Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

UK betalte nå $530 mill gjeld som de har skyldt Iran i 40 år. Kunne ikke betale tidligere pga «sanksjoner», men er visst greit nå. Sikkert smart å betale gammel kredit før man tar ny.

India får nå også «lov» til å kjøpe olje og gass fra Iran.

Venezuela kan snart også få lov til å selge oljen sin. Chevron klare til en JV for å pumpe olje.

Oljen og etter noe tid gass/LNG kan man kanskje erstatte, men kan man erstatte hvete også like raskt? Og hvis ikke, hvem går det mest utover?

1 Like

Hei @Evilfreud er det ikke lov å diskutere Hunter Biden på denne tråden? Jeg bare lurer. Har ikke tenkt til å skrive mye på det selv, men ser en post om Hunter Biden har blitt slettet lengre opp. Lurte på om Hunter Biden er off limits her.

4 Likes

Fin omtale med grafikk fra NRK om matmangelen og Ukraina. Hadde håpet reportasjen var litt lengre og gikk mer i dybden, men bra intro for de som ikke har lest postene til @Snoeffelen mfl

Blir garantert ikke første reportasje om dette

3 Likes

Du får spørre de som evt rapporterte det som offtopic.

Men tråden handler vel om bakgrunshistorie for rus og ukr. Så hunter bidens dop eventyr blir vel noe offtopic.

2 Likes

Ja, det klippet er morsomt. Ser ut som at nyhetsankere i India er flere hakk mer aggressive enn hva vi er vant med.

Klippet under er fra en et av de mest sette debattprogrammene i India. Kanalen Republic er fått kritikk for å være talerør for BJP og ankeren her skal ha tette forbindelser med regjeringen.

Er et eksempel på hvordan noen av Indias store mainstream media ser på situasjon og Indias rolle.

Denne ranten fra denne ankeren ble delt av offisielle kinesiske embetspersoner på Twitter.

2 Likes

En illustrativ oversikt over hvilke land som importerer olje fra Russland. Kilde Al Jazeera

3 Likes

Litt på kanten, men er ikke enig at det ikke har en relevans. Hunter Biden saken sier noe av hvilket narrativ media pumper ut. Fra å benekte og sensurere informasjonen, til at det nå viser seg at den var sann. Den viser også at USA har vært knyttet til Ukraina på flere måter.

1 Like

At Hunter biden har en historikk som vil bli en spennende bok er det liten tvil om, at USA har vært med å sponse ulike labber i Ukraina er vel også rimelig godt kjent og disktuert.

Tråden her ble splittet ut av den andre ukr rus tråden for å disktuere mer historiske bakgrunner for konflikten.

Har sett mye verre off topic enn det innlegget, så det burde stå.

Denne tråden ble opprettet fordi mange oss misforsto den andre tråden (inkl. meg selv, noe jeg tar selvkritikk på) og det endte i masse krangling. Den andre tråden er en tråd er folk som har sterke følelser rundt krigen og heier på Ukraina, får utløp for sin frustrasjon. Denne tråden er for de som prøver å se saken fra flere vinkler. Sånn sett er egentlig overskriften kanskje litt misvisende på denne tråden. Men overskriften er ikke kun historie, den er også bakgrunn, konsekvenser mv.

Somsagt, da får du klage til alle de som rapporterte.

Jeg skjønner de som rapporterer når det drar utenfor temaet.

Uansett dette er også off topic så evt annet kan tas i moderator tråden.

Der er ikke min oppgave.

Har tatt det videre i PDX tråden.

1 Like

Virker mer og mer som Biden er en løs kanon, er hva er planen hans?

"Macron warns against ‘escalation’ after Biden’s remark on Putin

French President Emmanuel Macron on Sunday warned against verbal “escalation” with Moscow, after U.S. President Joe Biden called Russian President Vladimir Putin a “butcher.”

Macron told broadcaster France 3 that he saw his task as “achieving first a ceasefire and then the total withdrawal of troops by diplomatic means. If we want to do that, we can’t escalate either in words or actions.”

1 Like

Ref de labbene. Jeg satte meg litt nærmere inn i dette etter at @Moto gjorde meg oppmerksom på talkingspoints fra Dep of Defense (DoD).

Under er en link fra direktøren i Cooperative Threat Reduction Program, som er ansvarlig fra amerikansk side av support og funding av disse labbene i bla Ukraina.

Jeg synes han forklarer situasjonen greit. Han bekrefter at det finnes patogener i Ukrainske labber som har vært brukt til å forske på og forebygge allmennfarlige spesielle sykdommer. Patogener som er en trussel både for mennesker og dyr/live stock.

Det det han er bekymret for er at sikkerhetsrutiner i disse labbene, og dermed patogene, ikke vil bli opprettholdt under krigen. Ellers er USA, som
Psaki også har kommentert, redd for false flag operasjoner. Fair argument, er av verdens interesse at labber med potensielt farlige virus sikres under krig.

Under er noen linker til publikasjoner av forskingen som USA har sponset i Ukraina. Det jeg fant var primært snakk om anthrax og afrikansk svineinfluensa. Fundingen på forskningen fra U.S. Defense Threat Reduction Agency (DTRA) via Biological Threat Reduction Program i Ukraine (Ukraine Project-9) fremgår i Acknowledgements seksjonen (helt til sist, før referansene) i artiklene.

Alt dette er forenlig med DoD talking points for media linket under.

Min konklusjon: ja det er sponset forskning på farlige patogener i Ukraina som nå må sikres. Pt er det ikke holdepunkter for at det er utviklet biologiske våpen i Ukraina, men som vi vet så kan grensen mellom biologiske våpen og forskingen på patogener være smal, jmfr forskning av patogener i Wuhan som også ikke var/er forskning på biologiske våpen. Vi får håpe disse labbene blir sikret under krigen som pågår nå.

Mener ikke å ta opp diskusjonen igjen, men heller å forhåpentligvis parkere den.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Stemmer det! Det var jo med disse Anthrax brevene i 2001 den allmenne verden ble kjent med Anthrax.

Begynner å bli ganske utslitt denne playbooken til supermaktene. På tide å få inn mer kreativitet.

2 Likes

Personlig hadde jeg foretrukket at internasjonale konflikter løses vha sjakkpartier. Norge hadde vært en supermakt :muscle: Fukk nukes, bruk sjakk!

3 Likes

Kommet meg igjenom The Putin Interviews av Oliver Stone. Ca 4 timer intervju ( Fra 2017). Kan anbefales, snakker om alt fra Ukraina, snowden og mer personlige ting. Finner den på youtube og showtime.

5 Likes

Det må vel i så fall være produksjonskost, for prisene på Nordpool lyver ikke.

Det er spotprisene man ser på nordpol, ikke det franskmenn betaler. Som nevnt over, Frankrike har har overskudd av strøm, så det behøver ikke koste dem så mye.

… Jeg betaler 90 øre kwt før rabatt, kanskje 10-15 øre etter rabatt nå i mars. Spotprisen er nærmere 200 øre kwt.

1 Like

Oppklarende artikkel om den høyreekstremistiske sitasjonen i Ukraina. @Roc @h3nk1

4 Likes