Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

1 Like

Å få testet nye våpen mot det beste Russland kan by på av EK er veldig verdifullt. Like så mot ulike russiske luftverntyper. Det er derfor veldig sannsynlig at de 10 første missilene blir sendt til Ukraina.

De resterende 830 er jeg ikke like sikker på. Det vil neppe overraske mange om noen i Trumps administrasjon finner ut at de trenger missilene selv i tilfelle krig med Kina.

Skjønner hvorfor Ukrainere er trygge under russiske angrep når de er på metro stasjonene.

Noe av det første jeg merket meg i Kyiv, var at alle nedgangene til metroen helt åpenbart var bygget som innganger til bomberom:

• Inngangen førte inn i et rundt rom med halvkuleformet tak, og tykke skyvedører i veggene (som også var tykke).
  • Veien videre var alltid 90 grader fra døra inn, hadde nye tykke, skjulte dører, og gjorde inngangshallen til ei sluse der bakveggen var trykkvegg for en eksplsjon inn døra.
  • Rulletrappa fra andre rom var igjen ikke på linje med gangen inn, og lengden på rulletrappa/trappene var imponerende.

Det vil ikke overraske meg om sjansene for å overleve et atomangrep er rimelig høy nede i metroen.

6 Likes

For privatperson er det litt meget. Maks uten ekstra søknad i Norge er 10k.

1 Like

De blir bygget så dype pga atombomber :sweat_smile:

3 Likes

Det ukrainske selskapet Fire Power som står bak «Flamingo» har også utviklet 2 stk nye ballistiske våpen:

FP-7 og FP-9 med rekkevidde hhv 200 km og 850 km:

Ukrainerne arbeider hardt for å bli kvitt begrensninger vestlige leverandører (særlig USA) legger på bruk av solgte våpen til angrep på mål langt inne i Russland.

6 Likes

Jeg har en følelse av at selskapet publiserer dette nå for å få litt god PR, mens prosjektet kanskje fremdeles er i en tidlig fase. Det ble for et par uker kjent at antikorrupsjonsbyrået har begynt å se på om de har overpriset eller gjort noen andre triks. De er ikke tiltalt for noe ennå, men behoved for positiv omtale i media er nok absolutt til stede.

3 Likes

Meldes om bensinmangel i Moskva og Sararov.
Kan ikke skjønne det?

11 Likes

Dette er altså fra en offisiell ukrainsk talsmann. Hvis Ukraina får til å slå ut alt russisk luftvern over Krim, så vil jeg si krigen der kan få en overraskende utvikling

18 Likes

Før 2022 var luftvernsystemer faktisk eksportartikler som Russland satset på.

Det markedet er stendødt, og vil fortsette å være dødt for russerne i lang tid fremover.

8 Likes

Putin vurderer å innføre makspriser på matvarer.
Produksjonskostnadene for mat har nemlig økt kraftig.
Hvilket selvfølgelig fører til høyere butikkpriser.

Blir spennende å se hvordan dette verktøyet - brukt av kommunistene i Sovjettiden - vil funke idag. Den gangen la bøndene ned mye av produksjonen, og produserte kun til eget behov + noe til svartebørsen. Hadde de fortsatt å produsere for fullt ville de jo gått med tap.

9 Likes

Det var den dagen chavez satte makspris på tver i Venezuela du visste the jig was up

Edit:
Et eller annet merkelig med at linken ikke vil funke. Google it
https://www.businessinsider.com/venezuelans-rush-stores-for-tvs-video-games-as-chavez-threatens-military-action-against-price-increases-2010-1

Russerne er stabile helt inntil de ikke er det lenger

10 Likes

Hej Norge

Dagens UpDate !!!

Girkin !!!

Mere hovedpine til Putskiiiiii :slightly_smiling_face:

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

11 Likes

Jeg tror han sikter til at fjellkjeden sør på Krim i noen sektorer vil skjerme fly i lav høyde fra radarstasjoner på fastlandet i Russland.

11 Likes

Med overvåkingsfly fra Nato vet ukraina når Russland har fly ute. Ellers burde det gå fint å fly for Ukraina hvis Russland har mistet det langttrekkende luftvernet sitt på Krim. Da vil Russland få store problemer med logistikken. Håndholdt luftvern har bare rekkevidde på type 7 km, så ikke noe problem å fly over. Det er bare en fordel med glidebomber.

4 Likes

Russiske raffinerier slått ut helt/delvis av Ukraina.
Enda en oversikt:

10 Likes

En russisk kvine i Taganrog, Rostov oblast har besøkt 5 stk bensinstasjoner for å fylle, men ingen av dem hadde bensin til salgs.

Hun er for ung til å huske USSR, men sammenligner situasjonen med Sovjet-tiden:

Taganrog er en russisk havneby på Azov-havets nordre kyst, ikke langt fra grensen til Ukraina:

9 Likes

Hun er nok ikke den eneste i Russland som tenker på Sovjetunionen, men uten nostalgien til enkelte av den eldre garde.

Når jeg ser på intensiteten i ukrainske angrep på raffinerier, oljelagre, rørledninger og strømforsyningen til jernbanen, tenker jeg at det ikke bare er langsiktig utarming av russisk økonomi. Aktiviteten den siste måneden faller sammen med at Russland samler tropper i øst for et siste stort angrep i år.

8 Likes

mvalen: Du kan ha rett.

Den geografiske plasseringen av raffinerier angrepet siste 36 dager, kan indikere et forsvarstiltak mot en evt siste offensiv i Donetsk før høst-sølen (rasputitsa) og vinteren kommer i Ukraina.

Har jevnlig lest rykter om en slik offensiv fra russiske kilder de siste ukene. Ryktene har som regel vært knyttet til det russerne kaller ‘frigjøringen av Pokrovsk’.

I og med at russiske kilder de siste 12 månedene hver måned har klargjort at den ukrainske Pokrovsk vil falle ila en eller to, har jeg for lengst blitt immun mot disse ryktene, og har ikke viderebragt de her.

Men ryktene kan være korrekte i aug/sept 2025.
I så fall har ukrainske offensiven mot russiske raffinerier i nærområdet enten blokkert eller utsatt en russisk offensiv i Donetsk.

Rasputitsa er i seg selv et delvis hinder mot en effektiv offensiv (hvilket tyskerne fikk erfare):

Her Kursk oblast i mars 1942 (link fra Wiki- artikkelen):

4 Likes