Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Hva var poenget ditt sa du?

Europe Warns Russia Faces New Sanctions for ‘War Crimes’

  • Member states differ on trigger points, breadth of measures

  • Comes as Ukraine cites evidence of war crimes in north

Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki called on EU leaders to hold an emergency summit soon to discuss the events in Bucha, saying the bloc should sever all trade ties with Russia without delay.

ref: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-03/europe-warns-russia-faces-new-sanctions-for-war-crimes

3 Likes

Noe støtende link.

Voldtatt, torturert og drep. Hilsen onkel Putin

Her må det strengere sanksjoner til. For hver dag som har gått av krigen gremmes vi mer å mer over krigsforbrytelsene i flere varianter. Mobile krematorier, avskjærende ansiktsparter. Henrettelser av sivilbefolkningen bakbundet. Uttrukne tenner.

Slutt å kjøp gass av Russland nå!!! Ja det blir dyrere for hele vesten, men vi finansierer Putler slik ståa er nå.
Det ropes ulv ulv!!!

Hvis jeg var en soldat og visste at mine generaler hadde så liten tro på meg at de fulgte meg rundt med mobile krematorium, eller om jeg var foreldrene til disse soldatene og regjeringen måtte dekke over et tap på denne måten, ville jeg ha vært dypt bekymret, sier den britiske forsvarsministeren Ben Wallace

8 Likes

Hvis du trodde de var ment for umenneskene du fikk lov å rane, voldta og skyte da?

3 Likes

Så det du insinuerer er at det finnes mennesker som går inn i krig for å rane, voldta og skyte med visshet om at skulle det gå skeis så har lederen for teamet mitt med seg et mobilt krematorie slik at tapet over meg kan skjules for motparten?

Er du på en ralt her er det jævlig dårlig spøk eller så burde du slette innlegget ditt.

Det er ikke umulig at de mobile krematoriumene var ment for å skjule krigsforbrytelser, ikke for å lettere hanskes med egne døde soldater.

7 Likes

Det er jo akkurat det som er temaet her!!

1 Like

Håper jeg oppfattet Christian feil her, men de mobile krematorier er jo akkurat for å skjule deres ugjerninger.
Når jeg leser igjen oppfatter fremdeles @Christian slik at han kan prøve et nytt innlegg for jeg kjenner jeg ble litt disturbed.

Jeg mente at de var perfekte for Russland for å skjule krigsforbrytelser. Terror delen av krigen er det soldatene som står for.

1 Like

Da er vi på lenge. My bad.

Det som er rått å tenke på er at om ikke russen hadde blitt kjeppjaget hals over hode ut, så hadde de antagelig fått tid på seg til å skjule sporene sine på en helt annen måte.

Det man nå ser er at russerne har oppført seg helt annerledes i tettbebygde strøk der de vet det fremdeles er mobildekning og livestreaming enn i områder der de har kunnet drive på i fred.

Helt sykt. Tanken om “broderfolk” kan man nok trygt bare slå en strek over for en generasjon eller tre

13 Likes

Vi har fått en historisk oppvåkning, når krigen kommer så nær, både geografisk og dokumentert og formidlet via flere nye øyne (inkl. satelittbilder) og medier.
Vi har tatt fred og frihet og demokrati for gitt i mange år. Flere ser antakelig at dette ikke er noe man kan ta for gitt, men noe man aktivt må slåss for å bevare.
Både 8. mai og 17. mai kan komme til å få fornyet betydning for mange nordmenn.

10 Likes

Ja, krig var noe som skjedde med folk i Midtøsten. Og på Balkan.

2 Likes

Derfor mange av motstandsheltene fra andre verdenskrig var hørbare stemmer til nesten siste pust; et tappert forsøk på å minne de påfølgende generasjonene på at man aldri må ta fred og frihet for gitt. De visste så inderlig godt hva kampen for et fritt fedreland har betydd av menneskelige oppofrelser. Slik man er vitne til i Ukraina den dag i dag.

Rart å tenke på, etter å ha levd 40 år på denne kloden; snu samme antall år på hodet fra fødeåret og vi snakker andre verdenskrig. Det er sannelig ikke lenge siden Norge var okkupert av ondskapen selv. Likevel har man altså lullet seg inn i en tro om at Europa og fred er som skrevet i stein.

En skam at det måtte en Putlin til for å realitetsorientere. Selv for de av oss som vokste opp med krigshelter som holdt taler på 17 mai om at man aldri må glemme.

11 Likes
6 Likes

Blir minnet om ordtaket:
" Si meg hvem du omgås, og jeg skal si deg hvem du er."

3 Likes

Gutta-krutt det der🤣

1 Like