Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

For å si det sånn, jeg føler meg mye vennligere innstilt til både Ukraina og Polen etter dette. Ukraina fordi de virkelig står opp og sloss for landet sitt. Polen fordi de virkelig har vært utrolige til å ta i mot flyktninger. Er en million eller deromkring som har endt der?

7 Likes

Dette synes jeg blir litt for drøyt og på grensen til hysteri. Så dum er ikke Putin at han starter krig med Nato! Spesielt ikke etter å ha sett hva hæren hans duger til i Ukraina!

3 Likes

Dette synes jeg er ganske oppsiktsvekkende. At Russland nå vil akseptere at Ukraina blir medlem i EU!

1 Like

Synes det er en underlig vurdering i all den tid man har uttalelser fra begge sider om at de søkes mot kompromisser og avtale(r). Det er ikke en vanlig fasett av kriger som trekker ut i lang tid.

1 Like

Det var denne uttalelsen jeg bet meg mest merke i…

Spørsmålet mange stiller seg, er hvor langt president Putin er villig til å gå om han blir trengt opp i et hjørne. Hva kan vi forvente?

– Det viktige er at han ikke blir trengt opp i et hjørne. Han må gis en vei ut. Det vil gjøre vondt, men alle parter må kunne presentere noe som kan forklares som en akseptabel seier etter en forhandling – særlig før noen har tapt på slagmarken. Vesten er åpenbart en part i det som nå skjer. Forhandlingene vil også handle om Ukrainas forhold til EU og Nato og Vestens sanksjoner mot Russland. Det må gis noe fra alle parter.

3 Likes
1 Like

Ja, skulle til å redigere inn den (men forumet lar meg ikke redigere mer for dagen). Fordi jeg er helt enig. Dét er en svært god vurdering.

Interessant hva som skjer i kulissene når stormakter eskalerer konflikter og går til krig.

En mulig bivirkning (eller hovedvirkning?) av krigen i Ukraina er dets ringvirkninger på dollaren.

Som vi vet, USA printer dollar, resten av verden produserer varer som kjøpes i dollar. Alle land forsøker å bygge store dollar reserver for å opprettholde kursen av ens egen lokale valuta og for å betale tilbake evt lån i dollar. Dollaren er så å si universal og dets dominans opprettholdes mye takket være at all handel i olje skjer i dollar (petrodollar).

Så lenge verden trenger olje, og olje handles i dollar vil dollar opprettholde sin verdi som universell valuta. Sist noen forsøkte å gå vekk i fra petrodollar (Muammar al-Gadaffi, Saddam Hussain) og dermed rokke ved dollaren status så ble problemet løst ganske enkelt.

Som følge av krigen i Ukraina ser man tendenser på at ting er i endring:

  • Saudi Arabia og UAE er ikke like på talefot med Biden
  • 25% av all oljen til Saudi Arabia kjøpes av Kina. Saudi Arabia vurderer nå å akseptere å ta i mot yuan som betaling
  • Putin ønsker at Russisk gass skal handles i rubler når “unfriendly” land kjøper, mens “friendly” land kan betale i euro eller evt rupees
  • Europa er pt avhengig av russisk gass siden god erstatter ikke foreligger
  • USA eksplorer mulighetene til å lette på sanksjonene på både Iran og Venezuela for slik å fart på deres olje og gass eksport

Bildet under angir verdens største oljeprodusenter. Av disse land er det trolig bare USA og Canada som har særs interesser i å opprettholde petrodollar. De andre kandene, dvs Russland, Iran, Irak, Kina og kanskje til og med Saudi Arabia og UAE virker å være åpne for at olje kan også handles i annen valuta enn dollar. Skjer dette vil dollaren miste sin posisjon og det vil sette stort press på USA som allerede har 30T i gjeld, og det å trykke opp mer dollar blir kanskje ikke en god løsning når dollaren mister verdi.

Kan det hende at Russland, Kina og enkelte OPEC land nå tenker det er på tide å kvitte seg med petrodollar? At krigen i Ukraina gir et påskudd for endring? Hvem vet, men tror neppe Putin kunne seriøst foreslått å ta betaling i rubler, bitcoin, euro eller rupees hvis det ikke var krig og han hadde et påskudd for det. Eller at araberne ville vært åpne for det hvis ting hadde vært som vanlig.

Food for thought - sier bare at det er et potensiale for at dollaren settes under press.

6 Likes

Det er sjelden at begge parter i en krig har så mye å vinne på et kompromiss og så mye å tape på fortsatt krig, som i dette tilfellet!

1 Like

La oss si dollaren halverer seg i verdi. Da blir utenlandske varer dyrere, inflasjonen går opp i usa og amerikanske selskaper øker inntektene sine mye. Usa får effektivt halvert gjelden sin. Mao selge dyrt, kjøpe billig. Også blir det mer interessant å home source i usa. Så du får mindre import.

2 Likes

Har ikke peiling på hva jeg snakker om her men med handelsunderskudd vil vel problemet bli enda værre?

Men med mer salg av olje, gass og militært utstyr nå retter de det kanskje opp?

1 Like

Vet ikke om Kina er interessert i å styrke valutaen sin. Der borte er det enn så lenge om å gjøre å ha stabilitet både i Kina og verden og eksportere mest mulig. Russland ønsker å styrke sin, men tror ikke veldig mange ønsker å hjelpe dem.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

USA har ikke vært glad for at Kina har pegged Yuan til USD, da de mener dette gjør at Yuan har vært underpriset og at Kina har fått et kunstig konkurransefortrinn pga dette siden de kan holde prisene lave. Dette har også gjort det lettere for USA å printe USD, fordi peggen gjør at Yuan og USD på en måte er en og samme valuta, og Kina hjelper til med å holde USD oppe når de balanserer Yuan mot USD. Å printe USD er vel den eneste måten å straffe Kinas peg på…

3 Likes
1 Like

Et lite innspill til diskusjonen om den framtidige økonomiske (og forsåvidt også militære) slagkraften i en evt. Kina-Russland allianse hvis man ser litt fremover. De har nesten ikke 20 åringer!

Funksjonelle befolkningspyramider (Norge og USA):

Dysfunksjonelle befolkningspyramider (Russland og Kina):

5 Likes

Hey! Den var ikke dum! Før krigen startet snakket vel noen om at dollaren var for sterk.

En tanke: Russland er stengt inne i et hjørne når det kommer til sanksjoner, dvs. de kan ikke gi seg. Gir de seg nå, så vil det kun bli satt inn ytterligere sanksjoner, slik har i hvert fall Vestens tidligere praksis vært. Og når har Vesten trukket tilbake sanksjoner? Så vidt jeg vet bare når de trenger noe selv, f.eks. nå trenger de olje fra Syria og Venezuela. Det vil si at alle sanksjoner som blir satt, vil stort sett vare til evigheten og forbi! (ikke hver dag man får presset inn en Toy Story quote)

Dette betyr at Russland er nødt til å eskalere, dvs. stå på kravene, for ellers vil bli knust av enda flere sanksjoner som aldri vil bli fjernet.

Hvordan skal en eskalering løse problemet med sanksjonene?

2 Likes