Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Hva skal USA gå foran for en gangs skyld i støtte til Ukraina :+1: (Skal vi tippe at noen vil ha tilbakebetalt tidligere gitt støtte :man_shrugging: ). Men uansett positivt!

8 Likes

Endel ukrainsk tech som begynner å komme online? Jeg antar det ikke nytter med maskingevær mot disse. Det gir Ukraina et vindu hvor de på noen hvis har et overtak. Spesielt blir det vanskelig for russisk luftforsvar. Det vil igjen åpne for ukrainske glidebomber. (se mer om det i en post lengre opp)

8 Likes

Bra initiativ fra USA: Ta av den frosne kapitalen, ikke bare rentene som til nå.

Men jeg tror ikke at Vesten tør å gjøre det, før jeg ser det.
Risiko for at flyter ut i prat, motforestillinger pga russsike trusler og hint om «alvorlige konsekvenser» og til slutt TACO.

Man skjønner hvordan russerne hadde så høye tap i starten. Hadde Ukraina hatt nok utstyr til å starte med så hadde de klart å kaste russerne ut av Ukraina. Hadde vi sendt dem det de har nå i 2022, så hadde denne krigen vært over.

10 Likes
7 Likes

Britiske myndigheter kom fredag med 100 nye sanksjoner som har mål om å redusere Russlands inntektskilder og militære leveranser.

11 Likes

Er litt villedende overskrift. Det er jo snakk om bl.a. 70 tankskip, så hvert tankskip er 1 sanksjon.
Men selvfølgelig bra at de gjør det, men ennå bedre er det jo om Ukraina får massevis av våpen til å ta ut disse skipene når de laster i Østersjøen.

4 Likes

https://www.youtube.com/shorts/FJi_HcOplPk

Sikorski stiller spørsmålet som treffer spikeren på hodet.

2 Likes

Timothy Snyder har tatt turen til Ukraina. 9 minutter langt klipp.

Vel verdt å se klippet, men kanskje det viktigste av alt han sier:

“The stakes of this war is comparable to the stakes of world war II”

1 Like

Utstyr var til en viss grad en begrensning som Ukraina kunne ha arbeidet seg rundt. Russland manglet soldater før mobiliseringen, mens Ukraina var under vestlig press for deeskalering.

Ukraina hadde mobilisert langt flere soldater enn Russland, og hadde trolig kapasitet til å gjøre flere større angrep mens Russland var ute av balanse.

I dag mister Russland stadig mer luftvern, samtidig som Ukraina har økende kapasitet for langtrekkende angrep. Det er en ny asymetri som Ukraina utnytter, men som trenger tid for å få større effekt. Vi får håpe at ikke vestlige politikere stikker kjepper i hjulene denne gangen.

En mulig kilde for Russland til flere gode radaranlegg er Tyrkia. Russland har tilbudt Tyrkia å kjøpe tilbake S400 systemene som Tyrkia kjøpte fra Russland. Dette ble kroken på døra for tyrkisk deltakelse i F35 programmet. Det er ikke utenkelig at en slik handel blir en realitet, dersom Trump lover å ta Tyrkia inn i programmet igjen.

2 Likes

Det får kanskje ikke like mye oppmerksomhet som rimeligere avskjæringsvåpen, men Ukraina arbeider også aktivt med å gjøre russiske våpen dyrere for Russland.

Dette gjelder både avanserte våpen som i utgangspunktet allerede koster mye, så vel som relativt billige angrepsdroner. Begge typer må nå bruker kostbare antennesystemer for å kunne motstå EK. For en Shahed drone er kostnaden for antennen anslått til fra 10 til 17 tusen dollar. For en Kinzhal, der G-kreftene er svært store, er kostnadene trolig langt høyere.

5 Likes

Ny artikkel av Phillips O’Brien, egentlig ganske opplagt men litt mer elokvent enn jeg hadde greidd.
Håper demokratiske ledere rundt om begynner å gjøre seg lignende tanker.

Edit: Kan virke litt off-topic, men ett fritt og sterkt Ukraina er ett viktig første steg. Ingen pay-wall inntil videre.

3 Likes

17577652515642914187674005143037

Det er to europeiske Nato land som kjøper russisk olje, men der har Ukraina begynt å sanksjonere selv ved å ta ut oljeledning. Det siste landet er Tyrkia som har svært dårlig økonomi og nok bruker russisk olje for å holde hodet over vannet.

Å få med seg Tyrkia her tror jeg blir vanskelig uten noen for å søtne potten.

Spørsmålet er jo også hvordan europeisk økonomi vil takle toll på kinesiske varer. Det vil bli stygt i noen år.

5 Likes

Som dere vet har Natos motivasjon for å få slutt på denne krigen vært mindre enn hundre prosent, og noens kjøp av russisk olje har vært sjokkerende, skriver Trump i innlegget på Truth Social.

5 Likes

Hej Norge

Dagens UpDate !!!

Og Denys :partying_face:

Konstantin ---- Ægte news inside Russia :slightly_smiling_face:

Bavovna at the Ufimsky refinery plant in Ufa today. About 1400 km from Ukraine

:comet: :comet:

The Ram-2X UAV destroyed the Pantsir-S1 air defense system at about 02:00 was destroyed at the airfield in Lugansk, about 87 kilometers from the front line. An unknown UAV destroyed a second Pantsir-S1 on the territory of Snizhne, Donetsk region, about 80 km from the front line.

Dagens Pollental

Dtte er IKKE dagens grin ----- Dette er ALVOR :joy: :joy:

Insane waiting lines for gas in russia. 13.09.2025

:coffin: :coffin: :stethoscope:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

13 Likes

Kallas er en av de klareste politikerne i Europa

Edit:
Det er ikke rart at Polen og de baltiske statene er på tå hev nå (les gjerne den korte tråden for bekreftelse på hvor nært dette er grensene):

Edit 2:
Romania har visstnok besøk nå:

17 Likes

Jeg virkelig vondt for å tro at Russland har kapasitet til å ta på seg kamper på flere hold enn i Ukraina der de jo sliter med å få progresjon. Jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i restkapasitet Russland måtte ha, men tror dere seriøst at de har slik kapasitet?

2 Likes

Jeg tenker at når russland sender droner innover NATO-land en masse, for å sjekke beredskapen, og ikke for å angripe, så er ikke det nødvendigvis hele sannheten.

Disse dronene kunne enkelt hatt med seg payload som de kunne ha droppet til sabotører og FSB-agenter i Polen.

Å sende spesielle våpen, sprengstoff eller kjemiske substanser til Europa er ikke nødvendigvis like enkelt som det var tidligere, i alle fall om de har dårlig tid.

Så det er nok en god grunn til å ta de ut ved første anledning.

2 Likes
1 Like

F-16 fly har skutt ned droner i Romania :romania:

Prøver de å spre NATO sine styrker :eyes:

1 Like