Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

For meg er det en selvfølge at det er legitimt å gjøre en slik sammenligning. Velbekomme. Problemet her er vel snarere at mange ser ut til å ville ha det til at det å tvile, være uenig eller indifferent til en slik sammenligning er illegitimt. Samme “logikk” som ble gjeldende etter både 11. september 2001 og 22. juli 2011. Ethvert ansvar for at det i det hele tatt ble mulig ble feid vekk ved å kjøre et svart-hvitt narrativ. Om man mente at Bush eller Stoltenberg hadde et ansvar for at det gikk som det gikk, ja da var man jo ikke “med” dem og eneste alternativ, ja det var jo da at man måtte være “med” terroristene. Slik slapp de også unna eget ansvar. Desto mer opplagt når man står ovenfor en irrrasjonell, kanskje rett og slett sinnsyk fiende at man nettopp har et ansvar om man selv har vettet noenlunde i behold og ikke befinner seg langt inne i den narcissistiske tåka.

For det jeg vet er det jo nettopp mulig at det har “tippet over” for både Putin og store deler av den russiske befolkningen pga koronapandemien. Men det gjelder også i “Vesten”. Det er ihvertfall påfallende for meg hvordan denne invasjonen kommer i kjølvannet av en pandemi med klare tendenser i retning “mass formation psychosis”. Og når jeg først er i gang med slike tankebaner som neppe mange her er villige til å følge… Sanksjonene mot Russland minner meg også om den mer eller mindre hodeløse nedstengingen våren 2020. Uten at det av den grunn betyr at jeg er uenig i hverken det ene eller andre. Men man har selv bidratt til å skape situasjoner hvor det katastrofale skjer og det så kun er dårlige løsninger igjen.

2 Likes

Prosessert mat er noe tull. Mer vegetabilske proteiner og mindre animalske er bra. Null kjøtt og melkeprodukter, tull. Tror man kommer veldig langt med å spise mat man kan se hva kommer fra. Prøver å spe på med frø, nøtter, linser osv. Det smaker godt og gjør godt.

6 Likes

Akkurat.

Du drar frem det ene eksemplet etter det andre om hvor galt det meste er i verden, uten særlig konkretisering av det som denne tråden handler om, nemlig en krig som ikke kan forsvares.

2 Likes

Altså herregud mann :see_no_evil: Jeg klarer rett å slett ikke skrive mer. Jeg sitter bare å gaper her av hva du klarer å lire ut av deg 🫣

9 Likes

Vi må kunne forvente at profesjonelle militære holder internasjonale lover og en høy standard.

Ikke for for å avspore eller ta fokuset vekk fra faenskapet som skjer i Ukraina, men siden du nevnte Irak.

Under er eksempler på overlagt drap av ubevæpnede sivile som ikke skyldes missiler som treffer feil mål. La oss også se bort i fra Guantanamo opplegget eller tortur i diverse fengsler.

  • Nisour Square massakeren: 17 sivile drept og 20 skader tilsynelatende uten provokasjon av en Blackwater konvoi.

  • Mahmudiyah gruppevoldtekt og drap: 4 amerikanske soldater voldtar en 14 år gammel jente i hennes hjem, deretter dreper henne og 3 av hennes familiemedlemmer. Brødre som var på skolen ble foreldreløse.

  • Sersjant John Hatley dreper 4 irakiske fanger

  • Haditha drapene hvor en gruppe marinesoldater dreper 24 sivile

Nå var dette en tid før Irak hadde god internettdekning og før sivilbefolkningen hadde iphones og Twitter. Propaganda apparatet til Irak var komiske Ali. Så potensiale for at det forekom flere eksempler enn de nevnt over er tilstede.

66% av alle drept i Irak var sivile og det ble drept nesten en halv million direkte av krigshandlinger totalt. «Heldigvis» i all hovedsak av uhell med upresise bomber.

Krig er jævlig skittent og rammer alltid de som er mest sårbare. Er ingen krig som er ren eller ufarlig.

Skjønner at folk nå sikkert blir sure på meg, men skriver dette siden det var en direkte kommentar og lagt opp til dette.

La oss få fokus tilbake til Ukraina og faenskapet som skjer der.

3 Likes

Helt vanlig folkeskikk er du ikke akkurat bortskjemt med.

Jeg sjekket et par av eksemplene du dro fram og der ble de skyldige dømt.

Det er en forskjell på en hær med noen råtne egg og en hær hvor det blir oppmuntret til sadisme. Det er en forskjell på en hær som dømmer sine råtne egg og en som hyller dem.

Det blir utført drap i Norge også. Der blir de skyldige stilt for retten. I en krigssituasjon, så føles nok liv billige. Jeg forventer dessverre flere drap en ellers. Jeg forventer også at skyldige blir dømt.

Ser du forskjellen her?

11 Likes

Ja jeg kan se elgen fra vinduet, en og annen rein også, sunnere og bedre mat får man ikke.

1 Like

Christian, selvfølgelig ser jeg forskjellen og jeg skrev ikke innlegget for å rettferdiggjøre Russland. Skrev det fordi det er mye rottent i alle kriger, selv de utført av «oss», de siviliserte.

Jeg er 100% enig, sadisme, systematisk voldtekt og tortur hører ikke hjemme i krig, spesielt ikke av sivile!!!

Ellers, trist at vi ufarliggjør eller forklarer overlagte drap med «noen råtne egg». Igjen, vi må forvente profesjonalitet og respekt for internasjonal rett av yrkesmilitære.

La oss også håpe og forvente at drapene i Bucha også blir straffeforfulgt.

3 Likes

De kan fort inneholde for mye av det giftige metallet bly :wink:

2 Likes

Ja, her peker du på en vesentlig forskjell mellom Russland og USA.

6 Likes

Minst like viktig er at de først blir ugjendrivelig dokumentert og bevist. Vi må ikke la Russland få spille på usikkerhet i dette tilfellet!

8 Likes

Det tror jeg nok det er allerede. Spørsmålet er bare om den rette instansen har «baller» nok til å signere dokumentet: «Putin tiltales for krigsforbrytelser mot menneskeheten mm.»

3 Likes

Sitter på mobil, så litt begrenset hvor presis jeg gidder å være. :see_no_evil:

For min del, så var det betryggende å se at usa faktisk kjørte rettssak på sine egne. Det er lite betryggende over Russland sin oppførsel i Ukraina. Når jeg sier lite et det fordi de i starten av invasjonen var relativt forsiktige. Det varte ikke mange dagene.

2 Likes

Henrettelsene virker å ha startet i uke nr 1 av krigen.

Så at de var forsiktige må ha vært dag 1-2 isåfall.

3 Likes

Det er de første dagene jeg tenker på ja. Når Russland trodde de bare kunne rulle inn med opprørspolitiet.

Henrettelsene var jo planlagt til etter de hadde kontroll.

Siden de faktisk hadde med seg mobile pizzaovner og doktrine for massegraver. Så handlet det nok bare om at Dødskvadronene ikke var kommet frem.

7 Likes

Tidligere studiekamerat med et helt sobert (kjedelig vil kanskje noen si) innlegg om hvorfor NATO og Sovjet (nå: Russland) alltid har- og fortsatt bestreber til det ytterste å unngå direkte konflikt seg imellom.

Den militære eskaleringslogikken er ekstremt vanskelig å stoppe: når den først blir horisontal, så er det nesten gitt at den ene siden til slutt går vertikalt.

Samtidig ser man et samstemt kommentarfelt som mener NFZ er en strålende idé og det eneste riktige å gjøre. Man ser samme ånd her inne. Forståelig og urovekkende på samme tid.

8 Likes
3 Likes