Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Matkrisen vil slå ut i fattige land, uten en stemme som gir etterklang. Vesten vil klare seg helt fint, selv om det selvsagt vil merkes på lommeboken i form av høyere inflasjon.

1 Like

Hvis du tviler på at det vil bli brukt på den måten, hvorfor skal man da anse det som et forhandlingskort?

Oppvokst på gård så det vet jeg litt om, slik jeg ser det kommer ikke dette problemet før neste år og det kan bli skikkelig dårlig vekst vilkår.

Er ikke sikker på det, snakket med naboen og han hadde fått kunstgjødsel nå men med omtrent dobbel pris til sommeren da hadde han ikke mulighet til å kjøpe til neste slått, i så fall må kjøttprisen mer enn dobles. Så om ikke bøndene får en enorm økning i subsidier vil det bli lite produksjon. Men dette kan stoppe seg opp neste år hvis det blir lite kunstgjødsel.

1 Like

EU er verdens største hveteprodusent, og eksporterer også en rekke andre matvarer. Det samme gjør USA og Canada.

Dessverre er det enda en gang den fattige delen av verden so blir skadelidende av høyere priser.

PS. Det vil neppe bli produsert mindre hvete i år enn i fjor. Produksjonen stopper ikke opp i Kina, Russland, EU, USA, etc. Usikkerhetsmomentet er Ukraina og hvorvidt det blir mulig med en tilnærmet normal produksjon.
Det er først og fremst usikkerheten som fører til høyere priser, (jmfr. oljepris), ikke lavere produksjon.

Russland kan vanskelig bruke “matkortet” mot Vesten, fordi Vesten er så godt som selvforsynt med det meste.

4 Likes

Ingen tvil om at situasjonen er utfordrende, særlig med tanke på kunstgjødsel, men pengene rår. For fattigere land kan matkrisen bli gigantisk. Dessverre. Og alt på grunn av egoet til en enslig despot.

Der har vi forskjellige syn på saken.

Jeg tror man skyter seg selv i foten med deler av sanksjonene. På både kort og lang sikt.

4 Likes

Heller mer på den langsiktige biten her.

Russland kan bruke “matkortet” mot verden, men i mindre grad mot Vesten. Kunstgjødsel er en utfordring, og etter hva jeg skjønner fra intervjuet med Yara-sjefen er Europas avhengighet av næringsstoffer fra Russland for å produsere mat rundt 25 prosent.
For øvrig, selv om sanksjonene skulle fortsette, vil det ikke bli full stans av all handel mellom Russland og Vesten. Det vil ganske sikkert bli diskutert om mulige unntak fra sanksjonene som kan være i interesse for både øst og vest - slik gass er i dag.

Det er jo akkurat disse produktene som trengs til kunstgjødsel Russland har innført sanksjoner mot vesten med, resten får kjøpe.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Krigen mellom Georgia og Russland var nok ikke så sort-hvit som du tror. Og sist gang jeg leste er ikke Sør-Ossetia en russisk provins.

Plot twist: Georgia var landet som først startet å bruke militær makt mot Tskhinvali og Sør-Ossetia, ikke omvendt.

Angående Moldova så er jeg enig i at russiske styrker burde ha dratt tilbake for lengst. Men jeg ser ikke på deres tilstedeværelse i regionen som en del av en ekspansjonistisk agenda.

Angående Chechenia, så snakker vi om Dudaev, som tidlig på 1990-tallet ønsket en egen republikk kalt den chechenske republikken av Ichkeria. Han gjennomførte reformer som gjorde at de fikk en ny valuta, og det russiske språket ble ikke lenger brukt på skoler. Han delte ut våpen til alle som ville, og Chechnya ble til slutt som et resultat av dette, den mest kriminelle republikken i Russland. Og det viktigste av alt: Den ekstreme, radikale ideologien, som gjorde at terrorisme blomstret, og folk som Shamil Basaev kom til makten. Du mener altså at Chechenya skulle utvikle seg til å bli et selvstendig land?

Angående Dagestan, så vet jeg egentlig ikke hvorfor du nevnte det. Det var Basaev og Al-Khattab, to kjente terrorister i republikken i Ichkeria, som gikk i angrep mot Dagestan. Det var ikke Russland. Russland var de som forsvarte Dagestan, sammen med de dagestanske styrkene. Men du mener vel sikkert at terroristene Basaev og Al-Khattab skulle få okkupere Dagestan? Eller?

3 Likes

Jeg tror det kan bli stygt for alle de involverte, inkl. Vesten. Og jeg tror ikke nødvendigvis Russland kommer dårligere ut en Vesten. Det vil jo si at sanksjonene virker like mye denne veien, og hva vinner vi på det, hvis Russland bare kan vente oss ut?

"Jon Bakehouse, a corn and soybean farmer in Hastings, Iowa, said he prepaid for fertilizer late last year because he worried about a looming shortage.

His fertilizer still has not arrived, and he now has less than a month to apply it to his corn crop. Without it, he said, his yields would be halved.

“You know when they show the cars jumping in slow motion and the passengers inside are up in the air? That’s what it feels like,” he said. “We’re all just kind of suspended in the air, waiting for the car to land. Who knows if it’s going to be a nice, gentle landing, or if it’s going to be a nosedive into the ditch.”"

Ukraine War Threatens to Cause a Global Food Crisis - The New York Times (nytimes.com)

4 Likes

Nei visst, slett ikke.

4 Likes

Russland leter etter nye markeder. Stenger vel krana omtrent helt lenge før vi får fylt opp helt fra US.

De kan jo bytte det mot Amarula eller noe, så har de noe de kan selge i hyllene i Russland, det begynner jo å bli ganske tomt :slight_smile:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mr4pJO/russernes-nye-hverdag-stengte-butikker-og-tomme-butikkhyller

Om Lille P har lagt seg ut med den mektigste oligarken så skjønner jeg jo hvorfor han gjemmer seg i bunkersen sin.

1 Like

German newspaper Die Welt on Monday quoted Roman Vassilenko as saying that his country would not want to be on the wrong side of a new “iron curtain”, referring to the Western term for a dividing line between Eastern and Western Europe during the Cold War.

Kazakhstan has been seeking a balance between distancing itself from Russia’s offensive in Ukraine and not upsetting its northern ally.

Meanwhile, Uzbekistan, another Central Asian republic with close ties to Russia, has also been a critic of the war in Ukraine.
Uzbek foreign minister Abdulaziz Kamilov told parliament in mid-march that while Tashkent wanted to maintain good relations with both Moscow and Kyiv, it opposed the war.

Hun Sen invoked Cambodia’s own history of occupation by Vietnam and cast doubt on Russia’s ability to capture the Ukrainian capital Kyiv.
In statements issued by Cambodia as chair of ASEAN, the bloc has urged restraint and dialogue, but made no mention of Russia’s role in the invasion.

The PM added that Russia is a friend of Cambodia and used to help Cambodia.
However, the PM stated that ‘This act of aggression is unacceptable to Cambodia and cannot be neutral.

Sen er en kinesisk puppet :thinking:

6 Likes

Til tross for krig og tøff linje. Fokus vil skifte (raskt) mot økonomi og interne anliggender i vestlige land. Det er i alle fall slik det pleier å bli etter den største nyhetsverdien og engasjementet har dempet seg.

5 Likes

Kan hende engasjementet holder noe lenger denne gang. Vi har fått en krig rett utenfor dørstokken vår, og det med en uventet brutalitet. Dette sønderskutte landet skal gjenoppbygges.
Krigen vil gi nye handelsmønstre som vil kreve endringer også av oss.
Hvor mange millioner ukrainske flyktninger Vesten skal bosette, vet vi foreløpig ikke.
Og ikke minst er den skjøre skorpen som var i ferd med å gro over såret mellom øst og vest etter den kalde krigen, ja den er nå revet av. Det er noe med gamle konflikter som vekkes til live igjen, gamle fiendebilder som restaureres, og den gufne følelsen man lett kan få av å ha vært i overkant naiv.
I 1989 ble de første steinene av Berlin-muren hogget løs. I 2022 starter støpingen av et nytt jernteppe.
Bosnia er på ingen måte glemt i Europa. Ukraina vil bli husket i generasjoner.

5 Likes