Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Blir nok enda værre neste år hvis sanksjonene blir langvarige. Om Vesten opphører sine kan RU fortsatt holde på noen av sine (som ikke vil overraske meg) og vi blir for å si det enkelt fucked. Her til lands ville vi heller ha leiligheter enn ett enkelt kornlager

Yara er en av verdens største gjødselprodusenter. Analytikere mener det ikke blir enkelt å erstatte russisk råstoff med import fra andre steder, og at det kan ta mange år. Det vil føre til høyere kostnader for bønder i hele verden og lavere produksjon, noe som igjen fører til dyrere mat, melder Bloomberg.

5 Likes

Det vil overraske veldig om ikke Vestens sanksjoner blir langvarige, uavhengig av en eventuell avtale mellom Russland og Ukraina.
Denne krigen er allerede på vei inn i historiebøkene som en av de verste (og egentlig grunnløse) på mange tiår.
10 millioner ukrainere sies å være drevet fra sine hjem på en skarve måned, hvorav 3,5 millioner til naboland i vest.
Russerne har gruset sivil infrastruktur, bombardert boligområder og drept tusener under sin “frigjøring” av broderfolket .
For ukrainere er dette en krig som vil bli husket i generasjoner, men også av Vesten som har tatt i mot millioner på flukt, og ikke minst har Putins atomvåpen-trussel vekket til live det gamle fiendebildet fra den kalde krigen.
Kort sagt er det ikke sannsynlig at Vesten noen gang vil inngå en avtale med Putin som bidrar til økt avhengighet og kan øke despotens makt. Ikke en gang til. Derfor vil sanksjonene trolig også vedvare etter en fredsavtale.

Samtidig er det en positiv overraskelse å se hvor kjapt Vesten er i ferd med å legge om sitt handelsmønster med Russland. Mye av handelen har ikke vært av nødvendighet, men først og fremst vært lukrativ.
Jo lenger denne krigen og de harde sanksjonene vil vedvare, jo mer vil gamle handelsmønstre endres.
Så er det noen produkter Vesten sliter med å erstatte. Men daglig tikker den inn nye løsninger. Som når Høegh LNG er i samtaler med Tyskland om å leie ut et mottaksanlegg for flytende naturgass. Et slikt anlegg kan alene erstatte over 10 prosent av gassen som tyskerne nå kjøper av Russland.

Nå er det heller ikke snakk om null-handel med Russland. Det vil ganske sikkert være produkter som alle har interesse av å utveksle, men totalvolumet har toppet ut for lang tid fremover. I alle fall så lenge Putin sitter på enden av et av laaangbordene sine.

7 Likes

Russerne har vel sett dette komme og planlagt i lengre tid med bla. sine Arc 7 LNG skip (45stk. når alle er ferdige.) Noe som kan tilsi de kan frakte enorme mengder gass (og olje?) nord-øst passasjen og greier og holde den åpen hele året. Blir de vel strengt tatt ikke så avhengig av EU i det hele tatt hvis denne passasjen er åpen og den kan igjen brukes av andre skip med lavere Arc klasse i tillegg. Men det får tiden vise hvor velykket dette prosjektet er.

Arc7 ice-class tanker details

The design of Arc7 ice-class tanker will allow the vessel to break through up to 2m-thick ice. The tanker will measure 300m long and 48.8m wide and will have cargo tanks with the capacity to hold 172,600m³ of LNG.
https://www.ship-technology.com/projects/arc7-ice-class-lng-tanker/

2 Likes

Du får arrestere meg om jeg tar feil, men gassen som er tiltenkt LNG-flåten og transport til Kina produseres vel lenger nord enn gassen som går i rør til Europa.

Skal europeisk gassimport erstattes, må man koble sammen nye rørledninger til Kina, om jeg ikke tar feil.

3 Likes

Skal det komme noe godt ut av denne redistribusjonen av makt og velstand? Er det endelig noen av afrikas land sin tur til å bli økonomiske stormakter (uten å noens husmenn)

Så dette ser jeg på som et “håp”

(dette erstatter en liten flis av et sanksjonert russland med all sin gjødselproduksjon, og får potensielt en god start med prisene som er nå (uten at jeg vet næringskjeden og prisingen som foregår i Nigeria utover stort behov for naturgass og energi)

3 Likes

Og er autokratiet robust er det også iboende robust mot demokrater.

Så kan man diskutere hva man legger i “iboende”, eller hva som skal til for å robustifisere demokratiet og autokratiet.

Nigeria, som du nevner, kunne vel vært en større aktør i verden om olje- og gassinntektene ble brukt på utviklingen av landet.
Et av problemene i Nigeria er befolkningsveksten. Afrikas mest folkerike land, med vel 200 millioner mennesker, vil i følge FN trolig romme 800 millioner mennesker i 2100.
De vil ha sin pris, selv om Nigeria skulle bli en vesentlig gjødsel-eksportør.
Spådommene om Afrikas framtid er spikende, fra økt velstand og kraftig befolkningsvekst til faren for at deler av Afrika ender opp som Kinas kjøkkenhage.

1 Like

Nå er det vel heller slik at sanksjonene øker sannsynligheten for massiv hungersnød i flere afrikanske land. Kan bli en passe jævlig periode for Afrika de neste årene pga Putins herjinger og konsekvensene det medfører.

4 Likes

Det er skummel lesning! Overraskende at ingen på denne tråden har respondert på dette.

Også meget ugunstig for Biden mens det samtidig vises til opptak der han støttet bombingen av Beograd, og der 5 bomber traff den kinesiske ambassaden og drepte 3 kinesiske journalister (Kina kommer aldri til å glemme det).

2 Likes

Må si det er veldig interessant å se hva rusi.org, de har bare artikler som går i dybden. De er jo UK sentriske, men det må man bare ha i mente.

1 Like

Lang artikkel av Kristin Ven Bruusgaard (hun har analysert russisk forsvarspolitikk i 15 år), fullspekket med kunnskap om ting det spekuleres i her på TI.

4 Likes

Se der ja, redefinerer planene, når Mariupol er jevnet med jorden, så kommer de til å si at de har tatt seg av nazistene og kan slutte fred med Ukraina. Med tanke på hvilke tropper de har brukt hvor, så virker det nesten som om de har satset på å ta kysten mellom Russland og krim. Kyiv? Nei, det var bare en finte.

2 Likes

Melder litt annet i området rundt Kiev på Telegram, her har de tatt 67 ukrainere til fange. Ut fra merke på en hjelm som vises rundt 1 min ut i filmen kan det tyde på en av Kadyrovs menn.

https://t.me/c/1695164545/859

1 Like

Ser at Vladimir Putins talsmann, Dmitrij Peskov uttaler at invasjonen “går etter planen”.
Hvis det stemmer så burde ikke krigen bli et nytt Afghanistan, der Russland sakte blør ihjel økonomisk. Skulle tro at en god plan, slik Russland ser det, er relativ rask og effektiv.

Synes Joe Biden sin sikkerhetsrådgiver, Jack Sullivan sin uttalelse tyder på det motsatte.

" – Det kommer harde dager i Ukraina. Verst for de ukrainske troppene ved frontlinjene og for de sivile under russisk bombardement. Denne krigen vil ikke ende lett eller raskt, sier Sullivan."

Ikke noe i uttalelsen til Sullivan som tyder på at Russland og Ukraina kan komme til en løsning over bordet.

3 Likes

Mon tro om dette også er en del av planen. Russiske IT-folket rømmer landet. Hvis sanksjonene forsterker brain drain i Russland kan dette bli interessant…

3 Likes

Jeg skal ikke argumentere mot din hypotese. Vi har begge rett til å ha våre hypoteser og fremtiden for vise hva som var nærmest realiteten.

Grunnen til at jeg ikke tror Putin handler ut ifra fascisme og imperialisme er fordi jeg tror det ligger mer kalkulert strategi bak det som vi er vitne til. Jeg tror ikke Putin er stormannsgal eller blitt/er sinnssyk (å drepe er sinnssykt ja, men han vet hva han driver med).

Jeg tror Putin aldri hadde gått til krig hvis han ikke visste at han har geopolitisk support fra Kina. Putin trodde nok han ville ta Ukraina lettere, men nå som det ikke går like lett viser Putin sin hensynsløse makt ved å straffe og Fallujahbombe Ukraina. Han vet han kan gjøre det fordi USA/NATO ikke vil intervenere pga 1) atombomber og 2) han har politisk støtte fra Beijing. Han forvarer det geopolitisk med NATO ekspansjonen og sikkerhetstrusselen han «føler» mens internt i Russland med at Ukraina må nazifiseres. I praksis bruker han samme «legitimering» som USA i siste Irak krig.

Kina og Russland kontrollerer tilsammen verdens største landmasse. Kina har også viktige land i Asia, Midtøsten og store deler av Afrika på sin side. Totalt sett er trolig 70-80% av verdens landmasse i denne blokken. Store deler av verdens befolkingen ligger også her. Kinas Belt & Road involverer over 70 land og er det største prosjektet verden har sett. Prisen er langt større en Marshall planen eller investeringer Vesten har gjort i Sør-Amerika/Asia/Afrika.

Land som Israel, India, Brasil kvier seg for å velge side. De vet at Kina er den kommende dominante makten, å demonstrativt velge side nå kan bli ufordelsaktig i lengden. Det er ganske sterkt signal at spesielt Israel og India sitter på gjerde.

De geopolitiske endringer er tektoniske og vil endre verden. Det har gått fortere enn hva jeg trodde, men dette er slik jeg grovt sett ser på situasjonen veldig overordnet.

10 Likes

Usikker hvis dette er delt her/på den andre tråden tidligere. Sorry hvis dobbeltposting, men føler denne artikkelen er ganske illustrativ på hvordan endringer vi kan forvente å se mer av.

Kina kjøper mer enn 25% av Saudia Arabias olje og denne kan nå kanskje betales i Yuan. Ikke siden 1974 har SA ikke solgt olje i annet enn dollar. Yuan vil utvilsomt styrkes vil dette virkelig skjer.

4 Likes

Nei, Russland er ikke et fungerende demokrati. Har aldri hevdet det heller så skjønner ikke hvorfor du spør.

Derimot tror jeg ikke det er min, din, Europas eller USAs jobb å forsøke å tvinge frem et demokrati i Russland.

Russland må selv bli modent og det må komme fra befolkningen selv. At fremmede makter påtvinger endringer har historisk ikke fungert så bra.

Russland har tradisjonelt hatt steker mannlige ledere (Peter den store, Alexander II, Stalin, Lenin mfl). Tror vi må se på Russland mer med russiske briller og ikke være vestlige briller.

10 Likes

Har sagt og ment i mange år vi skulle prøvd å hatt ett godt samarbeid med RU. Med så mye ressurser som de har vil de komme til og bli en solid aktør også når det gjelder BNP frem i tid. Nå har det toget gått til øst og kommer trolig ikke til å komme tilbake.

4 Likes

Har også tenkt det samme, men etter angrepet på UA er jeg veldig glad vi ikke har gjort oss avhengig av RU.

At vi skulle valgt RU’s side bare fordi det gavner oss er en motbydelig tanke.

Edit: UK->UA :grimacing:

4 Likes