Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Tror heller det er for å skremme de som vurderer å ikke være lojale.

2 Likes

Den russiske maktstrukturen er ikke så enhetlig som de liker å gi inntrykk av. Denne henrettelsen har mer en smak av nittitallet enn av at Putin vil statuere et eksempel.

Når Putin statuerer et eksempel mot mektige folk, er det først offentlig ydmykelse. Når de kvitter seg med nivået folk på nivået under som vet for mye (om hvor pengene ble av), er det gjerne med en form for plausibilitet om ulykke eller selvmord.

4 Likes

Kan også være at dette var en Putin mann, som ble henrettet av en annen fraksjon for å skremme putin folkene.

3 Likes

Jeg synes at Jason Jay Smart (som jobbet for John McCain) har to gode poenger:

1. Det er en betydelig risiko for at russiske atomvåpen ikke vil virke, på grunn av korrupsjon og manglende vedlikehold. Etter et misslykket russisk angrep med atomvåpen mot Ukraina, kan Kina bli fristet til å ta tilbake store områder øst i Russland.

2. Det er det russiske militæret som vil måtte utføre en ordre om å bruke atomvåpen. Dette er den samme organisasjonen som FSB (Putin sin klan) nå går etter, og fengsler den ene generalen etter den andre. Her finnes det betydelige interessekonflikter.

5 Likes

Alle her inne som kommer til å savne henne - rekk armen i været nå.
Selv lever jeg godt med at hun nok forsvinner fra TV-skjermen (og YT-videoene).
I alle fall for en stund:

5 Likes

Ser at noen ukrainere mistenker at hun faker sykdom og død, for så å slå seg ned utenfor Russland med et annet utseende og en annen identiet.

3 Likes

Hvordan går det med ektemannen? Var ikke han i koma? Unektelig litt pussig.

Ektemannen (Tigran Keosayan) har ligget i koma siste 9 måneder.
Jfr siste setning i artikkelen.

Han ble lagt i kunstig klima, etter at han ble ansett klinisk død pga en alvorlig sykdom:

1 Like

Utrolig at en del her fortsatt poster/behandler Asle Tojes utsagn som om de betyr noe. Karrieren hans burde jo vært over i 2014:

I februar 2014 trykket DN hans innlegg «Pålitelige Putin», hvor Russland ble omtalt som en «forutsigbar nabo» som respekterte prinsippet om ikke-innblanding. Uheldigvis kom teksten på trykk samme dag som russiske spesialstyrker tok kontroll over Krymhalvøya. Kort tid etter startet Russland krigen i Donbas.

11 Likes

Oljedepot i landsbyen Prokorovka i Belgorod oblast i flammer etter ukrainsk droneangrep:

10 Likes

Noen nyheter fra Ukraina. Kanskje greit å ikke jobbe på raffinerier eller ammo-depoter, de virker jo å selvantenne stadig vekk :ukraine:

15 Likes

Etter en lavkonjunktur begynner nå frafallet av russere å ta seg opp igjen ser jeg :bone: :eyes: :skull_and_crossbones:

3 Likes

Mer luftvern kan ikke komme fort nok

For dette er jo helt forferdelig :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth:

The system, which could be mounted on Leopard tanks, can secure a 4-by-4 kilometer area (2.5 by 2.5 miles), providing full protection against drone threats, the head of the German defense industry giant said.

Så, Ukraina kan bruke slike til å beskytte f.eks. kraftverk. Ser ut til at disse koster 12-13 MEUR pr stk. De kan potensielt også brukes hvis Ukraina vil prøve å slå seg gjennom et stykke av fronten. De er sårbare mot vanlig artilleri, mot rakettartilleri og det skulle ikke forundre meg hvis de slet litt mot droner som flyr 1m over bakken.

2 Likes

Enda viktigere, de kan brukes som mobil beskyttelse for større hærforflytninger.

Hvis alle droner russland sender blir skutt ned så kan Ukraina pushe hardt.

Bekymringsverdige mye som kommer seg gjennom forsvaret til Ukraina? Det er jo rimelig klart at Ukraina trenger mer offensive evner (for å kutte ned russisk produksjon) og mer defensive evner (for å ta ut det som har blitt produsert).

image

5 Likes

:eyes:

Det blir jo bare mer og mer absurd :flushed:

9 Likes

Vanlig skremselspropaganda. De hater Stubb, og hvordan han bruker sine diplomatiske evner til å samle vesten og påvirke Trump.

11 Likes

Å få shit hevet etter seg av Kreml er vel nesten et statussymbol. :stuck_out_tongue:

Usikker på om denne har blitt postet tidligere. Denne gangen, så går de etter en pumpestasjon i stedet for et lager eller raffineri. Klarer Ukraina å fortsette disse angrepene, så kan det kanskje bli litt mer enn en irritasjon for Russland.

EDIT
… Jeg har med linjen om “fortsette angrepene” fordi Ukraina ikke har klart det tidligere. Kanskje benytter Ukraina seg av hull i russisk forsvar som blir tettet, eller så bruker de opp lagre de har av langttrekkende droner for å gjennomføre angrepene slik at det må bli pauser. I utgangspunktet, så forventer jeg at denne angrepsbølgen vil roe seg ned. Eller i hvert fall at det blir mindre skader på russisk petroleumsindustri.

2 Likes

Christians post rett før denne om angep på en pumpestasjon i Vtrovo:

Angrepet i Vtroro er nok det samme angrepet som Boms postet om for ca 5 timer siden.

Uansett mener jeg disse angrepene er en effektiv form for krigføring.
Mer enn en ‘irritasjonsmoment’ for den russiske krigsmaskinen.

3 Likes