Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Jeg vet det. Og nå er ringen sluttet.

Jeg skrev jo “vantro”…

Det er mulig, men det er ikke gitt. Å bevæpne Ukrainere uten å selv gå inn styrker synes jeg er en dårlig løsning som vil medføre flere tap av sivile liv, infrastruktur og trekker ut krigen lengre.

1 Like

Det går ikke, fordi det er så mange som tror det vil medføre atomkrig.

Men selv er jeg enig med deg, vi burde stoppet Putin fra dag 1 han gikk inn i Ukraina

3 Likes

More than 3.8 million people have fled Ukraine since Russia’s invasion a month ago, UN figures showed Sunday, but the flow of refugees has slowed down markedly.

The UN refugee agency, UNHCR, said 3,821,049 Ukrainians had fled the country – an increase of 48,450 from Saturday’s figures.

Around 90 percent of them are women and children, it added.

15/09/2015 Hele 72 prosent av flyktningene som har kommet til Europa over Middelhavet så langt i år, er menn, ifølge en oversikt fra FNs flyktningorgan UNCHR. Bare 13 prosent er kvinner, og 15 prosent er barn, viser oversikten, som er oppdatert i begynnelsen av september.

:flushed:
Vet at grensa ble stengt men at at forskjellen skulle være såå stor. 13% kvinner i forrige bølge!?

Men hinduer og New Age* osv er vel ikke vantro. Hinduer har jo drøssevis av guder de tror på.

Men det du da i praksis skrev var at det nedrigste for en muslim er å bli ydmyket/invadert av en med annen tro enn dem eller en ikke troende? Bare sjekker så jeg får det med meg riktig. Er ikke så skarp.

I så tilfelle, var poenget at muslimer blir mer ydmyket enn hvis der hadde gått den andre veien? At en jøde/kristne/hindu/vantro blir mindre ydmyket hvis de blir invadert av en muslim?

Eller hva var poenget ditt?

*vet egentlig ikke hva New Age tror på så bare slang det inn.

For risikabelt. Men det viser seg at vi burde ha stoppet han før i stedet for å høre på Russlands bekymringer om saken.

4 Likes

Det har jo ikke bare med det å gjøre… Syria har et sykt stort antall naboland som er nærmere enn Polen både fysisk og kulturelt. Om vi ser bort fra Tyrkia er det mange som burde gjøre mer…

2 Likes

Vantro i den form at du ikke tror på den rette guden. Vranglære. Manglende tro (fra perpsektivet til en muslim).

Poenget mitt er at sammenligningen din mellom disse tre krigene ikke er god etterom to av dem har et religiøst (og meget viktig) aspekt som ikke den tredje krigen har.

For en “sterkt religiøs muslim” så er det definitivt verst med ateister og dernest jøder, deretter andre religioner.

1 Like

Denne krigen - hvor Ukraina har opprettet en egen ukrainsk-ortodoks kirke og fjerner seg fra den Russiske (selv før invasjonen) har i høyeste grad med religion også å gjøre. Russerne ser jo på seg selv som guds utvalgte folk (for han har utpekt det Russiske riket til å være sentrum av den riktige typen kristendom).

Som i mange andre kriger mener man altså at gud er på sin side.

Imagine there’s no countries
It isn’t hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion, too.

Jeg burde skrevet “som ikke den tredje krigen har i samme grad

Det religiøse aspektet kan ikke sammenlignes.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Selv om Putin skulle trekke sine styrker ut av Ukraina MÅ!!!sanksjonene fremdeles opprettholdes til Putin å alle hans nærmeste er borte fra styret.

Dette er «banden» hans!

Forsvarsminister:Sjojgu
Forsvarssjef:Gerasimov
Utenriksminister: Lavrov
Sekretarietsleder: Patrusjev
Direktør FSB: Bortnikov
Direktør SVR: Narysjkin
Direktør Nasjonalgarden: Zolotov
Leder av overhuset: Matvijenko
Eiere av Stroygazmontazh: brødrene Rotenberg
Direktør Rosneft: Setsjin
Leder for Rossiya Bank: Kovaltsjuk

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hei Roc

Alternativet til et slikt ankomstsenter ser slik ut:
Ukrainian civilian killed during the Russian bombing of Chernihiv - 2022 Russian invasion of Ukraine - Wikipedia

Skjønte det, men synet fra Råde så ut som samme standard som det flyktningsmottaket i Russland.

Det er overhodet ikke noe værende sted. Det er jeg enig i. Håper de kommer seg videre til mer ordnede forhold i en fei.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ingen tar ansvar, selvfølgelig:
Link mener de ikke har hatt ansvar for ventesonen på utsiden av ankomstsenteret. – Ventesonen har blitt drevet av Røde Kors … sier daglig leder i Link, Morten Jørgensen.
Anders Torheim er leder for samfunnssikkerhet og beredskap i Norges Røde Kors. Han sier de ikke har hatt ansvar for forholdene i mottakssonene, men at de har bistått med frivillige i påvente av at UDI skulle finne en langsiktig løsning.

Er det Link AS Org nr 880 403 982 ?
NACE-bransje: 88.996 Asylmottak. Styrets leder: Morten Jørgensen
Brukbar lønnsomhet i 2020, men da var det vel covid og begrenset med migrasjon.

Vil tro det er enda høyere lønnsomhet i tolketjenester og advokattjenester. Der faktureres vel per time. Og det er jo kompliserte saker.
Men har fått inntrykk av at ukrainerne generelt er mer interessert i å reise hjem så snart det lar seg gjøre enn gjennomsnittsasylsøkeren. Det kan bety at det blir mindre penger på asyladvokater, og mer til gjenoppbygging i Ukraina. Så får vi bare håpe krigen tar slutt om ikke så altfor lenge, og at ukrainerne får et fritt land å bygge opp igjen.

1 Like

Enig, trist at ting skal falle på frivillige. Ære være de frivillige, men håper vi får til noe bedre med skattepengene og oljepengene våre.

Mennesker på flukt, med krigstraumer og i en sårbar situasjon fortjener bedre av oss.