Jeg skal ikke argumentere mot din hypotese. Vi har begge rett til å ha våre hypoteser og fremtiden for vise hva som var nærmest realiteten.
Grunnen til at jeg ikke tror Putin handler ut ifra fascisme og imperialisme er fordi jeg tror det ligger mer kalkulert strategi bak det som vi er vitne til. Jeg tror ikke Putin er stormannsgal eller blitt/er sinnssyk (å drepe er sinnssykt ja, men han vet hva han driver med).
Jeg tror Putin aldri hadde gått til krig hvis han ikke visste at han har geopolitisk support fra Kina. Putin trodde nok han ville ta Ukraina lettere, men nå som det ikke går like lett viser Putin sin hensynsløse makt ved å straffe og Fallujahbombe Ukraina. Han vet han kan gjøre det fordi USA/NATO ikke vil intervenere pga 1) atombomber og 2) han har politisk støtte fra Beijing. Han forvarer det geopolitisk med NATO ekspansjonen og sikkerhetstrusselen han «føler» mens internt i Russland med at Ukraina må nazifiseres. I praksis bruker han samme «legitimering» som USA i siste Irak krig.
Kina og Russland kontrollerer tilsammen verdens største landmasse. Kina har også viktige land i Asia, Midtøsten og store deler av Afrika på sin side. Totalt sett er trolig 70-80% av verdens landmasse i denne blokken. Store deler av verdens befolkingen ligger også her. Kinas Belt & Road involverer over 70 land og er det største prosjektet verden har sett. Prisen er langt større en Marshall planen eller investeringer Vesten har gjort i Sør-Amerika/Asia/Afrika.
Land som Israel, India, Brasil kvier seg for å velge side. De vet at Kina er den kommende dominante makten, å demonstrativt velge side nå kan bli ufordelsaktig i lengden. Det er ganske sterkt signal at spesielt Israel og India sitter på gjerde.
De geopolitiske endringer er tektoniske og vil endre verden. Det har gått fortere enn hva jeg trodde, men dette er slik jeg grovt sett ser på situasjonen veldig overordnet.