Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Dette er sikkert en taktikk for og spre luftvern ut over de baltiske land,for da blir det mindre til Ukraina.

2 Likes

Jeg tror de prøver å skremme NATO - landene. Russland sier jo implisitt her at de kunne sendt hundrevis av droner til hundrevis av mål som alle hadde blitt sprengt. Det ville ikke vært noe de kunne gjort.

Om Russland får ønsker effekt ut av dette er jeg veldig skeptisk til. Jeg tror det ender opp motsatt. Utfra hvordan det har gått ved fronten i det siste, så synes jeg det er tegn til at luften har gått ut av ballongen til Russland.

5 Likes

En annen tanke jeg fikk nå, er at NATO burde gjøre akkurat som Belarus, men for Ukraina:

Slippe Ukrainske droner igjennom for å angripe Kaliningrad. Og for så vidt Ukrainske soldater også.

Ukrainske soldater kan jo varme opp med å avholde store øvelser på grensen mellom Polen og Kaliningrad…

Det kunne fort blitt interessant. Og Artikkel 5…

3 Likes

Jeg tenker at vel så viktig som det er å kutte inntektene til Russland er det å kutte livlinjen de har til Russland. Hadde Kina sluttet å selge dual use deler, så hadde Russland vært up shit creek.

3 Likes

Christian og Hotdog postet for ca 7 timer siden to innlegg om Trumps forslag om at alle NATO-land skal vedta sanksjoner mot Kina og da skal også USA gjøre det. (Innlegg 1632 og 1633).

Min kommentar:

Trump / USA kan fint vedta slike sanksjoner uten å binde det opp i en ide / et vikår om at alle NATO-land skal gjøre det samme. Trumps krav her er fullstendig urealistisk.

Trump kunne like gjerne sagt at han vil straffe Russland når det begynner å snø i helvete.

Dette utspillet er bare en måte fra Trump for å det til å se ut som han er handlekraftig mot Russland. Mens hans agenda er å gi alle andre skylden for at han ikke gjør noe effektivt for å legge press på Putin.

**

Gjentar linken fra Hotdogs innlegg.
Christian har uten link limt inn selve ordlyden i Donalds melding.
Jeg limer inn linken til Truth Social:

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/115196697263809382

10 Likes

Russland og Ukraina-konflikten er i Europa, men du mener at det er Trumps ansvar å lage sanksjonspakker som Europa kan velge å være med på, helt eller delvis? USA er på vei til å løse problemet med massiv subsidiert import fra bl.a. Kina, mens EU er mest opptatt med politisk kannestøperi. Vi kunne lagt 50-100% toll på alle kinesiske varer, og sagt at dette varer til de slutter å støtte Russland. Hvis Kina snur ryggen til Putin er han historie.

8 Likes

Les denne lille tråden:

2 Likes

Finnes det flere Zapad 2025 øvelser?

India deltar på Zapad 2025.

For India, involvement in this edition offers a platform to exchange operational knowledge, adapt to emerging technologies, and reinforce ties with both Russia and other participating countries.

Indiske regjeringens presse uttalelse ad deltakelsen i Zapad øvelsen.
De 65 inderne reiste fra India til Russland (ikke Belarus).

Indiske regjeringen sier om Indias deltakelse i øvelsen at den:

«will further strengthen defence corporation and foster cameraderie between India and Russia, thereby reinforcing the spirit of collaboration and mutual trust»

1 Like

I tilfelle krig med Pakistan eller Kina, vil jeg tro India er veldig interessert i hvilke taktikker soldatene bruker ved en dronedominert front. Det hadde dog vært å foretrekke om India heller satset på Ukrainske erfaringer.

Her er et eksempel på hvordan ukrainske styrker legger fremrykningen i et terreng som gir radioskygge for russeren. Dermed er russerne begrenset til droner på optisk fiber, som de ikke har så mange av.

Nå bør det også nevnes at de ukrainske styrkene som gjennomfører slike komplekse operasjoner er på et annet nivå enn de fleste avdelingene langs fronten. Her er en artikkel om en slik avdeling.

10 Likes

1.600 km fra grensen :ukraine:

Og også ett angrep ved St Petersburg 800 km unna:

:fire: :fire: :fire:

17 Likes

Kirishi oljeraffineri som ble angrepet i natt (jf Boms post rett over) ligger altså i Leningrad oblast og er et av Russlands største med kapasitet til å raffinere 17.000 tonn råolje/år.

Russiske guvernøren Drozdenko følger ordrene fra Kreml/forsvarsdept’et og informerer om at russisk luftvern skjøt ned de angripende dronene, men at vrakgods fra dronene falt ned og startet branner i området.

https://www.reuters.com/business/energy/fire-put-out-russias-kirishi-oil-refinery-after-drone-attack-governor-says-2025-09-14/

8 Likes
    • On 13 September, Trump wrote on his social media platform Truth Social that he is prepared to impose serious sanctions on Russia, but only if all NATO countries follow suit and stop buying Russian oil.

Hvis Trump virkelig mener abslutt alle land i Europa så er dette bortkastet prat
Men tolmodigheten med f.eks Ungarn og Serbia bør vel snart være slutt

2 Likes

Som jeg skrev over, det er Tyrkia og de to landene du nevnte som er de som hovedsakelig kjøper i Nato.

3 Likes

Uff da, så leit for russerne. :skull:

Vet ikke om ukrainerne var involvert, men et godstog i St Petersburg har idag morges sporet av - med 15 vogner med tanker til olje/oljedestillat som også har «sporet av»:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1967127375696851386

5 Likes

Polen tar militærøvelse Zapad 2025 alvorlig.
Øvelsen skjer kloss på den belarussiske/polske grensen:

1 Like

Trumps melding på Truth Social og vurdering av hans utspill er behandlet flere ganger siste 21 timene, se bl a innlegg 1632, 1633 og 1644.

Personlig er jeg helt enig med deg.
Christian har navngitt de største NATO-kjøperne.

Ser at det faktisk bare er Ungarn og Slovakia som kjøper russisk olje i aug 2025, men det blir kjøpt gass av flere. Såvidt jeg vet, så kan Ukraina kutte oljen og har gjort det ved å angripe pumpestasjoner. Det har dog handlet om dager før Russland har reparert skadene såvidt jeg vet.

Samtidig, endel olje blir flyttet fra ett skip til et annet. Tipper at dette ikke er med i oversikten over.

2 Likes

Det kommer jo an på skadene, men det kan jo faktisk være at det vil bli drivstoffmangel i St Petersburg, Russlands andre største by. Det vil i så fall være et prestisjenederlag for Putin.

Ukrainas generalstab meddelar att Ryska Federationens näst största raffinaderi bombades i Leningrad Oblast i natt. Det handlar om Kirishinefteorgsintez (“Kirish”) med över 17 miljoner ton oljas kapacitet. Ukrainas specialförband ska legat bakom bombningen mot raffinaderiet utanför Sankt Petersburg och bränder i raffet har noteras, men de exakta skadorna fastställs för närvarande av ukrainsk underrättelsetjänst. Film på en av bränderna i raffinaderiet här. Raffet försörjer Santk Petersburg, samt oblasterna Leningsgrad, Novgorod och Pskov.

Btw, tidligere, så har Russland klart seg relativt bra. Dvs at de har klart å reparere skadene kjapt nok til at det bare har skapt mindre problemer. Spørsmålet er nok derfor hvilket tempo Ukraina kan klare å holde på skadingen av raffinerier.

Altså, med hvordan utviklingen ved fronten ved Pokrovsk ser ut, så høres dette riktig ut:

Uawire referererar till HUR som talar om att Ryssland har tilltagande brist på skyttesoldater och skickar in sambandssoldater eller logistiktrupp i frontanfall mot Ukraina . Uawire skriver:

“The agency says Russian losses are especially high on the Hulyaipole axis. Russian commanders have ordered attacks by the wounded and the sick, alongside communications troops, cooks, drivers and drone operators – effectively anyone available – according to what Ukrainian intelligence says it learned from radio intercepts.”

Samtidig, Russland rykker fortsatt fram lengre sør:
image

ref

2 Likes

Ironi alert:

Iflg guvernøren i St Petersburg forårsaket ikke angrepet på raffineriet noen skader.

Så da er det altså ingen skader å reparere …

Videoene som viser brannene må altså være fake, for høyere russiske tjenestemenn lyver ikke.

1 Like