Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

En TWH el har mye mer verdi enn en TWH gass.

Virkningsgraden i CHP om vinteren (når det er behov for varmen) er oppimot 80% i beste fall. Om sommeren er den verdt mye mindre da snakker vi vel om maks 40%.

Flere andre bruksområder som f.eks. en gassdreven buss gir enda dårligere virkningsgrad sammenlignet med elektrisk.

2 Likes

Nå brukes jo gassen i andre ting enn elproduksjon. Men et raskt wikisøk sier dette om energitapet.

“Et rent gassturbinverk kan ha en virkningsgrad på 36-38%, mens i et kombinert verk kan den komme opp på 64%. Gasskraftverk er en form for varmekraftverk der brensel også kan være kull, olje eller biodrivstoff.”

Så definitivt forskjell, men også mulig at tallene som refereres til hensyntar dette også. Vet ikke.

Det er all fall betydelige mengder med energi som skal erstattes. Jeg skjønner ikke hvordan man skal få til det på så kort tid.

Edit : Ser du har redigert inn mye av denne mens jeg skrev @Teiner :slight_smile:

1 Like

Tyskland har sagt at det ikke går hvis gassen blir kuttet nå. De har noen reserver, så med påfyll fra skip så holder det nok til høsten, og så blir det helt tomt når vinteren begynner.

2 Likes

Jeg har sjekket tyske nettbutikker for solceller osv. det er utsolgt og meldinger om lang leveringstid en del steder. Tydelig at dette får folk til å få fingen ut med å gjøre seg uavhengig i flere betydninger av det ordet.

2 Likes

Fint tidspunkt for Russland å stoppe eksporten nå da. Bare synd for de at de ikke kan gjøre det, men er jo godt mulig at de gjør det allikevel. Blir spennende å se hva som skjer med Rubelbetalinggreiene.

Han snakket vel om det på russisk tv også (??), så da blir det jo vanskeligere å gå tilbake på det også.

Rubelen blir ikke omsatt til dagens vekslingskurs den dag i dag hvertfall. Bare tulletall.

4 Likes

Argumentet er vel at vesten var først ute med å iverksette ulovlige sanksjoner mot Russland. Jeg tror ikke dette bare blir tullball.

1 Like

Europa klarer seg mye bedre enn Russland hvis de stenger gasseksporten så det er jo bare komisk om Putin bommer igjen og gjør jobben for veike europeiske politikere.

Ser ut som de backtracker allerede:

2 Likes

Jeg skjønner ikke hvordan du kan være så sikker på det? Er Europa klar for den endringen, er du klar for det, klar for å gå i skyttergraven? Ru har øvd seg i mange år på dette.

Ja leste nettopp det, da er det jo håp om at ting ordner seg i tide.

Payments for Russian gas in rubles won’t start exactly on March 31 - Peskov (interfax.com)

1 Like

Er ikke enig. Her kan Russland strupe ned tilførselen og prisen går opp. Hva skjer jo Putin/Russland får like mye betalt men med mindre gass og EU mindre gass betaler det samme og får ett kjempeproblem på lengre sikt. Hvem vinner om det spørsmålet stilles?

Dere får google FSRU og se hvor lett det er å få inn LNG terminaler. I land med lettvinte reguleringer som Italia og Polen bør det gå lynkjapt.

Tyske økonomer har kommet med en haug av modeller nå og mener at det er håndterbart og at effekten på GDP er mellom -0.5% til -3%. Den tyske økonomien krympet til sammenligning 4.5% under pandemien. En stopp av gassimport er også den mest effektive måten å stoppe krigen på og vil destabilisere Putins styre. Hvis sanksjonsregimet blir kortere fordi det er mer effektivt vil det også være økonomisk lønnsomt.

2 Likes

Altså jeg skjønner ikke hvordan dere kan være så bastante. Snakker f.eks. Leonhard Birnbaum bare tull?

Leonhard Birnbaum, chief executive of German energy group E.ON:

What will be the effect?

If the government does not secure enough gas, industry, which accounts for a quarter of German gas demand, will be hit first.

“This means that industrial production gets lost, that supply chains get lost,” Leonhard Birnbaum, chief executive of German energy group E.ON, told public broadcaster ARD.

“We are certainly talking about very heavy damages.”

Private households will have priority over industry, while hospitals, care facilities and other public sector institutions with special needs would be last to be affected by a disruption.

3 Likes

Tyskland kan absorbere den økonomiske kostnaden ved å rett og slett stenge ned den mest energikrevende industrien i en mye større grad enn Russland kan. Russland kan fort miste 40% av GDP. Det blir nok en del kaos, men jeg tror ikke Putin hadde ikke klart å holde kontroll på Russland i et slikt scenario og da kan man fjerne sanksjonene igjen etterpå.

1 Like

Europa kan kutte absolutt all russisk gass, mener ekspert – E24

2 Likes

Hvis det å stenge gassen gikk klart mest utover kun en av partene, tror jeg vi allerede nå ville sett at en av dem ville stengt. Siden det ikke har skjedd antar jeg at begge parter ser det som en risiko for at det vil være et selvskudd.

Når det er sagt tror jeg russere generelt (bare ta deg en titt på landsbyen i Ru) har en høyere toleranse for elendighet og økonomisk nedgang enn Vesten som har høyere krav til levestandard osv. Bare se de gule vestene pga bensinprisene…

8 Likes

Var jo litt betryggende lesning for Europas del :slight_smile:

Det er vel heller hva som skjer i byer som St Petersburg og Moskva som betyr noe.

3 Likes

Godt poeng, men tror poenget består til en viss grad likevel

1 Like