Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Akkurat dette har jeg advart om for ikke lenge siden der jeg skrev (4.juni) at Suwalki-korridoren er NATOs akilleshæl. En strategisk flaskehals på 65 km. Det svakeste leddet i hele alliansens forsvar. Hvis Russland virkelig vil teste NATO er det her de starter.
Og nå skjer det.
Denne uken sa general Christopher Donahue, øverstkommanderende for US Army i Europa at NATO nå har evnen til å slå ut Kaliningrad raskere enn noensinne før. Ikke med fly. Ikke med langtrekkende raketter. Med bakkestyrker. Lynraskt. Koordinert. Presist.
Akkurat det jeg skrev vi måtte være klare for. Akkurat det scenariet jeg advarte mot. En russisk lynmanøver via Belarus, “fredsbevarende” narrativer, hybrid krig og full forvirring rundt Suwalki. Det er ikke bare et tankeeksperiment lenger. Det er utgangspunktet for NATOs nye strategi.
Og hvorfor? Fordi Ukraina har vist hva som skjer hvis du venter. Der tok det timer ikke dager før russerne var inne. Og akkurat som jeg skrev. Hvis NATO kommer etterpå kan det være for sent.
Så når Donahue nå står på en scene i Tyskland og sier det samme med stjernestatus og fire stjerner på skuldra så sier jeg det igjen!
Dette har jeg advart om. Dette har ligget i kortene. Dette er ikke nytt. Det er bare først nå flere våkner.
Suwalki er ikke bare en korridor. Det er lakmustesten. Og den testen nærmer seg.
Vi kan ikke nøle. For hvis døra først smeller igjen så er det ikke sikkert vi får den opp igjen.

9 Likes

Godt å se at støtten er ganske overveldende 353 for og 76 stemmer mot å støtte Ukraina
:+1: :ukraine:

Edit: En ladning av tanks snart fullt ut levert :+1:

13 Likes

Bolton tror ikke særlig på Trumps siste utfall mot Putin…og 50 dagers fristen kan bli en en blodig periode.

5 Likes

Flinke folk :ukraine:

9 Likes

Lurer på om det blir vanligere framover

2 Likes

Verden hyller Trump for støtte. Dette var et tilbud han ikke kunne avslå og ikke avsløre at han er Putins venn. Putin bryr seg mitt i ræva om han får 100 % toll. Bricks kommer med det samme mot USA. Trump og 90 prosent av staben er helt lavmål.

8 Likes

Media rapporterer så forferdelig på det greiene der. Nå er han sint på Putin, vendt seg mot Putin osv. Blir for dumt. Kommer heller aldri til å bli noen 100% toll på Ruzzland. Zelensky også vært ute idag med at det som Trump har lovet må implementeres raskere.
Kan vi ikke bare fra nå kalle han Krasnov.

6 Likes

Har ikke sett denne enda selv

2 Likes

En del av logikken til Sushko, er at Russland kan gi “tomt land” i øst til Kina, i bytte med økonomisk og materiell redning fra Kina. Det vil være veldig vanskelig for Putin å få viktige grupper i Russland med på en slik bytehandel med Kina.

Dette vil i praksis knuse illusjonen om et mektig russisk imperie, og sette Putin på kollisjonskurs med russiske nasjonalister. Videre inneholder disse “tomme” områdene betydelige naturressurser, som flere oligarker har tjent seg rike på.

6 Likes

Er jo veldig negativt om Kina øker sin støtte til ruzzland, kanskje de selv planlegger et angrep på Taiwan og gir f*** i vesten som de vet vil forsøke å støtte Taiwan :thinking:

3 Likes

Kina valgte Russlands side allerede før 2022. Problemet for Kina, er at de setter sosial stabilitet høyt. At svært mye av økonomien i Kina er avhengig av handel med vestlige land, gjør det vanskelig å bryte tvert med dem.

Vi tenker også ofte at kinas indre politiske landskap er enhetlig. Etter det jeg har kunnet fange opp, så er det i kommunistpartiet fraksjoner som drar i ulike retninger. En del militære ledere har blitt byttet ut i den senere tid. Noen tilskriver dette redusert makt for Xi. Om det øker eller reduserer sannsynligheten for et angrep på Taiwan, er det sikkert en del analytikere som forsøker å finne ut.

For Ukraina sin del, så kan vi imidlertid observere at Kina har valgt å stoppe leveranser av deler til ukrainske droner. Forhåpentligvis har Ukraina kommet langt nok i arbeidet med å substituere kinesiske komponenter med egenproduserte- eller vestlig produserte komponenter.

7 Likes

Massive angrep, men heldigvis blir det store flertallet stoppet. Blir spennende å følge utviklingen av drone teknologien i 10-årene som kommer.

og her er gårsdagens tapstall for putin sine styrker:

Edit

10 Likes

Det kan se ut til at Ukraina har færre begrensninger fra USA på hva de kan angripe. Tidligere har amerikanske myndigheter sagt at angrep på strømnettet eller annet som har sivil funksjon ikke er akseptabelt. Mange har spekulert på om dette er årsaken til at Ukraina ikke har gått hardere etter det russiske jernbanenettet, og strømforsyningen til dette. Vi får se om det blir angrep på trafostasjoner i fremtiden.

8 Likes

Ukraina har vel ingen store forpliktelser til USA snart lenger kanskje.

1 Like

Hej Norge

Dagens !!!

Azerbaijan giver Putskiiii hovedpine :face_with_head_bandage: :partying_face:

Og Tyrkiet giver Putski Hovedpine :face_with_head_bandage:

Og Denys !!!

Woooooov

Konstantin – Ægte vare inside Russsssssia

Solovyov har fået noget at tænke over :partying_face: :partying_face:

:+1: :+1: :+1: :+1: :+1:

Ha ha ha :rofl:

Spændende med en GeoLokation :fire: :rocket:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1m4wr8h/video_from_inside_the_russian_factory_for/

Alle kneb gælder i Putskiiiiies land :face_vomiting:
https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/comments/1m5emjq/russian_state_media_publish_the_following_videos/

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

11 Likes
11 Likes

VG er mer negativ enn stemningen her inne. Jeg vet ikke hvem som har rett men jeg mener uansett at vesten burde steppe opp KRAFTIG.
Det er bedre å stoppe Ru nå i en proxykrig enn senere i en krig.

10 Likes

Hej Norge

Der kom nyheden jeg længe havde vente på :partying_face:

Konstantin – ægte news inside Russia

Dagens Pollental – 1 sølle Tank :rofl:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelenski :ukraine:

Dansken

10 Likes

Ja, jeg tror nok det er sannsynlig at stemningen her inne er bedre enn realitetene VG formidler fra slagmarken. Og dersom det er slik, vil jeg anta at det gir Putin motivasjon til å pushe på enda mer og ignorere alle mulige fredsforslag som i hans øyne ikke gjør Russland til den absolutte seierherre.

1 Like