Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Nei det gjør du ikke. Du ser et samstemt kommentarfelt som fordømmer den angripende part i en unødvendig krig. Det kunne også gjelde andre kriger som vi ikke diskuterer nå. Noen få (2-3-4) har ytret seg om NFZ. Et flertall vil fortsette dagens politikk med å sende penger, humanitær hjelp og forsvarsvåpen.

10 Likes

Har prøvd å forstå Russlands gjelds- og valutasituasjon; hvordan kan Russland forsøkes presses økonomisk og hvilke motgrep kan Russland tenke seg å gjøre. Og ikke minst hvor effektivt er tiltak og mottiltak.

Ble faktisk ganske my klokere av forklaringene i denne videoen, hvis noen andre har samme ambisjon.

1 Like

Jo, i essens gjør de mest populære og flertallet av innleggene det. At tilnærmet samtlige fordømmer er gitt.

Edit:

Jeg ser at det har blitt mer moderert der nå. Men i går kveld, da jeg postet var det absolutt tilfelle.

Om ikke det nå lenger er et absolutt flertall som eksplisitt mener NFZ er nødvendig og medfører akseptabel risiko, så er det i alle fall stor åpenhet for det og mistenksomhet (greit nok) mot logikken bak.

1 Like
  • Jeg synes en “No-fly zone” håndhevet av NATO burde innføres nå
  • Jeg synes ikke en “No-fly zone” håndhevet av NATO burde innføres

0 stemmegivere

1 Like

Tror h3nk1 er på jordet, men kan jo kjøre en poll

Burde NATO hjelpe Ukraina med

  • No fly zone
  • Våpen
  • Penger
  • Ingenting

0 stemmegivere

… hvert valg inkluderer det under

Med «samme ånd her inne» så mente jeg at man ser samme form for «vi må gjør mer» og drite i risikoen. Uten at det forklares hva «mer» nødvendigvis er. Kan aldri se for meg at det er flertall i disse trådene basert på diskusjonene om nettopp NFZ.

Edit:

Til dere emojifolk, snurr på denne :fu:t2:

7 Likes

Bør vi som respons på det vi til nå har sett av krigsforbrytelser skalere opp leveranser til å også inneholde kraftigere skyts som for eksempel bærbar hellfire, NASAMS, NSM eller “utrangerte” Pingvinmissiler?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Rekkefølgen på alternativene dine stokket seg om?

Etter at du har stemt, så viser den det i mest-stemmer rekkefølgen. Du kan trykke på “show vote” for å vise hvordan det så ut før du stemte.

Postet litt lengere oppe en, etter min mening, god forklaring, på hvordan ståa er mtp russisk gjeld og rubelen. Oppfordrer til å se den!
Etter å ha hørt gjennom så ble det klarer for meg at gjeld, økonomiske sanksjoner og valuta er et helt “different ball game” enn geopolitikk og militær krig, tross at man kan prøve/ønske å oppnå samme mål med alternative midler.

Den analogien som jeg tenkte på etter å ha sett videoen, fra sportsverden og da boksing er at en russisk default på gjeld ikke eventuelt blir en knock out (KO), men en teknisk knock out (TKO).

2 Likes

Grunnen til at jeg poster denne er ikke for å mene noe annet om denne saken at det var vel omtrent som forventet etter at Viktor Orban ble gjenvalgt i Ungarn.

Det jeg lurer mer på er hvordan Frankrikes forhold til Russland blir etter valget i Frankrike.
Første valgrunde er 10. april og andre valgrunde er 24. april.

Litt av hvert, for å si det mildt, av kandidater i første valgrunde, men andre valgrunde ser ut til å bli en konkurranse mellom Macron og Le Pen, hvor ståa er 52% vs 48% på siste meningsmålinger.

Når jeg sier “litt av hvert” tenker jeg selvsagt på Eric Zemmour, som er en kandidat til høyre ! for Le Pen som er en åpen proponent av “great replacement”, og at franskmenn blir fortrengt av muslimske innvandrer og at en jødisk lobby er med å drive dette.

Det kan derfor virke noe overraskende at Eric Zemmour selv er jøde, og selv har immigrant-bakgrunn. Familie-bakgrunnen er berbiske jøder fra Algerie. (for de som ikke vet det er er berbere opprinnelige bosettere i nord-Afrikanske land som Algerie og Marokko).

På meningsmålingene nå for første valgrunde har Macron ca 26%, Le Pen 22%, Melenchon 17%, Zemmour 10% og Jadot 5%, og en rekke mindre kandidater til høyre og venstre etter det.

Selv om 52% vs 48% kan virke tett, vil jeg likevel tro at Macron har en svært god sjanse for å klare dette.

Men, og det er stort men, det er derfor jeg er svært opptatt av ting som strømpriser, energi-situasjon og stigende matpriser med del-årsak i høye hvetepriser.

For jeg tror til syvende og sist at mannen i gata i Frankrike er mest opptatt av sin egen økonomiske situasjon, så når han ser at mat og energi blir dyrere for hver dag som går så kan vi ende opp med overraskelser, dessverre, også i Frankrike.

Husk at valget i Ungarn ble av offisielle meningsmålinger at Orban kanskje skulle vinne, men at det skulle bli et “tight race”.

"According to the survey, Fidesz has a slight, 41 percent lead among the total population compared to the 39 percent support of the allied opposition parties.

The difference is marginally higher among decided voters, as 49 percent of respondents backed Fidesz, while the same figure is 46 percent for the opposition alliances. The election will be an extremely tight race, the outcome of which will be decided only at the last minute, the pollster noted."

Virkeligheten endte med en solid seier til Orban

“By securing its two-thirds majority in the National Assembly once again, Fidesz has kept its authority to alter the constitution and adopt constitutional laws if it chooses to.”

Så hva om det er samme sentiment i Frankrike, påvirket av økte levekostnader.

Jeg tror det er mer enn ganske sikkert at Macron vinner, men hvis Le Pen skulle overraskende vinne, hva da? Denne nyheten er fra 3. april.

" She was speaking on the political TV show Elysée 2022 on France 2 , on Thursday, March 31, and was asked directly: “If the war stops in Ukraine, could Putin become an ally of France?”.

She said: “Yes, of course. It depends on the situation. I have always said that a great power can be an ally in a number of situations, and also an adversary or competitor [in others].”

“Russia’s not going anywhere,” she added."

Er vel ikke helt utenkelig at Le Pen gjør som Orban, handler med Russland i rubler på områder de definerer som kritiske for Frankrike.

5 Likes

Mange hevder at de økonomiske sanksjonene ikke virker, at de virker dårlig eller at de først og fremst rammer oss selv i Vesten.

Sanksjoner, økonomisk, kulturelt, idrettslige og diplomatiske er ikke noe fullkomment virkemiddel. Og selvfølgelig ikke noe alternativ til den motstandskampen som pågår i Ukraina.

Men kan vi overhode se for oss at Vesten IKKE hadde reagert med sanksjoner? At samarbeidet med Russland hadde foregått som normalt etter denne brutale invasjonen? Med skulderklapp og gode håndtrykk når nye avtaler signeres?

Det hadde ikke fungert, Befolkningen ville ikke akseptert det. Sanksjonene fyller også et behov hos oss for hevn eller straff til å forsøke å rette opp litt av en grov urettferdighet.
Sanksjonenes funksjon er også ren mentalhygiene, et slags vedlikeholdsprogram for vårt moralske kompass.

Jeg er ganske overbevist om at flertallet i Vesten støtter sanksjoner, selv om de ikke er fullkomne, og til og med rammer oss selv, framfor en situasjon hvor vi hadde behandlet det russiske maktapparatet som om ingenting hadde skjedd - bortsett fra å supplere Ukraina med litt våpen.

Så krysser vi fingre for at sanksjonene over tid også rammer der de er ment å ramme.

3 Likes

Det viktigste er å blokkere all teknologi.
Apple og Microsoft burde sende ut oppdateringer som gjør alle mobiltelefoner, iPader, Macér og PCér ubrukelige for alle russiske brukere.

4 Likes

Da vil de jo bare få informasjon fra stats-kanalen på TVen, er det ønskelig?

De bør heller fjerne alle russiske restriksjoner på informasjon så langt det er mulig, eventuelt sende informasjon om krigen til alle brukere.

3 Likes

Her er en meget god Twitter tråd for de som ønsker å få et fornuftig perspektiv på nasjonalisme og rasisme i Ukraina:

4 Likes

Klarer liksom ikke se at hele landet støtter putin. Når vi ser hvilke apper folk laster ned.

12 Likes

Trenger VPN til apper som insta som hadde 65 mill russiske brukere.

2 Likes

Nei støtten til Putin tror jeg er høyst diskuterbar. At han har stor støtte blant de eldre og en del på landsbygda som nesten utelukkende forholder seg til statlig russisk tv og dermed tar beslutningen på høyst misvisende grunnlag er nok tilfelle. Hadde vi blitt foret med desinformasjon over lang tid/flere år og ikke hatt tilgang til korrigerende alternativer kunne vel vi også støttet mye rart.
Men i byene og blant den yngre mer opplyste garden er nok støtten heller tynn tror jeg. Men jeg tror ikke nødvendigvis spørreundersøkelser i Russland vil gjenspeile dette riktig. Dels fordi undersøkelser nok rettes mot de man vet hva vil svare og dels fordi det er risiko ved å svare ærlig når man blir spurt.

3 Likes

Det mest interessante: Ungarn og Serbia stemte for utestengelse…

India, Pakistan, Sør-Afrika, UAE m.fl. avsto fra å stemme. Russland hadde truet med at alle som avstår for å stemme eller stemmer for ville få vanskeligere samarbeidsklima.


Torsdag ble det kjent at FN har valgt å utestenge Russland fra Menneskerettighetsrådet.

Avgjørelsen utestengte landet på bakgrunn av rapporter om «grove og systematiske» brudd på menneskerettigheter, ifølge Reuters.

93 land stemte for, 24 land stemte mot og 58 land avsto fra å stemme, hvor to tredjedeler var avgjørende for å få flertall.

  • Generalforsamlingen med sine 193 medlemmer uttrykker alvorlig bekymring for den pågående menneskerettighet- og humanitære krisen i Ukraina, spesielt over rapporter om rettighetsbrudd i Russland, skriver nyhetsbyrået.

Russland har ennå ikke svart på avgjørelsen, men har tidligere uttrykt advarsler om at en «ja-stemme» vil kunne bli sett på som en «uvennlig gest».

5 Likes