Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Takk, denne artikkel fra Dagbladet ser ut til å være dirkete gjenfortelling av denne fra BBC fra i går.

2 Likes

Bevis på at Putin bruker klasebomber:

Mye interessant her, og en disclaimer er at jeg kjenner journalisten (som er en flink kar).

Det er ikke så viktig for meg om «nazist» stempelet er en (veldig) god fit eller ikke på Azov eller andre elementer på ytre høyre i Ukraina.

Derimot er det ikke til å komme utenom at de (mer eller mindre høyreekstreme) nasjonalistene har søkt konflikt med Russland og vært pådrivere for krig med separatistene. Dette har de vært helt tydelige på selv.

Og dette har spilt inn i Kreml sin retorikk og begrunnelse for krigen. Uten at det legitimerer noen av delene.

6 Likes

For meg så er de-nazifiseringen er argument Putin bruker for å legitimere krigen internt. Det er intern propaganda. Akkurat som det i USA ble hevdet at nyfødte ble kastet ut av kuvøsen før krigen i Irak, som i ettertid ble vist å være fri fantasi.

Det er tydelig at det er mange nasjonalistiske krefter og grupperinger i Europa, både øst og vest.

Det jeg har reagert på tidligere er hvordan Pentagon har støttet ultranasjonalistene i Ukraina og ultranasjonalistenes potensielle rolle i Euromaidan.

5 Likes

1 Like
2 Likes
2 Likes

Blir vel litt for naivt å formulere situasjonen slik du gjør. Putin er ikke en ekspansjonist. Hadde han vært det, ville de baltiske statene allerede vært okkupert før deres innvilget NATO-medlemskap i 2004. Finland hadde vært muligens okkupert, og Hviterussland hadde vært en del av Russland.

Mange her sliter med å fatte at denne situasjonen er et resultat av revolusjonen i 2014 i Ukraina. Og som handler BARE om Ukraina.

Og nei, jeg støtter ikke Putin. For meg så ville Ksenia Sobchak være et godt alternativ :v:

1 Like

Har du hørt om krigen mot Georgia?

2 Likes

Putin var ikke akkurat allmektig i 2004 og den russiske armeen osv var ikke akkurat i tipp-topp stand.

De er kanskje ikke medlemmer av NATO, men de har en veldig store stående styrker/reserver og de hadde nesten garantert fått direkte støtte av bl.a. Sverige. Mest sannsynlig hele NATO.

Hviterussland er ikke et uavhengig land, de er en russisk satellittstat.

Russland har gått inn i Georgia og Moldova i tillegg til Ukraina. Fordi de hadde et opprør i 2014 de også? :crazy_face:

8 Likes

Du glemte TsjeTsjenia og Dagestan.

Og ikke minst Kazaksthan hvor dagens regime hadde falt om Putin ikke kom å redda de.

6 Likes

Russland har hele tiden sett mot vesten og ønsket innpass og har vel i grunn sett lite til godt samarbeid av diverse årsaker. Men med denne utviklingen som skjer nå tror jeg vi med US i spissen egentlig gjør dem en bjørnetjeneste med å kutte båndene til vesten. Nå blir det øst og sør de går. Allerede har de kontrakter med Pakistan, gass og hvete, India (6 million fat nå, opp fra 3) hva kina ender opp til slutt er fremdeles uvist.

Begynner å se ut til at Russland snart ikke har så mye varer igjen å selge når disse landene har/får forsyne seg. Billig eller ikke, de er snart borte.

Du skriver som om dette er en god ting for Russland.

Europa betaler premium pris på olje og gass. Kina og India betaler ikke premium. Og er de store vinnerene fordi de får dekket store deler av sitt energibehov av et desperat Russland.

Det blir ikke noe Øst mot Vest. Det blir Demokratiet i Vesten mot Diktaturet i Russland. Kina og India forblir så nøytrale de klarer slik at de kan selge og tiltrekke seg vestlige investeringer samtidig som de får billig energi og råvarer fra Russland.

6 Likes

Akkurat hva det handler om å få solgt varene, hvem kjøperen er har ingen ting med saken å gjøre. Og her bommer vi vel skikkelig med å innføre sanksjoner fra russiske varer når de uansett blir solgt og noe av hensikten dermed frafaller.

Det er klart det merkes når man må selge med rabatt. Volumet vil jo over tid synke også, når de ikke får vedlikeholdt og oppgradert. Så finnes det jo andre ting enn olje og gass også.

Så hvis du ikke tror sanksjonene merkes tar du nok feil :slight_smile:

4 Likes

I hvert fall Kina er overhodet ikke komfortabel med situasjonen med sanksjoner mot Russland. De har blitt truffet av sanksjoner fra USA tidligere og er ikke akkurat happy med makten USA (og tildels EU) besitter. Kina er overhodet ikke klare for å få flere sanksjoner fra USA/EU mot seg nå. De må bygge en sterkere allianse og mindre gjensidig avhengighet med vesten før de tar den kampen.

Tror sanksjonene virker kraftig ja men den store spørsmålet her er matproduksjon og den jokeren sitter Russland med uten tvil. Her kommer man ikke unna om man vil eller ikke kan det se ut til. Så blir det store spørsmålet hva kommer de til å bruke den jokeren til og no friend lista?

Du tenker de kommer til å bruke den til å sørge for en sultkatastrofe der millioner av mennesker dør, det du vil fram til?

Tviler på det man kan vel anta den blir brukt for å fjerne sanksjoner?

Var nettop en større artikkel på nettop det.

Flere mener matproblematikken er overdrevet. Spesielt for Vesten da både USA og Canada ligger høyt på listen over land som produserer.

Ting tyder også på at Ukraina vil klare å holde volumet sitt ganske bra deler av denne sesongen også.

5 Likes