Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Det er et dilemma at sanksjoner virker litt mot sin hensikt.

1 Like

Nå er det på tide å stenge gassledningene fra :ru: og den indirekte finansieringen av Russernes folkemord i Ukraina

4 Likes

Ja, mange av sanksjonene virker nok mot sin hensikt. De virker samlende i Russland og all motgang i Russland kan forklares med sanksjonene. Sanksjonene som rammer økonomien burde prioriteres. Utestengning fra Norway Cup, kulturboikott, idrettsboikott etc. virker bare samlende i Russland. Bilprisene steg med 40 % i mars. Fabrikken som lager tanks står stille på grunn av komponentmangel. Slike sanksjoner har en effekt. Konfiskering av yatcher og eiendommer tror jeg virker mot sin hensikt. Veldig lett å fremstille vesten som prinsippløse russofober for Kreml.

4 Likes

Det er nok billigere både i ukrainske liv og penger å bare pøse på med militært utstyr til Ukraina. Så får Russland kortere tid til å pulverisere og terrorisere sivilbefolkningen.

2 Likes

Må innrømme at jeg ikke forstår det juridiske grunnlaget.
Det blir som om England konfiskerer hytta til Røkke for å straffe den Norske stat.

Det er neppe noe juridisk grunnlag

Vesten må i alle fall forby alt salg av teknologi til Ru. De må forbli i steinalderen sammenlignet med vesten.

5 Likes

Når vesten bruker juss og folkerett som grunnlag for sin kritikk, er det vel viktig at man har det riktige juridiske grunnlaget for sine sanksjoner?
Om jeg har forbindelse med en kriminell person, så kan jeg jo ikke dømmes for det?
Misforstå meg ikke. Jeg forstår godt det følelsesmessige grunnlag, men altså ikke det juridiske.

2 Likes

Ja her er Russland sårbar. De importerer mye teknologi, også til egen industri. Det gjenstår å se hvor behjelpelige Kina er her. Hvis sanksjonene blir langvarige vil kanskje Kina og Russland samarbeide for å gjøre seg mer og mer uavhengig av vestlig teknologi, akkurat som Europa når arbeider for å gjøre seg mindre avhengig av russisk olje og gass. Kina sitter ganske rolig i båten og ser på at USA og vesten bruker mye ressurser på Ukraina.

2 Likes

Hvis du har fått penger fra en kriminell person, så kan de pengene konfiskeres.

Min forståelse er vel heller at tilgangen til disse midlene er fryst, som vel er mindre alvorlig enn konfiskert.

Spørsmålet er jo også hva man tenker om pengene til den russiske statsbanken som er frosset. Det er seriøst mye penger. Det er kanskje nok til å bygge opp Ukraina til og med.

Selvsagt, om man kan bevise heleri.

Kunne nok vært effektivt.
Problemet er bare at det ville ramme begge sider. Da hadde det blitt en utholdenhetsprøve. Kan nok tenkes at den Russiske befolkning har mer trening i elendighet enn den Vest-Europeiske…

1 Like

Den Ukrainske hæren håndterer egne landsmenn, finnes mange på Telegram. Regner Russland får skylden for dette også?

1 Like

Det som kunne ha gjort inntrykk på Russland nå er sanksjoner fra bric-landene, men det må man sikkert se langt etter. Med 2/3 flertall kan Russland kastes ut av menneskerettighetsrådet i fn. Slike ting kan kanskje gjøre inntrykk, ellers er det bare “vesten”, som gjør det de kan for å ødelegge Russland

Nå er det umulig å vite hva som har skjedd/skjer her utfra denne videoen, men ser ut som det er litt for røff behandling ja. Hvorfor skulle Russland få skylden for dette?

forsvarer du fortsatt massakrene Russland har gjennomført? Greit å vite hvor man har folk….du er iallefall lengre ned i lommeboka til Putin enn hva jeg har trodd tidligere!

8 Likes

For dem, så er dette sikkert som når vesten/Russland kriger i midt-østen. Hvorfor skal de gjøre noe som rammer dem selv? Samtidig, Kina er veldig forsiktig med samarbeidet sitt med Russland for tiden. Utad, så sier de at alt er fint og flott, mens innad, så er de veldig forsiktige for å unngå sanksjoner.

Last ned Telegram og følg med, mange videoer der som viser hva Ukrainerne selv gjør med sine egne. Rene henrettelser og videoer jeg ikke kommer til å legge ut, vil ikke se dem ferdig selv en gang. Følger hva som skjer fra begge sidene og enkelte ting som fremstilles i media kan stilles spørsmål med hvem som har gjort det ja.

1 Like

Jeg ville ikke kalt Quislinger for “sine egne”

2 Likes

Har ingen behov for å se sånne videoer, tviler ikke på at det finnes slike fra begge parter i krigen. Det er ikke akseptabelt, men mer forståelig at det kan gå hardt utover de som er i fronten (på begge sider). Det som er totalt uakseptabelt er den systematiske volden mot sivile som Russland bedriver. Det er voldtekter av barn helt ned i 3 års alderen, tortur og henrettelser. At det går an å forsvare noe sånt forstår ikke jeg….men noen sover vel godt om natten uansett….

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like