep. Det inkluderer en rakettkanon, høyenergi laservåpen og høyeffekt mikrobølgevåpen.
-
Droner som kan operere under vann og i luften, inkludert droner som kan brukes til rekognosering og til å slå til mot mål.
-
Ubemannede helikoptre designet for å ta av fra skip
-
Ubåter: Overflatefartøy og minelegger.
Kilde: Reuters/NTB
Det meste av kinas våpen idag bygger på stjålet russisk Tech.
og noe stjålet vestlig tech.
Kina idag er ikke farlig. Det er kina om 10-15år som er farlig. Når de lager egen tech som er utviklet 100% av dem selv.
I natt angrep Ukraina Ilsky oljeraffineri i Krasnodar krai (halvøya øst for Krym, der Kerchbroen går over fra Krym til Russland):
Ser av andre kilder at ukrainerne angrep dette raffineriet både i 2023 og i 2024, begge ganger med store branner som konsekvens. Raffineriet ble også angrepet i februar 2025 og i juli 2025.
**
Ukrainerne angrep også i natt en kontrollstasjon på en oljeledning i Bryansk oblast.
Kontrollstasjonen ligger på Druzhba («Brotherhood») oljeledningen som har vært omtalt her flere ganger, også med kart. Ser av andre kilder at denne kontrollstasjonen også ble angrepet den 29 08 2025.
Vi kan kanskje anta at russerne den siste uken har uført reparasjoner på kontrollstasjonen. Også kommer ukrainske droner å ødelegger den igjen …
Bryansk oblast ligger NV for Kursk oblast, og altså langt fra Krasnodar krai.
Det dreier seg om 2 stk atdkilte angrep som rapporteres sammen.
**
Kremls talsmann, Pskov, uttaler i en kommentar at Putin er imponert over hva ukrainerne får til, ikke så imponert over russisk luftvern, og at det er logisk at ukrainerne nå forstår at de må overgi seg.
Donald sier han skal
**«… move to a second stage of sanctioning Russia over the conflict in Ukraine:
Tar sjansen på allerede nå å si at dette bare er prat.
Trump kommer til å fortsette å handle/ikke handle som om han var ‘a russian asset’.
Håper Donald vil vise at jeg tar feil.
Tror det når evt skjer.
Krysser ikke fingrene.
Nyheten er under 1 time gammel, og sprer seg nå worldwide.
Hva tenker du om tollene India får pga russisk olje?
Jeg avventer konkrete, iverksatte vedtak i USA.
Før slike foreligger, antar jeg for min del at de ikke kommer.
Privat teori:
Alle 2-ukers frister til Putin, samt prat om tøffe virkemidler (sanksjoner og You name it) er kun forsøk på å vise at han mener alvor med å presse Putin.
Men intet kommer til å materialsere seg, Og fokus i diskusjonen flytter seg fra hvorfor Donald ikke handlet, til hvorfor alle andres atferd og hendelser i nyhetsbildet førte til USA ikke iverksatte konkrete tiltak.
Jeg tar herunder i betraktning de forholdene som nevnes her (SCOTUS’ rolle, evt tilbakebetaling fra den føderale, amerikanske statskassen urettmessig innkrevd toll):
https://www.politico.com/news/2025/09/07/bessent-half-refund-tariffs-scotus-00549539
https://www.politico.com/news/2025/09/03/trump-asks-supreme-court-to-take-up-tariff-case-00543280
Har vi ikke holdt på slik et halvt år?
«Alle» er altså enige om fredsbevarende styrker, men det fungerer bare hvis det faktisk er styrker tilstede. Hvem et som egentlig har tenkt bidra? «Alle» kan jo ikke bare stille med logistikk og moralsk støtte. «Noen» må faktisk comitte med reelle styrker «on site».
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1964754958395552198?s=46&t=RepCHETtycudjqXu3cb2WA
Har ikke noe med ruzzisk olje å gjøre, selv om det blir hevdet av adm. til den oransje apen. Det er egoet til Trumpen som ble “krenket”, fikk ikke kredden for å skape fred mellom India og Pakistan. Dette utrolige stupide trekket driver bare India mot Kina og Ruzzland, ikke akkurat i Ukrainas interesse:
Phillips P.OBrian:
What the Trump Administration was doing in singling out India for punitive tariffs was not just self-destructive, it was also profoundly illogical. The publicly stated idea that the move was because India was buying lots of Russian oil was, ipso facto, ridiculous. China buys even more Russian oil than India and Turkey buys almost as much—and Trump is desperately trying to keep both of these states onboard. And, as I warned in that piece, the move would more than likely help Putin by pushing India closer to Russia and China—which is exactly what happened.
So, if the move had nothing to do with helping Ukraine, it might be asked why it happened? Well, what has emerged in the last few days is that the reason for the blow-up was even more venal than most people could have predicted.
Trump was destroying one of the most important strategic relationships the US has because the Indians refused to lie on his behalf and feed his monstrous ego. Trump wanted the Indians to state that he was responsible for bringing peace between India and Pakistan (a laughable claim). And the Indian government, representing a proud state with a history of not bowing to western pressure, not surprisingly refused. There was a detailed story about this issue in the New York Times yesterday which started:
Mr. Trump had been saying — repeatedly, publicly, exuberantly — that he had “solved” the military conflict between India and Pakistan, a dispute that dates back more than 75 years and is far deeper and more complicated than Mr. Trump was making it out to be.
During a phone call on June 17, Mr. Trump brought it up again, saying how proud he was of ending the military escalation. He mentioned that Pakistan was going to nominate him for the Nobel Peace Prize, an honor for which he had been openly campaigning. The not-so-subtle implication, according to people familiar with the call, was that Mr. Modi should do the same.
The Indian leader bristled. He told Mr. Trump that U.S. involvement had nothing to do with the recent cease-fire. It had been settled directly between India and Pakistan.
UK og Frankrike har vel sagt at de vil sende styrker?
Jeg mener som jeg har sagt tidligere at styrker under FN-mandat bestående av land som ikke har forsynt noen av sidene med våpen vil være det beste.
Ja de har vel sagt det, men blir de å sende styrker fysisk til Ukr når tiden er der?
“Coalition of the Willing” er altså noe rundt 30 land som i plenum har forpliktet seg til sikkerhetsgarantier for Ukr, men å sende faktiske styrker ser ut til å smuldre bort litt etter litt. Minner meg litt om stolleken egentlig.
Og da blir jeg fort usikker på hva UK og FR blir å gjøre i handling og ikke bare i ord. Det normale nå virker å være at store ord egentlig ikke betyr så mye når alt kommer til alt.
Ukrainians have just struck a Russian military base in the city of Makiivka, Donetsk. According to preliminary reports, there are heavy casualties. Numerous ambulances have been spotted at the scene.