Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Litt som når Malaysia Airlines Flight 17 over Ukraina ble skutt ned av russerne tilbake i 2014, de kunne se at det var blitt skutt ned, hvilket område det var blitt skutt ned fra, men det er jo selvfølgelig umulig å bevise at det var russerne som gjorde det. At russerne selv skrøt av å ha skutt ned et ukrainsk fly og så tok ned infoen etter at det viste seg å være et passasjerfly får så være. Spørsmålet er jo hvor mye man kan kreve av beviser i en krigssituasjon når den ene parten ikke samarbeider.

5 Likes

Tror det oppsummerer hvor viktig det er å stoppe Putin her.

10 Likes

Interessant tanke. Hva hadde skjedd hvis Tyskland hadde blitt slått tilbake av Polen med hjelp av Frankrike og England. Jeg ser jo for meg at det hadde endt opp med en fredsavtale hvor Tyskland så at dette ikke nyttet. Det hadde betydd at Hitler hadde blitt sittende med makten, akkurat som Putin nå ser ut til å bli sittende med makten i Russland.

3 Likes

Det ville ikke ha noen betydning om også jeg skulle poste tilsvarende kommentarer om krigen i Ukraina som de fleste her gjør. Mitt utgangspunkt er at “sannheten er krigens første offer”. Hadde jeg vært russer så hadde jeg vært tilsvarende kritisk til myndighetene der. Jeg kjenner feks godt til historien om bombeangrepet mot boligblokkene i Moskva i 1999. Og jeg ser det som sannsynlig at russisk etteretning kan ha stått bak det. Men i motsetning til de fleste som mener det må ha vært “Putin” så tenker jeg at det for det første blir feil å overfokusere på en enkelt person og at måten slikt gjennomføres på kan være mer komplisert enn mange tror. Leser man om feks Yevno Azef, Peter Urbach, Freddy Scapaticci så kan man jo begynne å bli mistenksom til litt av hvert. Jeg tar mer eller mindre for gitt at tilsvarende har skjedd en rekke ganger også de siste 30 årene. Og sannsynlig at det stod en “agent provocateur” som Urbach, Azef, Scapaticci bak de som ble tiltalt og dømt for bombingen av de boligblokkene i Moskva. Så kan man jo spørre seg hvorfor slikt - og ikke bare hva “Putin har gjort” - så godt som aldri nevnes i de store mediene annet enn når det en sjelden gang avsløres som enkeltstående “skandaler” og ihvertfall ikke hører til pensum hverken i den videregående skolen eller ved universiteter og høyskoler ? Mye samme årsaker som ligger bak det at “sannheten er krigens første offer”, tenker jeg: Det står dårlig til allerede på forhånd og den viktigste årsaken til det er en nærmest religiøs tro på “egne” myndigheter og deres allierte.

1 Like

Hvorfor poster du russisk propaganda som om du tror på det selv da?

Selv, så poster jeg av og til ting jeg tviler på at er sant, men da poster jeg med det som disclaimer. Av og til kommer folk med rykter her eller i den andre tråden som jeg mener er bullshit og da sier jeg det.

Eksempel:

Utheving er bare her i sitatet. Jeg mangler gode kilder som sier om dette er et nytt tog som er bombet eller ikke. Også synes jeg det er rart at russerne allerede skal ha fått ryddet den toglinjen og fått kjørt opp et nytt tog. Et par dager til å rydde opp høres sannsynlig ut. Samtidig, er det noe Russland kan, så er det jernbane og angrepet ble mest sannsynlig gjort på et sidespor hvor toget stod stille.

4 Likes

Med den generelle “tonen” som dominerer her så ser jeg ingen grunn til å komme med noen slike “disclaimere”. Hadde jeg ment at videoer eller artikler jeg har postet lenker til var 100% pålitelige, ikke inneholdt noen feilvurderinger osv, ja da hadde jeg gitt uttrykk for det. Krav om slike “disclaimere” det minner meg om såkalte islamkritikere som krever at muslimer må “ta avstand fra terror”. Slike krav kommer så godt som alltid fra mer eller mindre ukritiske tilhengere av USA og “Vesten” mer generelt. Og slik er det åpenbart nok også her.

Hah, å dra inn islamkritikeren her tror jeg bare gir mening i hodet ditt. Du går mye rundt grøten for å unngå å svare på spørsmål :crazy_face:

8 Likes

Den form for “retorikk” som har gjort seg gjeldende i forbindelse med “krigen mot terror” er opplagt nok relevant også her. Om de eneste akseptable alternativene er “være med oss” eller “være med terroristene” da vil også ethvert forsøk på noe annet kunne bli oppfattet og fremstilt som i beste fall å “gå rundt grøten”. Og like opplagt er det at den formen for “svart-hvitt tenkning” også er en av de viktigste, om ikke den viktigste årsaken til at “sannheten er krigens første offer”.

2 Likes

Selv om du hele tiden forsøker å fremstå som “intellektuell” med dine lange og ofte litt kryptiske innlegg, tror jeg nok de fleste her inne har oppfattet og gjennomskuet hvor dine sympatier først og fremst ligger…

3 Likes

Hadde innleggene dine ikke ligget hovedsakelig på russisk propaganda-linjen, så hadde jeg tatt det du sa her for god fisk.

3 Likes

Dette postet russerne etter episoden, men så viser det seg utfra bilder de selv har tatt og satelittbilder at det ikke kan være Himars eller tilsvarende våpen som har gjort skaden.

4 Likes
4 Likes

Forskjellen på Russland og Ukraina her er bl.a. At russerne i stor grad tvang Ukrainere til å bli, mens når det var ukrainske soldater, så kunne de dra. Problemet da var jo at det relativt ofte var umulig for sivile å flykte. Som fra mariupol.

Jeg synes det hele virker som en farse fra Amnesty.

6 Likes

7 Likes

image

In London, ack ack guns and searchlights etc were on whatever bits of open ground there were. In particular in the parks and on the commons. At first they were manned by the army, largely territorial. Later in the war they were joined by members of the Home Guard and the ATS.

Here is an article about the 1st Ack Ack Division, that had the task of defending London early in the war. It is only wiki, but will give an overview, and things to follow up:

1st Anti-Aircraft Division (United Kingdom) - Wikipedia

From 1942 members of the Home Guard were manning the gun and rocket batteries. Here is an item that mentions Battersea Park and Clapham Common.

“In 1942 we were asked to volunteer to train for anti-aircraft command and to transfer to the Royal Artillery. Many younger members of the Horne Guard transferred for training. Some were chosen to go to heavy batteries which were springing up all over the place, and used 3.7 guns. One such battery was on Clapham Common. I was posted for training to Battersea Park where a new anti aircraft weapon was based. These were 3 inch unrotating rockets and called Z Batteries, each gun park contained 64 projectors which in turn fired 2 rockets, each with a ceiling of 20,000 feet, plus. After further training I spent some months in the Radar plotting room and well remember tracing a little white light across the plot table when enemy aircraft were raiding London. “

Å Tyrkia ( som undergraver rettsstaten og andre grunnleggende europeiske verdier) vil ha nye forhandlinger om EU medlemskap? Få dritet ut av Nato fort som faen.

6 Likes

Jeg synes det er bra at de har stengt bosporos stedet for den russiske marinen. Såvidt jeg har forstått, så hjelper de også Ukraina med å få eksportert korn.

2 Likes

Double talking jive den post’en der!!

Hehe, jeg er ikke en fan for å si det sånn, men det er ikke helt svart hvitt heller.

Det skulle ikke forundre meg om det ble skrevet en fredsavtale om et år som Tyrkia har tatt en del i å få på plass. Det er få steder både en ukrainer og russer kan møtes og føle seg trygge. Tyrkia er vel ett av stedene.

Norge driver forsatt fiskevirksomheten med Russland mer eller mindre som vanlig. Så er vi bedre? :face_with_raised_eyebrow: