Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Bare å mobilisere, og true Putin med full krig om han ikke gir seg.

4 Likes

Lol, de har vel ventet på at Russland skulle bli så svake at de ikke kan kjøre samme stuntet mot dem

5 Likes

«Cowboyprat» kan noen si, men du har et poeng.
Jeg skjønte ikke hvorfor Stoltenberg og Biden i hver eneste tale forsikret Putler om at han kunne ta Ukr uten NATO innblanding.
Putler tolket selvsagt dette som en blankofullmakt.

NATO burde gått inn i Ukr før Putler og holdt en felles militærøvelse med Ukr, og blitt værende til Putler stakk med halen mellom beina.
Nå er dette for sent, så hva gjør man nå?

Jeg mener NATO bør respondere på Putlers atomtrusler med at «Hvis Putin tror han kan vinne en atomkrig vil vi bare minne om at vi (USA, UK og Frankrike) er klare til å fjerne hele Russland fra kartet på 17 minutter»

Det viktigste er at Nato bør være mindre tydelige på hva de vil foreta seg og hvordan de vil svare på Russlands handlinger. Dette dreier seg om ren spillteori, sier Ulriksen til Dagbladet og fortsetter:

  • Om Nato-landene sier at de definitivt ikke vil involvere seg militært i Ukraina, uansett hva Russland gjør, har det heller ingen avskrekkende effekt. Tvert imot gir det Putin et handlingsrom hvor han kan gjøre som han vil.

- Hva burde Nato ha gjort i stedet?

  • Nato burde ha skapt mer usikkerhet om hva de kommer til å foreta seg, det ville gitt en bedre forhandlingsposisjon i forhold til Russland. Forutsigbarhet er fint i fredstid, men i dagens situasjon bidrar det til å markere Putins spillerom. Nå vet han at han kan gjøre nesten hva han vil i Ukraina - uten at Nato vil gripe inn.
5 Likes

"Russia’s defence ministry said on Saturday Azeri armed forces had entered a zone that is the responsibility of Russian peacekeepers in the Nagorno-Karabakh region and had set up a surveillance post in violation of an agreement. "
"They accused Azeri forces of capturing the village of Farukh in the Askeran region of Karabakh, where three Armenian soldiers were killed in a shootout last week. “It said Azerbaijan had carried out four drone strikes …”

The Azerbaijani Defense Ministry described Russia’s statement as “one-sided,”

Viktig å se ting fra flere sider :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

En skal aldri si aldri.
Screenshot 2022-04-01 at 19-26-41 2015.177537.Scientific-Autobiography-And-Other-Papers.pdf

2 Likes

Merkelig at Tyskland gikk i gang med NordStream 2 i første omgang

-Ukraina sa at så fort Nord Stream 2 er oppe og går, så kommer Russland til å invadere Ukraina. For da trenger de ikke Brotherhood Pipeline lenger, sier Schieldrop.

7 Likes

Vi trenger en ny Nürnbergprosess mot alle politikere som har stått bak.

In other news:

2 Likes

Jeg trodde først det var en april spøk. Her bomber russerne Ukraina sønder å sammen hver eneste dag å så plutselig på russisk side står et oljedepot i brann. Å uttalelsen fra Russiske myndigheter er at de anklager ukrainerne :see_no_evil: Jeezez!! Jeg trodde de var i krig mot hverandre.

2 Likes

…og de som blir igjen kommer til, i sum å ha meninger som ligger enda lenger vekk fra et liberalt vestlig tankesett enn nå. Og de vil fortsatt da ha kontroll over 5000 mer eller mindre fungerende atomraketter. Det blir spennende tider.

3 Likes

Absolutt, det er det skumle i det for resten av verden.

Russland kjører speedrun på Idiocracy

2 Likes

Nei nei nei… vet ikke hvor har du fått den ideen fra :slightly_smiling_face:

…no intent of paying in roubles. We are in close dialogue… …regarding common European response to Gazprom…

Det tyder på at putler i gassmarkedet i det minste, kom med opprevet kontrakt på sølvfat
mulig det var dumt å tukle med kontrakts vilkårene… da jeg tolker det dithen at blandt flere, så ser Ørsted på det som at kontrakten de helst vil ut av er brutt av motparten…

Det høres kanskje banalt ut, men her er det russland som bryter tilliten mens Ørsted har æren i behold. Og alle våre abstraksjoner er basert på tilliten og troen på at motparten ærer sine forpliktelser…

Jeg ser for meg at flere bransjer har litt samme “problem” de er i kontrakter, de har produktene på lager, eller er bundet til å ta levering, men ingen motpart til å ta i mot betaling (sanksjonert) så varene må ligge der de er for sånn er kontrakten. Og ingen vil bryte tilliten til kontraktene sine, mens de leter med lys og lykter klausuler som slipper dem fri fra kontraktene. Og noen er så heldige at motparten gjør en blemme

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Langt intervju med en tidligere presidentrådgiver.

4 Likes

Veldig interessant å lese hans syn. Intervjuet virket legit.

1 Like

image

2 Likes

Hvis dette er meningene til Putlers regime, så begynte 3. verdenskrig når Russland invaderte Georgia i 2008, og alt som gjenstår for oss er å vinne den.

(Og vi vet jo at ja, dette er meningene til Putler. Han sa det jo selv.)

2 Likes

Ja, det er merkelig at politikere i Vesten nærmest konsekvent velger de verst tenkelige løsninger.

Vært mye russiske penger i sving for å påvirke EU.

Jeg mener helt seriøst at flere grønne partier som har hatt VELDIG russland avhengighetskapende politikk burde vært grundig undersøkt. For her er det mange politikere som har gått Putins ærend.

8 Likes