Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Synes du det er rart at folk hater Putin og Russland når vi ser hensynsløsheten de utviser i Ukraina?

Har både familie og kjente fra Russland selv. Felles for dem alle er at de avskyr Putin og skammer seg over Russland slik situasjonen er per i dag.

7 Likes

Nå har jeg lest de fleste av dine innlegg her på denne tråden å mener nå du må ta deg en pause. Du mener som så at ting som har skjedd for hundrevis……ja flere 1000 år tilbake rettferdiggjør Russlands agresjon mot Ukraina nå 2022. Les hva du selv skriver å refererer til. Hvor vil du? Du er jo helt på jorde mann!!!

det ligger mye mer lengre bak som kanskje ikke har blitt satt like mye fokus på.

Altså du drar den så langt mister: i perspektiv: det som skjedde på balkan … at «tigrene» urførte noen av de verste krigsforbrytelsene i moderne tid kan retferdigjøres fordi det egentlig var en krig som startet for mer enn 800 år tilbake å det var ikke serberne som startet??? Jeezez. Det er akkurat det du skriver å referer til. Skikkelig provosert av deg.

9 Likes

Denne krigen skulle blitt avgjort på kontoret til Putin med et NJET, vi gidder ikke å gå til krig mot et naboland igjen. Etter at invasjonen var et faktum er det ikke noen annen løsning enn en full seier til Ukraina som er akseptabel :ukraine:

5 Likes

Putin hadde stående invitasjon, men valgte heller å lyve og bedra i telefoniske møter med vestens ledere i et forsøk på å gi de russiske troppene en best mulig kick-start. Alt var planlagt og iscenesatt. Og det er klare indikasjoner på at mye av grufullhetene også skjer med bifall fra øverste hold. I klassisk russisk stil.

Mitt største problem med budskapene i dine innlegg; den totale mangel på kursforandring i møte med russisk avsindig brutalitet.

11 Likes

Jeg har lest de fleste av kommentarene til @polsmannen jeg også. Har ikke lagt merke til noe som har handlet om årsaker tusener av år tilbake. Og langt ifra at noen historisk bakgrunn “rettferdiggjør Russlands aggresjon mot Ukraina nå 2022”. Selv nevnte jeg vel noe om mongolene og Krim-khanatet som en del av bakgrunnen om en ønsker å prøve forstå de motsetningene som preger Ukraina. Det står faktisk også “historisk bakgrunn” i overskriften. Og om man faktisk ikke er moderator og likevel begynner å opptre som om man er det, ja det kan ihvertfall tyde på at man selv trenger en pause.

Ikke overraskende at det er du olafalo som forsvarer @polsmannen sin vinkling.

Det er mange kloke bidragsytere på disse tråder som evner å gi balanserte vinklinger-
men så har vi noen få som er så ensidige i sin vinkling, at de ikke klarer å skjule sin “forståelse” for en krig som dog ikke kan forsvares, uansett hva historien ellers kan fortelle oss som bakgrunn.

6 Likes

Det jeg har sett her er først og fremst en mobb som har funnet en anledning til å gi sitt hat fritt utløp. Med den mentaliteten ville samme gjengen ganske utvilsomt deltatt i hevntokter mot sivile om de hadde vært russiske eller ukrainske soldater. “bamse” presterte til og med å forsvare at en kvinne var blitt tapet fast til en stolpe, med at det dreide seg om “quislinger”. Var det opp til meg så hadde både Putin og flere vestlige politikere vært stilt for domstolen i Haag. Men det er jo ikke godt nok for den mobben her. Man må visst både forsvare ethvert bombetokt, ethvert dronedrap osv som “våre egne” står bak og samtidig fordømme Putin som om han var Hitler.

4 Likes

Jeg forsvarer på ingen måte overreaksjoner fra dem som vil svare tortur med tortur, eller sogar risikere atomkrig.
Men det er et typisk eksempel på hva jeg mener, at når du vil ta Putin for domstolen i Haag, så må du ta med deg noen vestlige ledere også…
Det er forresten legitimt å sammenligne Putin med Hitler, når det gjelder denne spesifikke krigen.

3 Likes

At flere vestlige ledere også burde ha vært stilt for den domstolen er noe jeg har ment i ganske mange år. Når jeg nevner det så er det for å understreke min generelle innstilling. Det innebærer ingen relativisering. Når enkelte ikke tåler å høre det så kan det vil like gjerne skyldes at man selv har vært tilhenger av både invasjonen av Irak, bombingen av Libya, dronedrap i Afghanistan og Pakistan osv. Mer enn femti prosent av norske menn støttet invasjonen av Irak våren 2003. Den sorten finnes nok også her.

2 Likes

Når du til stadighet nevner slike ting i en tråd som skal handle om bakgrunn for en utilgivelig krig, kan det vanskelig tolkes annerledes enn et forsøk på å skape et formildende inntrykk av Putin. Alt er ikke relativt til en hver tid…

2 Likes

Det er en del av bakgrunnen på mye samme måte som feks europeiske ulover mot “hatefull tale” også har gjort det bare desto lettere for Putin å bevege Russland i totalitær retning. Her fra en artikkel Flemming Rose fikk publisert i El Pais for noen få år siden:

In 2007 the EU adapted a frame work decision that obligated member states to pass laws criminalizing denial of the Holocaust and other kinds of hateful speech denigrating or mocking individuals or groups. Today these laws are on the books in 13 of the 28 member states. In Eastern Europe this initiative has led to proliferation of laws criminalizing denying or minimizing the crimes of Communism. Russia, Ukraine, Rwanda and Bangladesh have used the European Union’s Holocaust denial laws to justify attacks on free speech and on academic freedom. https://english.elpais.com/elpais/2017/01/30/inenglish/1485772786_432779.html

Dette er selvsagt også en del av bakgrunnen for invasjonen.

Nei.

5 Likes

Hvis bucha hadde vært utført av usa, så hadde de skyldige blitt stilt for retten. Som amerikaner slipper du unna med å drepe sivile i krig ved et uhell. Ikke når det er bevisste handlinger.

At usa ikke burde gått inn i Irak andre gang er jeg enig i. Det var bullshit.

Feks Maywand District murders - Wikipedia

Russland går bevisst inn for å drepe sivile og presse Ukraina til å gi seg. Når var sist gang Russland dømte sine egne soldater for krigsforbrytelser?

9 Likes

Hm. Man kan lære av historie, eller vi kan lure oss selv ved å selektivt plukke bevis fra vår fortid til å rettferdiggjøre det vi allerede har bestemt oss for.

Med en slik logikk ville du kanskje synes det er på tide å børste støv av fredsavtalen i Brömsebro fra 1645 og gjøre krav på Jemtland og Herjedalen?

Må bare gi min tilslutning til andre her som mer enn antyder at din støtte til regimet i Kreml er litt vel åpenbar.

9 Likes

Hvem er “de”?

Har vært sagt i media flere ganger og det er nevnt bekymringer for kunstgjødsel i US for flere uker siden der bønder sto frem om årets avlinger.

1 Like

Usikker om verden blir en dårligere plass dersom det ikke kan selges chips eller pommfri. Høres egentlig ut som en vinn vinn for folkehelsen.

2 Likes

Det sies at barkebrødtida 1940-45 ga et løft for den norske folkehelsen, med lite sukker, fett, tobakk og alkohol.

4 Likes

https://www.ssb.no/a/histstat/tabeller/4-10.html

Det synes på statistikken. Gikk til helvete etterpå. Transfett fra margarin?

1 Like

Så kan du tenke hvordan det går når man skal erstatte protein fra kjøtt med protein fra planter og sånt :wink:

1 Like