Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Ser det er masse saker om Berkut ( spesial politi) som må i retten for å ha skutt folk under demonstrasjonene.

De slapp vist å sone fordi Russland tok imot dem som bytte mot fanger i Donbas.

Hei @Sjakk

Neida, jeg er med på dette.

Jeg har også tidligere referert til denne målingen hvor det fremdeles var 10 stemmer for lite til å grunnlovsfestet avskaffe ham. Det skulle minst ha vært 338 stemmer (ie 75%) og siden de var 2% for få var det per def et kupp.

Nå hadde Yanocovich gått med på å fremskynde valget med 6 måneder så selvom det var et kupp så ville han sannsynligvis uansett ha ikke vunnet neste som var kort tid etterpå. Det som er problematisk er at Euromaidan ble voldelig etter inngripen av ultranasjonalistene, før deres inngripen var dette en fredelig og legitim studentdemonstrasjon.

Ellers er det jo interessant at den dealen med Russland som Yanocovich valgte var noe som var fremforhandlet og signerer av hans forløper og politisk motstander Yulia Tymoshenko i 2009 (noe hun måtte i fengsel for pga korrupsjonsmistanke). Så dealen med Russland var ikke Yanocovich sin idé. Av hva jeg har skjønt så tillot Russland at Ukraina både kunne får beholde avtalen med dem og inngå avtale med EU, men Merkel var i mot dette.

Dette historie nå selvfølgelig.

Ser jeg svarte på posten til spørsmålet mitt uten å ha lest hvordan diskusjonen her har pågått.

Vedrørende hvem som stod bak sniper drapene så er det veldig omdiskutert og etter hva jeg har skjønt aldri skikkelig etterforsket. Zelensky selv har sagt at mye av etterforskningsmateriale har gått tapt.

En gruppe mener det var politi mens andre mener det var nasjonalister.

https://www.researchgate.net/publication/266855828_The_Snipers’_Massacre_on_the_Maidan_in_Ukraine

6 Likes

Nå har Donbass konflikten krevd 13 000 døde og 28 000 skadde i perioden mellom 2014-2021 (dvs før invasjonen).

Sier diplomatene hvor lenge og hvor mye som må kriges før veien til fred kan finnes? Det virker som at det er ganske mye krigsstamina igjen.

Tok fryktelig lang tid i Afghanistan og har ikke funnet noe diplomatisk løsning i Palestina så denne diplomatiske teorien er ikke helt «bulletproof”.

https://www.un.org/press/en/2019/ga12122.doc.htm

1 Like

Det er altså disse to prosentene dere bråker så over og mener USA har skylden… Dere får det til å høres ut som når KGB tok knekken på regjeringen i Afghanistan og tok over landet.

5 Likes

Hehehe, disse to krigene/konfliktene har et meget sterkt religiøst element. De ligner i så måte ikke på krigen mellom RU og UKR.

2 Likes

Mulig du ikke referer til meg, men det jeg har problemer med er at USA over lengre tid har bevilget penger og våpen til de høyrenasjonalistene og hvis du ikke har fått det med deg enda så var Victoria Nuland og Geoffrey Pyatt med på å sette inn Arseniy Yatseniuk under Euromaidan. Yats ble jo ikke sittende lenge pga (you name it!) korrupsjon

2 Likes

Hva var det religiøse elementet i krigen i Afghanistan?

Og mener du at kriger med religiøse elementer er resistente mot diplomatiske løsninger?

Islam versus vantro og kristne

Nope

Ok, jeg trodde der var USA og koalisjonsstyrke som invaderte for å finne Osama og avskaffe Taliban.

Ikke en Islam mot kristendom krig. Korstogene derimot…

1 Like

Ok, jeg trodde du snakket om den afghansk-sovjetiske krig. Poenget består dog.

OK, mener du USSR som invaderte Afghanistan var kristne og de invaderte Afghanistan pga Islam?

Fordi jeg trodde Sovjet var kommunistisk og invaderte for å støtte kommunistene i Afghanistan …og dermed ikke en Kristendom vs Islam krig :man_shrugging:

Men ellers, støtter deg i at jeg kunne ha spesifisert hvilke Afghanistankrig jeg mente. Det har jo vært krig der konstant de siste 50 år.

Hva betyr dette ordet?

Og nei, jeg mener ikke at de invaderte Afghanistan pga islam.

Nå vet jeg ikke om hvem som begynte å drepe først, men har i hvertfall sett videoer av fredelige protester med null politi tilstede. Vanskelig å si. Kan godt være politiet, og demonstrantene (som forøvring lagde molotov cocktails osv. også).

OK, men du la opp til forvirringen når også skriver kristne (for USSR var ikke kristne) og krigen var primært kommunistene mot befolkningen.

Ja, på papiret fantes det ingen kristne i USSR på samme måte som at det ikke finnes noen homofile i Saudi eller Tsjetsjenia.

Nå er nevnte konflikter vesentlig mer kompleks enn krigen Russland fører mot Ukraina.

Krigen i Ukraina handler bare om Putin og russiske nasjonalister sin stormaktsgalskap.
Og eneste måten å stå opp mot stormannsgalskapen er slåss tilbake.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Poenget mitt er at sammenligningen din mellom disse to krigene/konfliktene og UKR/RU-krigen ikke er god. Det absolutt mest nedrigste for en sterkt religiøs muslim er å bli invadert/ydmyket av en jøde/vantro eller kristen. Dette elementet er viktig og det finnes ikke i krigen mellom RU og UKR.

Nå nevnte jeg de krigene i forbindelse med teorien som ble belyst om «diplomater og krige seg til fred» siden jeg ikke fikk den teorien til å stemme på nevnte konflikter.

Godt du har den fasiten. Jeg ville tro at det for en muslim (eller hvem som helst uansett religion eller etnisitet) er minst like nedrig å bli ydmyket og invadert av en Hindu, New Age eller you name it religion eller overbevisning.

For å si det enkelt, du slutter ikke å sloss når du har hodet ditt i kjeften på beistet.

Å mene at vi skal slutte å gi Ukraina våpen er så tussete at det knapt finnes ord

3 Likes