Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Vi får se da :wink:

1 Like

Personlig synes jeg europeiske politikere har vært lite imponerende i håndteringen av Ukraina over lengre tid og spesielt nå.

Europeiske land synes det er greit å kunne lefle med å militært hjelpe Ukraina slik at riskorn for å starte 3. verdenskrig øker betraktelig, men tør ikke å strupe inntektskilden til Putin som opprettholder krigen.

Ukraina betaler en jævlig høy pris.

4 Likes

Jeg vet det moto, har selv også spesifisert 2014-2021 i et tidligere innlegg så lot det være nå. Personlig vil jeg si at konflikten går lengre tilbake enn 2014.

2 Likes

Ukraina har rett til å forsvare seg. Det ene henger ikke sammen med det andre. Overformynderi er ingen sin oppgave, situasjonen tatt i betraktning. Men at Vesten bør skamme seg, dersom Ukraina klarer å tvinge Russland til å inngå en fredsavtale på akseptable premisser, heller enn å sole seg i glansen - det er helt sikkert.

2 Likes

Selvfølgelig! Tror bare at Europa ikke velger den beste løsningen på Ukrainas vegne, men heller det som passer Europeisk industri best.

6 Likes

Ja, men inntil videre bør du avstå fra å komme med direkte feilinformasjon (spesielt når det motsatte av det du legger frem står i artikkelen du selv viser til).

1 Like

Kommer jeg med feilinformasjon? Vi har delt mening om den saken. Det finnes flere av tilsvarende karakter, flere sier ingen hvete. Hva blir riktig må vi nesten vente å se.

1 Like

Du viste til en artikkel, og uthevet at; “Ukraina meldte allerede 9 mars at de stoppet eksport av hvete” -Dette var ikke riktig i henhold til innholdet i artikkelen du viste til. Det var mao. en bevisst feilinformasjon fra din side all den tid det ikke stod i artikkelen (som du viste til). Beklager at jeg bruker teskje, men det er tydeligvis nødvendig.

Nå viser du til en artikkel som forteller at det kan bli lite/ingen eksport av hvete pga. få arbeidere og splinter på jordene pga. krigen. Dette kan utmerket godt bli resultatet hvis krigen eskalerer til den vestlige delen av landet - men en like stor utfordring kan det bli hvis russisk marine stopper skipsfarten som skal frakte hveten via Svartehavet og sørover (ref, artikkelen som jeg viste til og som du satte spørsmåltegn med ved å spørre om det var “fake news”).

Beste ville vært om du kunne lest å satt deg litt inn om saken selv enn å henge deg opp i dette. Poenget mitt fra din artikkel var ett raskt søk å vise til de allerede 9 mars sluttet med eksport av mange varer.

1 Like

Tror aboslutt ingen blir overrasket av å se bilder av døde sivile. Det som mange reagerer på er at bildene dokumenterer tilsynelatende at sivile har blitt HENRETTET med hendene bundet bak ryggen.

3 Likes

Ja, i hybridkrigen som Russland har ført mot Ukraina siden 2014 har det vært store lidelser.
Russland bærer også det fulle ansvar der.

Og det har mildt sagt ikke vært en tilstand som har minnet om full krig de siste årene.

Putler har driti på draget. Hadde han kun sendt styrker inn og annektert de to skitfylkene lengst øst hadde han antagelig bare fått noen kortvarige sanksjoner, nå har han sendt hele landet inn i en dødsspiral de aldri kommer til å kunne redde seg fra.

Hvis den Putinistpropagandaen du sitter og spyr ut over forumet her dag etter dag hadde hatt noen som helst hold i seg hadde Kharkiv blitt tatt på dag 1 av invasjonen.

Skjedde det?

6 Likes

Jeg har sluttet å svare på poster til meg skrevet av moderatorer. Erfaringene til å har vært at jeg har blitt mutet og mine poster har blitt slettet over en lav sko når jeg har vært i diskusjon med en moderator.

Så nei, jeg kommer ikke til å kommentere posten din, selvom den ikke var enn så provoserende og neandertalsk.

6 Likes

Jeg blåser egentlig langt i hva du svarer eller ikke. Du har ikke noen menneskerett i at ikke hvem som helst kan svare på det du sitter og skriver.

3 Likes

Leste den saken og transportnæringen som er den største brukeren AdBlue skulle heller blitt nevnt enn vanlige folks biler. Vil/kan få betydelige konsekvenser av transport av varer hvis det går så langt.

For å avlyse hele adblue saken.

“Det skader ikke motoren å kjøre uten dette, så vidt jeg vet, den bare forurenser mer. Det er nok også derfor det er laget slik at den ikke starter, eller går i nødmodus: Rett og slett for å tvinge folk til å etterfylle denne rensende væsken”.

Med andre ord, blir det Adblue mangel, så kjører man innom verksted og får en SW update som skrur av “straffen” for å ikke etterfylle.

6 Likes

Jeg vil heller kalle @Roc sine innlegg pasifistpropaganda (iblandet en del kontrarisme og standhaftighet vedrørende prinsippet om at en sak alltid må ha to sider) enn putinstpropaganda. Men konsekvensen av en pasifistisk tilnærming er at Russland vil vinne frem i krigen, og få en bedre militær stilling, og dermed et bedre forhandlingsresultat. Derfor er pasifistene Putins “nyttige idioter”, og de kan bli (feil)oppfattet som putinister.
Jeg tror nok også at en rask og komplett overgivelse ville spart sivile liv (i bytte mot underkastelse/ å bli et nytt Hviterussland). Men vi ville neppe sett en rask overgivelse om Russland ikke hadde blitt stoppet i utkanten av Kiev. Vi ville fått en blodig bykrig.
Og så har vi konsekvensene av å la Russland ta resten av Ukraina like lett som Krim. Det ville gitt mersmak og økt risikoen for ytterligere utvidelse av Russlands geografiske interessesfæreområde.

Vi må erkjenne at det var feil å si at Ukraina kunne bli NATO-medlem på sikt, og samtidig at NATO ikke ville forsvare Ukraina mot et eventuelt snarlig angrep fra Russland. Dessverre et resultat av naivitet og passifisme.

1 Like

Du er klar over at det er lovstridig ?

Blir det mangel på Adblu så kommer det nok en midlertidig lovendring i hele EU for å løse problemet.

2 Likes

Det hadde vært det beste, men siden bl.a Tyskland har gjort seg avhengige av russisk gass hadde det ført til at politikerne kunne risikere å bli uthengt som ubrukelige. Mye lettere å bare skylde alt på Putin

3 Likes