Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Hadde Kina en stemme? Hva ble den i så fall?

Mot. India nøytral.

Tyrkia og Israel for.

7 Likes

Alvoret begynner forhåpentligvis å synke inn :man_shrugging:

6 Likes

55stk døde i en vdv avdeling. Rimelig brutalt. Lurer på hvor lenge mødrene av russland sitter i ro.

5 Likes

Ja de må jo til slutt lure på hvorfor guttane sine aldri kommer hjem når de i russiske nyheter ser & hører at alt bare er fryd å gammen i deres lille spesial operasjon.

4 Likes

Ungarn og Serbia stemte det samme som sist (2. mars)…

1 Like

Kommer til å bli stadig vanskeligere å være putin/russland vennlig. Både bilder og skildringer er allerede tilgjengelig på nett. For de som ønsker.

1 Like

I hvert fall hvis man lever i et land uten internett-sensur. India stemte blankt ved forrige runde i fn, mens Kina later til å stå fast ved sin posisjon med sitt “grenseløse vennskap”. Et velfungerende demokrati har selvkorrigerende mekanismer når de er ute å kjøre. Autoritære "regimer " har en tendens til å kjøre seg selv enda lenger ned i grøftekanten fordi de ikke kan innrømme feil og justere kursen.

4 Likes

Sånn fortsetter Russland krigen. Folkemord er målet. Unskyldningen er Nato, EU og alt annet. Og enda finnes det naive Europeere som kjøper kremlins løgner.

Bildet er brutalt. og det kan virke støtende. Men det er faktisk viktig at alle ser brutaliteten i det kremlin driver med.

12 Likes

Litt redd for at det blir så mye brutalt at folk blir apatiske til det etter hvert eller melder seg ut av å følge med. En del mennesker takler ikke å se slikt like godt som andre. På grunn av måten forumet er bygget opp vil man ikke vite hva som kommer opp når man går inn på en tråd før man er inne. Tenker derfor det kan være greit å holde på praksisen med at bilder av døde mennesker etc. holdes bak den “sensitivt innhold” banneren, gjerne med en beskrivelse av hva som skjuler seg bak.

Helt enig i at det er viktig at alle får vite om det som skjer for ettertiden og handlekraft nå i befolkningen, men tenker ikke overraskelsesbilder er måten å gjøre det på. Syntes dog posten over var grei, men bare for fremtiden, siden praksisen fort sklir ut i ting som blir for drøyt. :slight_smile:

De fleste takler ikke å se slikt. For å si det sånn, både Russland og Ukraina kommer til å ha mange som sliter etter denne krigen. Farfaren min overlevde å bli torpedert i nordsjøen ombord på et tankskip som fraktet flybensin til Russland. Han hadde mareritt om det på natta i mange år etterpå.

7 Likes

Kjenner godt til det ja, samme hos min farfar i forhold til mareritt fra krigen. Helt til han døde som 93åring. Tenkte her dog på lesere av forumet. Ser at flere dropper skjermingen av innhold og advarsler på den andre tråden.

4 Likes

Kystvakta bakker inn forbi soveromsvinduet. Er krigen på vei til Tønsberg :man_shrugging::laughing:

2 Likes

Husker ikke om det var her jeg leste det, men det var en eller annen som beskrev Russland som et veldig kaldt samfunn. Den påstanden bekreftes i denne artikkelen

10 Likes

Et utsagn fra Bobrysjev, som også fikk meg til reflektere mye og med forsterket kraft den siste tiden, var hans ord da vi så «Barbereren i Sevilla» på Mariinskij-teateret i St. Petersburg: «Herr Forsvarsattché, hvis det vises en kniv i første akt blir den brukt i siste. Det gjelder i alle operaer og i livet for øvrig»

Dette sitatet har jeg alltid med meg når jeg vurderer mulige russiske handlemåter på ulike arenaer og ikke minst nå i Ukraina fra sidelinjen.

2 Likes

Kamil Galeev forsøker i denne tråden å svare på “How Russia got so big and so cold”.

Kamil Galeev on Twitter: “I started my substack with a text “How Russia got so big and so cold”? History of Russian imperial expansion, teaches some important lessons about Russian big strategy. Media focuses too much on its ideological context and too little - on economic one https://t.co/aenbBSU8Qf” / Twitter

1 Like

Angående kaldt og voldsfiksert samfunn synes jeg også denne kronikken er interessant. Her med et mye kortere perspektiv fra en musikklærer som dro til Russland på 90-tallet, i en relativ åpen og vestlig orientert periode, og ble veldig glad i landet. Deretter for å reise tilbake for fem år siden og føle på endringen i mentaliteten"Men jeg så også noe som skremte meg helt inn til margen. Fjernsynet. Krig. 24 timer i døgnet med et ustoppelig, uendelig bombardement av krigsfilmer, krigsdokumentarer, debatter om krig, trusler om krig. Krig. 24 timer i døgnet.

Det gjør noe fryktelig med mennesker. Mennesker jeg kjente, som rugget frem og tilbake og sa: «Alle truer oss. Alle vil oss vondt. De kommer mot oss fra overalt.»"

Andre verdenskrig tok aldri slutt for Russland. Den har alltid vært der. (aftenposten.no)

4 Likes

Jeg har nå bodd i Litauen i godt over ti år, et lite land som slet seg løs fra okkupasjonen det hadde vært under i tiår. Det finnes ikke en familie her som ikke har en historie om et familiemedlem som en dag ble stuet inn i en krøttervogn og sendt til Sibir.

Det er jo ikke rart de baltiske statene støtter Ukraina med alt de har.

8 Likes

Ja, støtten fra lille Estland overgår Tyskland i mUSD.

4 Likes

Han sier det godt!

Individet og dets rettigheter har ingen plass i Russalnd

Til den vesteuropeeren som vil fortelle meg hvordan Russlands og regimets eneste ønske er å forsvare sitt eget folk: Mann, regimet bryr seg ikke. Russland er for Russland – den russiske myten. Den russiske makten og staten.

Russland nå er ikke for russere. Russere er for Russland: byggeklosser, sement, bensin, bein, kjøtt og blod for den store, endeløse statens maskineri.

7 Likes